Ni studenter som har hast...

BasicLisa

Trådstartare
Till hosten har jag tankt satta mig vid skolbanken igen. Studentekonomi och hast ar inget som riktigt gar ihop sig for mig.
Hur gor ni andra som har hast och pluggar? Hur far ni det att ga ihop? Vad kostar hasten er i manaden? Vad har ni for stallhyra och vad ingar? Har ni nagon ungefarlig budget?
Hur har ni lost det i tenta tider? Har ni medryttare? Vad betalar ev. denna och vad gor den?

Ni som kopt hasten under studietiden, hur finansierade ni det?

Jag gjorde mig av min hast innan jag flyttade utomlands, men haller nu pa att forgas av langtan efter en ny. Men, man vill inte ta sig vatten over huvudet.
Har aven funderat pa att ev, ta en hast pa foder, men det kanns osakert. Mitt mal ar att jag ska kunna soka till Hippologen om nagra ar och vill ha en hast med mig hela resan. Att fa ett langvarigt och bra samarbete med en hastagare, som har en passande hast, kanns nastan otroligt.

Nagon som har nagra bra ideer? Hur ska jag losa det har?

Om traden ligger fel, flytta den garna.

Sv: Ni studenter som har hast...

jag tycker att det bästa vore om du istället satsade på att bli medryttare på nån annans häst än o köpa en egen under tiden du pluggar, alla vet att studenter inte är rika :p

det är ju inte bara att ha hästen o betala stallhyra m.m om den blir sjuk då?? dels kostar det skjortan o sen tar det en massa tid för dej..

du kan ju köpa sen när du pluggat klart, kan nog vara skönt att inte behöva tänka på så mkt mer än pluggandet :)

Jag har ocksa funderat aven pa det. Da galler det for mig att hitta en hastagare och en hast som ger mig mojligheter att utveckla min ridning. Jag vill trana och garna tavla. I de flesta medryttarfall jag varit med om skots det av agaren. Har man tur och hittar nagon annan deal ar ju det underbart, men det galler att ha tur da tror jag.
Men, tanken finns aven hos mig. Vill bara fa lite feedback pa funderandet runt egen/foderhast forst.

jag hade egen häst när jag pluggade..
det funkade bra, visst att det var lite tajt ekonomiskt.. hyror i Sthlm är ju inte så billiga, varken för häst lr människa :)
men då hade jag haft han innan jag började plugga.. tror kanske inte att jag skulle köpa en ny under tiden..
om det inte var så att jag hade pengar till att köpa, ska du ta ett lån för att köpa en ny så blir ju även det en kostnad?
o jag hade oturen att min pålle blev sjuk, o det var massa pengar som gick åt till det o massa resor fram o tillbaka till kliniken, han skulle ha medicin 2-3ggr/dag o det var han ju tvungen att få så det blev inte mkt plugg under den tiden...

Hej,

jag är student med två hästar. Ska försöka svara på dina frågor så gott jag kan. Jag har två lättfödda araber, ska tilläggas.

Jag betalar ingen stallhyra för mina hästar, utan endast foder, och löpande utgifter. De äter nog ungefär 20 kg hö var/dag, ungefär 40 kr/dag. Kraftfoder och mineraler är nog en 200 kr/månad. Skoning 950 kr varannan månad, en verkning om 300 varannan månad. Sedan är det försäkringar, runt 1200 kr/häst och år (har lågt liv, hög vet). Veterinärer och alla löpande kostnader varierar otroligt mycket, men när det väl kommer räkningar är de mellan 1000-4000. beror helt på ärende och vilken vet. du har. Utrustning lägger jag inte mycket pengar på, men köper kvalitet (dyrt) när jag väl köper.

Jag har en rikigt tajt ekonomi, och jobbar extra. Min medryttare betalar 300 kr/månad. Hon tar hand om båda hästarna två dagar/vecka, och rider en av dem. När jag reser bort (är nu bortrest ett halvår...) tar hon ahnd om båda, men betalar inte. Hon är en ängel, och det skulle vara hemskt tufft utan henne.

Min första häst köpte jag med pengar från ett arv, den andra var billig och henne fick jag på avbetalning. Fick låna pengar av min sambo för att betala avbetalningen, och jobbade under perioden som ett hjon för att bli skuldfri.

Det råd jag kan ge är att göra en ordenligt budget, se till att du har en riktigt rejäl buffert alternativt möjlighet till lån. Jag har en pappa som alltid ställer upp om det krisar, men peppar peppar har det inte behövts än.

Det finns många hästägare som vill ha hjälp med träning/tävling också, men du lär få betala det själv.

Det ar jag absolut villig att gora....
Fragan ar bara var jag finner dessa hastagare?

Hej!

Jag har egen häst och studerar just nu på universitet. Hästen äger min föräldrar och jag har haft henne i 8 år. :love: Eftersom jag alltid har haft häst samtidigt som jag gått på hödstadiet och gymnasiet var det naturligt att ta med henne till universitetet. Jag har ju redan allt tillbehör så jag behöver inte lägga ut mycket pengar på stora, nya grejor.

Hyran ligger på ca 1500 i månaden, Totalt sett alltså.
Jag bor i korridor så bostadshyran är ju inte såå hög.

Man får helt enkelt prioritera. :idea:

Må väl

*lånar sista*

Jag har varit student med häst. Jag jobbade av halva min stallhyra genom att ta fodringar o in o utsläpp i det stallet jag stod. Jag stod ett stall med alla "faciliteter" med kanon ridvägar, ridhus mm. Hyran låg då egentligen på dryga 3000kr. Jag betalade ca 1500kr i mån. Men jag släppte ut alla 20 hästarna eller tog någon fodrning nästan varje dag. Tog lite längre tid men det var det värt tycker jag.

Jag hade bil men jag cyklade nästan alltid till stallet för att hålla bensinkostnaden nere. (hade ca 8km enkel väg till stallet)

Det var ganska tufft men det gick ganska bra tycker jag. Man får prioritera helt enkelt, välja bort att fika på stan jämt o ständigt som annars är studenternas nöje. :D

Vet att många av mina stdentkompisar med häst haft medryttare som betalade för att få rida och fick på så sätt ner kostnaden, men det var inget jag ville.

Jag har heller aldrig haft problem att hinna med hästen i tentatider men det beror kanske på vad man pluggar. :)

Sen har jag jobbat som en blådåre på alla lov för att ha en liten buffert för uförutsedda händelser.

Min tanke ar ju ocksa att bo i korridor.. Ska plugga i Uppsala, dar kan man ju cykla overallt typ, sa det ar inget problem det heller...
Min berakning ar att nar man betalat alla FASTA utgifter (som hyra, TV, telefon, forsakring m.m.) och mat sa kommer jag ha ca 5000 kr kvar, allt ar ju cirka uppskattning pa att jag ater for 1000 kr manaden, men fragan ar om det racker till alla utgifter som kommer med hasten.

Förlåt om jag frågar, men hur får du 5000 kvar? Du jobbar också, eller får du bidrag frn annat håll än csn?

Vad gör du om du åker på en veterinärräkning på 5000?

Jag är så nyfiken då många kallar sig "fattig student".

Hur mycket får man ut i månaden ungefär som "fattig student"?
Jag själv har aldrig studerat på universitet och dylikt så jag är nyfiken på vad man ska leva på ungefär i månaden.

Jag köpte häst ett par år in i min utbildning. Jag ärvde pengar efter mormor, och hade drömt om egen häst hela livet så valet var inte så svårt. Jag köpte en ettåring, som gick på lösdrift de första åren vilket underlättade enormt. Jag behövde inte åka dit varje dag vilket sparade både tid och bensinpengar. Såhär i efterhand är det nog inget jag ångrar, men TÄNK igenom det noga. Man måste hinna jobba extra för att ha råd, vilket ger mindre tid över till annat som är skoj under studietiden. Jag gick en normalkrävande utbildning, hade schemalagd tid i snitt 4 timmar per dag. Det tillät extrajobb, men svårt då att "komma ihåg" att plugga ikapp de timmar jag jobbat....
Jag hade också ekonomisk support från mina föräldrar om något skulle hända, det är svårt att spara ihop en buffert på studiemedel. Kan man bo hemma utan att betala för sig på sommaren underlättar det ju, då kan man spara av sommarjobbspengar. Smart också att ha hästen på cykelavstånd, då kan man kanske klara sig utan bil.

Jag hade en stallhyra på 1200(fri tillgång ensilage, havre, betfor, mineral. Det mesta jobbet ingick men jag hjälpte till när det behövdes), hovslagare olika men säg i snitt 300/månad som unghäst, extra kraftfoder 100-200/månad, försäkring 400/månad, bil (som jag enbart använde till stallet, lånade den av mamma men betalade allt själv) ca 500/månad utan service och sånt inräknat. Så det är ju en rätt stor del av studiemedlet... Och i detta är ju ingen veterinär/utrustning/träning/tävling alls inräknat, det blev ju mer och mer ju äldre hästen blev. Förstår ärligt talat inte hur det gick ihop såhär i efterhand!

Medryttare var inte aktuellt för mig eftersom min häst inte gick att rida de första åren. Nu har jag en tjej som hjälper mig ca 2 dagar/vecka, hon får rida "som hon vill" (enligt överenskommelse så jag vet vad som görs såklart) och tar fullt ansvar för hästen de dagarna. Hon betalar 400/månad och tar ev pass i stallet de dagar hon har hästen. Ska man ta betalt av medryttare tycker iaf jag att den ska få ha lite frihet att tex träna om det är det den vill. Vill man bara ha hjälp att luffa i skogen skulle jag ha svårt att ta betalt för det.

Tips på hur man sparar pengar som student finns många; dela lägenhet (skoj och mer prisvärt än korridor, man väljer sina sambos själv...), laga all mat själv och leta storpack o låga priser, fika INTE ute, köp beg kurslitteratur, festa på studentställen, köp kläder o hästgrejer på "fel" säsong så är det ofta billigare.

Hur jag gor?
Jo, jag bor for 2000 i manaden i korridor dar bredband, el, varme ingar. Jag raknar med bostadbidrag pa 500 kr eftersom alla mina vanner som bor i de har korridorerna har lyckats fa det. och betalar ca 150 kr for mobil i manden, 59 kr for forsakring, 50 kr for tandlakare och 69 kr for tv. ca en tusenlapp till mat... det blir ca 2500 och CSN ligger pa ca 7500.. alltsa 5000 kr, men da har jag ju inte rakna med tex tvlicens och sadana utgifter...

jag vet inte rktigt varfor det kanns som att du hoppar pa mej och later aggresiv... det ar ju inte sa att jag har gatt ut och kopt en hast. jag funderar pa det... det ar darfor jag undrar hur det funkat for andra i min situation.
sjalvklart har jag lite pengar undanstoppat om hasten skulle behova veterinar.
den storsta anledningen till att jag funderar pa hur det funkar for alla ar att med min senaste hst sa la jag ut ca 800 kr i manande i snitt (inraknat stall, foder och hovslagare) och om jag skulle hitta en san mojlighet igen ar det for mig inget snack om saken, da har jag rad.

Till hosten har jag tankt satta mig vid skolbanken igen. Studentekonomi och hast ar inget som riktigt gar ihop sig for mig.
Hur gor ni andra som har hast och pluggar? Hur far ni det att ga ihop? Vad kostar hasten er i manaden? Vad har ni for stallhyra och vad ingar? Har ni nagon ungefarlig budget?
Hur har ni lost det i tenta tider? Har ni medryttare? Vad betalar ev. denna och vad gor den?

Ni som kopt hasten under studietiden, hur finansierade ni det?

Jag gjorde mig av min hast innan jag flyttade utomlands, men haller nu pa att forgas av langtan efter en ny. Men, man vill inte ta sig vatten over huvudet.
Har aven funderat pa att ev, ta en hast pa foder, men det kanns osakert. Mitt mal ar att jag ska kunna soka till Hippologen om nagra ar och vill ha en hast med mig hela resan. Att fa ett langvarigt och bra samarbete med en hastagare, som har en passande hast, kanns nastan otroligt.

Nagon som har nagra bra ideer? Hur ska jag losa det har?

Om traden ligger fel, flytta den garna.

Nu svarar jag utan att läsa igenom tråden :angel: Jag pluggar, och har häst. Och bil(ar). Och motorcykel. Troligtvis skulle det inte gå så bra utan min snälla farmor, som sticker till med ett par-tre tusen per månad. Sambon har också varit student tills nyligen, nu har han fått jobb, men han betalar inte något till hästen (bilarna däremot får han vackert hjälpa till med).

Så här der det ut:
* Kallhyra 750 kr
* 7 km enkel väg till stallet, säg 20 kr/dag i bensin för enkelhetens skull
* Hö och spån efter förbrukning, brukar bli ungefär 7-800 totalt.
* Karftfoder ca 400 kr/månad
* Försäkring 800 kr/månad

Jag har ingen medryttare just nu. Kanske blir en medis en dag/vecka eller så, men inget jag vill ha pengar för - en ledig dag är mycket värt. Går bra att tentaplugga med häst, oftast är vi mer eller mindre "friställda" från föreläsningar när det ska läsas till tenta, så det är bara skönt att fara ut några timmar till stallet och pausa i pluggandet.

Jag hade en häst med mig "in i studentlivet", dock flyttade hon till himlen i februari. Så jag lånar en häst från ett stuteri i södra Sverige tills jag pluggat klart, så köper jag honom mest troligt då jag fått jobb!:laugh:

Hej!

Jag är student och har häst. Har nu pluggat i 4 år och det har fungerat bra... Handlar helt enkelt om att prioritera. Som till exempel har inte alltid råd att gå ut med vänner.. Det är många fester;), som många av mina vänner lägger mycket pengar på.

Min häst har även varit skadad i två omgångar denna 4 års period, då blir det lite körigt!! Men jag har tur att ha snälla föräldrar som hjälpt mig tills jag får pengar från försäkringen. Hade även sparat undan lite pengar innan jag började plugg och det är bra att ha:banana:

Jag arbetar inte vid sidan av, men hjälper till i stallet så jag får lite lägre hyra. Min häst är mitt allt och jag ångrar inte en sekund att jag har henne medan jag pluggar, det fungerar:laugh:

Jag har också pluggat och haft häst...
Tiden var oftast inget problem, men jag har tyckt att det varit skönt att ha medryttare en dag i veckan så att man kunna göra något annat om man velat, men under halva studietiden hade jag inte det.

Ekonmiskt har det varit tråkigare, men eftersom jag haft mycket billig hyra har det fungerat. På något sätt belv saker lätt dyrare än vad man trott och massor med dolda utgifter döck upp. Dessutom blir man lite less efter ett tag på att bara snåla maximalt hela tiden. Men jag ångrar absolut inte att jag hade häst...Så egentligen skule jag rekomendera dig att komma in i studielivet och se hur mycket som egentligen blir kvar i månaden och eventuellt att börja med att ha häst på foder. Inget kul om man måste sälja för att man inte har råd. Men jag är ju å andra sidan inte ensam om att ha klart studier och häst.
Däremot skulle jag aldrig haft råd att tävla/träna i någon stor utsträckning - räckte med att vara tvungen att hålla bil för att ta mig till stallet.

Det var absolut inte meningen att låta aggressiv. Ibland skriver jag korta frågor utan smileys, men det är av nyfikenhet jag undrar. Det finns en annan tråd på forumet här där ts råkat i trubbel för att hon inte har en buffert för sin häst, och därför måste sälja den redan efter 2 månader. Sådana situationer måste man ju akta sig noga för, och som student är ekonomin knapp som tusan.

Om jag var du skulle jag räkna med en tusing mer i dina levnadskostnader, för att vara på säkra sidan. Kläder, mat, skor, fest... har du räknat med kurslitteratur, ev. kollektivtrafik?

Jättebra att du har en buffert också! Om jag inte kunde låna av min pappa skulle jag se till att den låg på iaf 10 000.

Jag har otroligt svårt att se hur du kan få det till 800 kr i månaden för hästen så nära Uppsala, har du kollat stallhyror i ditt område? jag bor på landet, men i Linköping ligger de betydligt närmre. Och ska du längre ut från stan kostar det ju ofta pengar att ta sig dit.

Jag vill inte låta negativ, men det ÄR svårt att få det att gå ihop med häst och studentekonomi, och jag vill bara hjälpa till. Fråga gärna mer om det är mer du vill veta. :)

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 370
Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 950
Senast: Raderad medlem 120709
·
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
3 155
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 768

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar