Ni som varit/är hopprädda! HUR?

domino

Trådstartare
Ja hur kom ni över rädslan?
Jag har haft min häst i 1½ år och nu vet jag att jag kan lita på honom och känner mig trygg med honom. Har sett andra hoppa honom; han går på bara utan konstigheter och hoppar bra. Så det känns som att jag kommit till en punkt där jag inser att jag skulle våga hoppa honom. :) :banana:

Var med om en läskig avramling i samband med hoppning på lektionshäst (landade då på/i hindret) 1992 då jag tog lektioner och sedan dess har jag inte riktigt kännt mig bekväm över hindren, har inte ens hoppat om jag kunnat slippa..

Så ge mig nu tips hur jag kan lösa det här utan rädsla eller klump i magen om det är möjligt! :D

Sv: Ni som varit/är hopprädda! HUR?

Hoppa en häst som är stadig och jämn. Själv har jag en häst som aldrig är hoppad och det blir lite knepigt när man själv är lite skraj (har också varit med om en del saker som skrämt mig i hoppningen) för mig blir det lite knepigt. Dock fick jag hoppa en haflinger i november förra året, hoppade då 80-90-1 m..fy f*an vad rädd jag var! Trodde jag skulle dö, men vi hoppade massor och det lossnade under den lektion, jag är fortfarande nervös innan jag kommer igång.
Börja med bommar och höj succesivt, viktiga är att inte ha bråttom och känna sig nöjd, allt är ett framsteg!

Hoppa mycket på låg höjd!! Typ sockerbitar eller små kryss. Bara för att få in hoppningen i kroppen och huvudet. Och även för att få upp tilliten till hästen!! Vad gäller hoppningen alltså, för tillit har ni ju!! :D Även viktigt att du litar till 100% på tränaren/den som är med när ni hoppar!! Och stanna länge på den höjden som känns bra innan ni höjer!!

Jag har alltid hoppat på ridskolan för jag vågade inte säga ifrån när jag inte vågade mer... Tvingade mig att hoppa även när det kändes för högt. Och det hjälpte bra ett tag. Det kändes som jag kom över rädslan. Men det har gått i perioder, iblande har det tagit totalstopp!! :crazy:

I höstas när jag började rida efter mitt uppehåll klarade jag inte att travhoppa ett kryss ens en gång!! :eek: Men min ridlärare är super och hjälpte mig att jobba bort rädslan!! Även allmän ridrädsla. Hoppade bara lugna, stabila hästar, men ändå med lite motor. Kom til slut fram till att det inte är själva hindren jag är rädd för, utan det är när kommunikationen med hästen brister som rädslan kommer. Så funkar bara det kan jag hoppa det mesta nu!! Sista lektionen innan sommaren hoppade vi bana på 90 cm!! :banana: Och det var underbart kul!!! :love:

Lycka till nu, hörrni!! :bump:

Senast ändrad:

håller med julle. hoppa mycket på låga hinder och gör det gärna så ofta som möjligt så det inte hinner "gå ur kroppen" till nästa gång.

var också jätterädd innan (kunde be ridläraren lägga ner bakbommen på oxrar på 40 cm..) men det har väl gått över en del nu. beror iofs på vilken häst jag sitter för det är precis samma för mig, när kommunikationen med hästen inte funkar, då är det riktigt läskigt men känner jag bara att jag har koll på läget så spelar höjden på hindren ingen roll.

Lycka till med hoppandet!

Jag tycker du ska hoppa minihinder. Man behöver inte hoppa högt alls, börja med 30 cm om du känner att du vill det. Ha någon med dig, och hoppa på långa hinder tills du känner dig säker på Brisse och dig själv. Jag kan vara med lite om det känns tryggare. Gå långsamt fram, ingen hets. Har du klarat dig utan att hoppa alla dessa år, så kan du nog överleva med att inte hoppa så högt i några år oxå ;)
Det viktiga är att du tränar upp din balans, och följsamhet tillsammans med Brisse.

Det ska nog gå bra, småskutta en gång i veckan på sockerbitar, lek och ha roligt!!

äh, det är bara att hoppa! det värsta som kan hända är väl att du bryter benet och det läker ju!!

Den enda som kan ändra din inställning är du själv. Ibland måste man tvinga sig själv att göra vissa grejer annars kommer man ingen vart!

Lollan skrev:
äh, det är bara att hoppa! det värsta som kan hända är väl att du bryter benet och det läker ju!!

Den enda som kan ändra din inställning är du själv. Ibland måste man tvinga sig själv att göra vissa grejer annars kommer man ingen vart!
Nej, det värsta som kan hända är att hon skadar ryggen, igen.... som är stelopererad :crazy: Jag har full förståelse för hopprädda människor. Jag har oxå varit det efter en otäck vurpa med förlamning och ambulansfärd som resultat......
Men genom att försiktigt börja försöka på låga höjder, o känna sig säker innan man höjer, fick mig att börja hoppa igen. Inte gärna högre än en meter, men det räcker för mig. :)

Jag tävlade mkt i hoppning påp ponny, slutade för några år sedan när jag blev för gammal, efter det har jag bara haft min unghäst och pysslat med under några år, tyvcärr blev han för liten för mig och när jag sen skulle börja rida "på riktigt" igen hade jhag blivit jätte rädd i hoppningen, men samtidigt vill jag jättegärna, jag vet ju hur kul jag tyckte det var innan.
Min nya häst efter Charlie bebisen är Star Dust en rutinerad d ponny (vill inte ha stor häst) som tävlat La hoppning, han är super bussig och hoppar allt.
Har haft min älskling i drygt i månad nu och han hjälper mig att bygga upp mitt själförtroende, var och hoppade clear round både den 14 och den 21 augusti och det går jättebra.
Så mitt tips är att hitta en häst som du verkligen kan lita på, gärna en häst som hoppar "snällt", inte jättesprång och villt bockande utan som glatt skuttar över hindrena, låt det ta tid, ta hjälp av en bra tränare.
Själv rider jag i en grupp med en massa b-ponny tjejer och det är jätteroligt :p att vara rädd är inget att skämmas för.
Lycka till.
Kram Becka

Tack för alla svar! :) Ja, det är ju inga höga höjder det är tal om här. :p Vill bara känna mig säker och orädd, tom kanske tycka det är kul för det gör pålle, iaf när det kommer till löshoppningen :D

Prosit: :bow: :love: Du är ju vår tränare så du ska nog få bukt på mig!

Hoppade ju Amirah för två år sedan och det gick bra, eller hyffsat, hon var ju så tittig och for snett över hindret för det var en läskig buske på sidan :rofl: Verkligen bra häst att ta upp hoppningen med :D

Ska träna upp min balans och sits innan jag ger mig på hoppningen. Har ju tappat mycket sedan olyckan i april :(

Sätt gärna på en säkerhetsväst med!! Även om det inte är därifrån den ska komma så kanske det ändå gör att det känns tryggare!! Så kommer tryggheten inifrån efter hand!!

Lollan skrev:

Mycket dumt svar, måste jag säga.... :devil: :smirk:

domino skrev:
Ska träna upp min balans och sits innan jag ger mig på hoppningen. Har ju tappat mycket sedan olyckan i april :(
Kanske ska longera dig lite i paddocken vid tillfälle? Om du vill förstås?

Prosit skrev:
Kanske ska longera dig lite i paddocken vid tillfälle? Om du vill förstås?
Javisst! Jag är nog med på allt för att träna upp det igen!! :)

Jag hade hopprädsla förut släppte för ca 1,5 år sedan.
Jag hoppade en del ändå , hade tävlat klubbtävlingar upp till 50 cm, hoppat kanske 80 MEN gjorde alltid det med en klump i magen, var inte bekväm med det tyckte det var mer negativt än kul, fast jag skulle ju banne mig hoppa - ville det på nåt sätt ändå.
allt över 30 tyckte jag var "högt", inte högt men fick klumpen (oron) i magen direkt!

Sen en dag var jag med en kompis på terränghinderbanan vid vårt förra stall (och då en med riktiga ft-hinder, fast i ett gammalt grustag/sandgrop, och den hade typ allt utom vattengravar/hinder).
Hade bara vågat hoppat de lägsta stockarna och sånt förut men denna kväll hoppade jag ALLT. upphopp, trippelbarr, tegelmur, bank(?), kombinationer, hinder i brant backe osv.
Bosse har och hade även då mkt bättre bjudning på ft-hinder och vägrade inte lika lätt då (inte alls knappt) som han gjorde då med mig i vanlig hoppning (för att jag var rädd och osäker).
även om jag litade på honom innan var det här helt annorlunda och efter denna dag har jag aldrig klumpen i magen längre!!
och då var vår första hopptävling alltså 20 cm :p
nu kommer dock klumpen när jag hoppar 120 och högre men det är för att jag är ovan.

Jag skulle om jag var du hålla mig till 20-30 cm tills du är helt säker där och känner själv att du vill testa lite högre. hoppa gärna små pinnar/stockar i skogen om du har möjlighet, då jag iaf tycker såna känns naturligare och inte lika höga som när det är hinderstöd etc, i skogen är det oxå lite mer inramat mm.

nu svamlade jag på här men skyller på att det är sent :p

hoppa mkt och ofta. sen att lära sig träna ögat så man lägger hästen rätt på hinder underlättar verkligen. kommer man fel ggn på ggn och hästen hoppar knixigt så e d klart som fan att d blir obehagligt. ;)
jag red världens goaste häst ett tag. växte mig samman med honom o litade på han till 100! efter det har d isat i magen vid hoppning. jag har alltid tyckt det har varit dö kul, men d kan isa till ibland. känner aldrig d obehaget nu. ridit så pass mkt unghästar å så nu, ramlat av och slagit halvt ihjäl mig så jag vet att d e inte så mkt att oroa sig för. slår man sig så gör man. inge mer med det. :P

Jag har också blivit hopprädd. Jag fattar dock inte varför, har aldrig varit med om ngn allvarligare hoppolycka (ett och annat hinder har man väl vält in i :D ), och hoppat 1.10 som högst. Men nu är jag nere på 60-70 igen, helt utan anledning!

Klumpen bara ligger där i magen, och tyvärr känner min häst av det och har börjat stanna på hinder, så nu är vi inne i en ond cirkel... :(

Min förrförra hopptränare har dock gett mig en plats i vad hon kallar "dressyrkärringsgruppen" :rofl: . "Äldre" kvinnor som alltid har ridit dressyr, men som nu hoppar på en låg och rolig nivå för att få lite variation och ha KUL! Den börjar nog nästa vecka, så vi får se om det hjälper mig.

Jag ska hålla mig på lägre höjder tills jag känner mig helt trygg igen (och let´s face it, alla behöver inte bli 120-och-högre hoppare...). Hoppas så lågt så att du fortfarande tycker att det är kul, och höj sedan (om du vill!).

Jag överlät hoppadnedt till mina betydligt modigare barn!!! :smirk: :D Och det skäms jag inte för ett dugg!!!
Jag har en spärr på 80 cm i banhoppning numera - då kan ingen tjata på mig att starta en lokal klass tex... ;)
CR på unghästen är oxå OK för mig, fast givetvis inte över 80 cm...då får dottern "pilota"
I skogen hoppar jag gärna fasta hinder bar över metern, det rör mig inte i ryggen!

Jag var också otroligt hopprädd förut. Jag åkte av titt som tätt och var redo att lägga ner ridningen helt.

En dag bestämde jag mej bara, nu j*klar SKA jag hoppa! Sen den dagen har väl ingen stoppat mej.

Red i våras (4 år efter mitt beslut), LA hoppning på D-ponny, och nu i höst ska jag rida 1,10 på storhäst. :)

Helt enkelt, bestäm dej, du ska över, död eller levande. ;)

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
77 514
Senast: Jeps
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 951
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 369

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka