Ni som väger runt 75 kg

Sv: Ni som väger runt 75 kg

En sak är vikten, en annan sak hur man fördelar den. Att bära x antal kilo i en mjuk ryggsäck (eller i handen) är inte samma sak som att bära samma antal kilo i en ryggsäck med "mes" eller med avbärarbälte. Något liknande borde även gälla hästar, alltså, om man fördelar vikten över en större yta borde samma vikt kunna kännas olika och därmed orkas med olika bra.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag tror att man oroar sig ganska mycket i onödan. 75kg är ju helt normalt, ialf på en människa som är runt 170 eller längre. Jag är 173 & väger 70-73kg & mitt halvblodssto har aldrig någonsin tyckt det varit jobbigt. Nu är hon iofs av den grövre typen också.

Hur som helst tror jag hästarna i allmänhet tycker det är värre med en ryttare på 60kg som studsar & har sig, än en på 75kg i balans och som kan rida. Vikten är alltså inte det enda. Det avgörs av längd och din egna grundbalans också, tror jag. :)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

jag väger ca 77kg och är taniga 164 cm hög och rider en meckelburgare (tysktblod) pö 181 cm han har varit Msv dressyr häst med efter en senskada är han nu en Hobbyhäst lättare träning och skogshäst . rolig mix kan tyckas
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp