Ni som väger runt 75 kg

Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag har ridit allt mellan långbent halvblod på 175 cm till D-ponny under inridning. Tycker att vikthetsen börjar gå lite för långt. 75 kg är inte tungt för en häst och om det nu skulle vara det så har vi avlat fram alldeles för klena hästar.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Nu har jag gått ner några kilo och är närmare 65, men har vägt 75 senaste året. Rider fjording ("normalmodell" ca 145cm, 6 år i år) och även grov islandshäst ca 140cm under tillridning. Plus westernsadel på 15 kg ;)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Distanshästarna som tävlar på 16-milsnivå MÅSTE ha 75 kg, minst på ryggen.
Väger ryttare o sadel mindre än så, får man lägga till bly.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

69 kilo och har ett fullblod på 167. Tycker nog det beror på hästen och hur den reagerar på olika vikt om det är okej eller inte.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Oj! Och det är väl ofta araber?

Jajamensan. Araber är mer viktbärande än vad man tror, fast de ser späda och klena ut. På medryttarannonser ser jag ibland araber och de har oftast maxvikt på 65 kg - deras massa och korta ryggar till trots.

KL:

När jag vägde 75 kg var jag också lite nojig, tyckte att jag behövde en viktbärande och kraftig häst, och trodde att allt över 80 kg var det bara nordisar och ardennrar som kunde bära, i princip.
När jag själv kom upp i 85-95-kilosklassen och min medryttarhäst fortfarande bar mig som om ingenting hade hänt, insåg jag att 75 inte är mycket att tala om för en frisk, vuxen häst - och i vissa fall också ponny. När jag vägde 75 kg och red på ridskola fortfarande fick jag ibland rida D-ponny. Någon gång fick jag också sitta upp en kort stund och rida till en maxad C-ponny. Grov, förvisso, men ändå.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag har ridit allt mellan långbent halvblod på 175 cm till D-ponny under inridning. Tycker att vikthetsen börjar gå lite för långt. 75 kg är inte tungt för en häst och om det nu skulle vara det så har vi avlat fram alldeles för klena hästar.

Exakt. Menar man att en normal, musklad häst inte av att bära 75 kg så har något gått fel i aveln.. Då lär man nog börja fundera på åt vilket håll vi vill ha hästarna.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Vill understryka det CK skriver. Nu är förvisso de flesta distanshästar på elitnivå araber (eller korsningar) som anses mera viktbärande i förhållande till sin storlek än många andra raser, men vi pratar ändå om pyren som med minst 75 kg på ryggen går 16 mil med en snittfart på kanske 16 km i timmen (för att vinna mästerskap går de naturligtvis ännu fortare, men då pratar vi förstås också om hästar med förutsättningar som är bättre än normalhästens).

En normalt balanserad ryttare tror jag inte behöver oroa sig för en vikt på 75 kg, om man inte rider en liten ponny.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Tack för era svar. Jag har ett 4 årigt fullblod mellan 165 och 170.
Håller på att bygga upp honom från marken, då han har dålig muskulatur.
Har skrittat barbacka och han verkar inte må dåligt av att bära mig då. Men jag brottas hela tiden med tanken på om jag bör gå ner i vikt för hans skull.

Tycker du tänker klokt! Även om det inte är en katastrofvikt så varför inte se till att gå ner åtminstone 7-8 kg. Så mår ni båda bättre ?
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

jag har en maxad c ponny som ändå är rätt kraftig, rätt otränad just nu bara. jag skulle inte vilja att någon som väger 75 kg ska rida han, fast han säkert orkar de. tror att de är bättre för hästen ju mindre man väger.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Du väger inte för mycket! Om du gjorde det skulle inte många vuxna kunna rida och inga män alls i princip......
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jajamensan. Araber är mer viktbärande än vad man tror, fast de ser späda och klena ut. På medryttarannonser ser jag ibland araber och de har oftast maxvikt på 65 kg - deras massa och korta ryggar


Men ÄR det verkligen så?
Varför skulle de vara mer viktbärande egentligen?
Är det inte lite samma sak som med islandshästarna?
På Island har man inga andra hästar, så även stora feta gubbar rider runt på dem. Tänker att det är samma sak i "Arabien" , så tror folk att Araber och Isisar orkar hur mycket som helst bara för det?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Hästar som fötts upp för att användas av typ män i generationer har genom aveln sållats ut rent naturligt. Hästar som inte hållit för arbetet har ju tagits bort, det gör att det är de mer starka som är kvar och för sina gener vidare. Därför ser jag inte att det skulle vara konstigt att vissa raser, som kommer från kulturer där viktbelastningen varit stor, kan anses vara mer viktbärande än andra.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Väger runt 68-70 kg och förut red jag min arab av grövre modell på 157 cm. Nu har jag en quarter på 150 cm.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Nu orkade jag inte räkna men jag googlade fram att på 16 mil distanstävling har man minst 5 veterinärgrindar där veterinären känner igenom hästen för att avgöra om den är fräsch att starta samt fräsch nog att fortsätta tävla. Med andra ord hade veterinären med största sannolikhet märkt om hästen for illa av tävlingen. Sen hade man ju fått skador på vägen upp i elit-distanserna om hästen inte varit byggd för ändamålet. Det är ingenting man tränar upp på ett år så att säga utan det tar sin lilla tid.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp