Ni som väger runt 75 kg

Sv: Ni som väger runt 75 kg

Också haft viktuppgång i samband med graviditet och noterat hur detta påverkat mina hästar. Har islänningar av olika kaliber och träningsgrad, märktes tydligt när de började tycka jag var för tung. Kändes som om de ömmade i fötterna, trots skor, gick lågt med huvudet och tog korta steg.

En av dem orkade med mig tills jag själv fick ge upp, vart riktigt förvånad då hon inte är den mest vältränade, men hon har å andra sidan väldigt bra extriör. Då vägde jag säkert 100 kg med utrustning och vinterkläder. Sedan ska väl tilläggas att det handlade om ca 20 min skrittpass för mer orkade inte jag, men det var uppenbart att hon gärna hade gjort mer och i högre tempo.

Ska bli skönt när bebisen kommer ut och jag får tillbaka min kropp!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Kl
Generellt brukar man estimera att den absoluta Max gränsen en häst skall bära är 1/6 del av sin egen vikt . Finns rätt vettiga marginaler där för de flesta .
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Fast ursäkta, vart skrev hon att du inte skulle få rida? Det var någon som skrev - som vanligt - "Det är bättre med en tyngre ryttare som är balanserad än en lättare ryttare som är obalanserad." (Som om det bara skulle finnas obalanserade ryttare som är lätta och bara finnas balanserade ryttare som är tyngre.)

Då svarade Dialhard, Ja men bäst är det med en ryttare som är både lätt och balanserad.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Då skulle man kunna Ruda en häst som väger 450 kg!
Måste ta reda på vad min kille väger!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Fast å andra sidan så lär han ju inte väga mindre än så när jag tänker efter :)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag väger betydligt mer än dig, och kommer troligtvis aldrig väga under 75kg hur mycket jag än försökte. Jag rider alla möjliga typer av hästar, tidigare har det mest varit skolhästar så då vet ju ridskolan/tränaren om hur hästen är med olika vikter på ryggen. Hittills har ingen häst protesterat. Hästen jag rider här i USA reagerar, enligt tränaren, ibland med andra ryttare när de sitter upp men hon har inte sett några sådana tendenser när jag sitter upp. Jag provred på ett ställe i Sverige där tränaren sa att vi får se, då hästen kan vara känslig men det gick jättebra även det. Rider även en ganska liten fjording men som är rejäl, hon verkar inte heller ha några problem och ägarna säger att hon verkar trivas väldigt bra med mig.

Sen är jag alldeles övertygad om att alla hästar inte vill ha mig på ryggen, och jag sätter mig inte på vilken häst som helst heller. Sen får man vara lite uppmärksam och fundera över hur man rider. Självklart vore det bättre om jag vägde mindre, och jag hoppas på att lyckas med det. Men tills dess får jag se till att hästarna jag rider är hästar som orkar med mig!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Welsh cob 143 cm (men överbyggd så om manken matchat bakdelen hade hon varit maxad D), väger 460 kg och jag väger 78. har brukat väga ca 72 men gått upp senaste 2 åren. Försöker gå ner till under 70. Ponnyn verkar inte ha några problem att bära mig, rider i en bomlös sadel som bara väger några kg så om man jämför m en rejäl westernsadel som min kompis har på sin welsh cob så bär nog inte min ponny omkring på så många kg extra totalt sett.

Jag är ganska kort 160 cm så det blir ganska låg tyngdpunkt, kanske spelar roll, och jag är också hyfsat välbalanserad. Jag hade inte satt upp vem som helst i samma viktklass som jag på ponnyn och jag vill som sagt gå ner bortåt 10 kg för att känna mig mer bekväm. Hon rids på hobbynivå och max 4 ggr/v.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Då skulle man kunna Ruda en häst som väger 450 kg!
Måste ta reda på vad min kille väger!

Det stämmer väl inte? Sadel, kläder mm kommer ju till så väger man 75kg så får hästen bära runt 90kg och borde alltså enligt regeln väga minst 540kg, dvs. som ett rejält halvblod alltså. Jag tycker regeln är lite väl konservativ, en normalstor islänning tex. skulle bara få bära ryttare som väger drygt 40kg.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som väger runt 75 kg

kl

Man märker om pållen tycker man är för tung. Det blir lite mer "ett ben i varje hörn" liksom

märktes tydligt när de började tycka jag var för tung. Kändes som om de ömmade i fötterna, trots skor, gick lågt med huvudet och tog korta steg.

Bara jag som anser att när hästarna visar så otroligt tydligt att man är för tung, då är man rejält för tung!?
Som gravid borde det ju märkas efter hand, att hästarna blir trötta snabbare osv, det låter ju som att Teilani lyssnade på sina hästar iaf. Har ursprungsvikten hos ryttaren varit lika hela tiden och man som ryttare tror att det finns risk att man är för tung, sätt upp en lättare ryttare ett tag och se om hästen blir motsvarande trött när denne rider (vid jämförbar ridning). Klart verkar vara att vissa kan bära massor och andra väldigt lite "trots sin storlek" - därför måste vi människor försöka lyssna på små signaler så vi får reda på vad hästen tycker!
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Min häst är en grov D-ponny 143 cm och jag skulle inte sätta upp en ryttare på 75/80 kg mer än kortare skritt promenader. Särskilt inte nu då jag jobbar med att muskla upp och öka konditionen.
Men 1/6 av hästens vikt låter rimligt sen kan man nog öka och minska beroende på ras, muskulatur och styrka. Ex en islandshäst kanske man inte ska ta exakt 1/6 men jag tycker ändå inte att bara för det är en islandshäst på 135 så ska den orka en fullvuxen man på 90 kg.
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag håller med och det jag nämde om 1/6 del av hästens egen vikt är ju en Max gräns som dessutom är en generell Max gräns måttstock .
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

kl

Jag väger mellan 65-76 kg och min mamma är nog uppe i säkert 83 kg, och vi rider en quarterhäst med skapligt mycket massa på 147 cm. med westernsadel dessutom. Inom western är det inte alls samma "vikthets" som det är i klassisk ridning. Då har vi ju dessutom sadlar som är tyngre än ni använder. Duktiga tävlingsryttaren som vi köpte hästen av väger dessutom säkert runt 90 kg
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Har pendlat i vikt senaste åren, mellan 60-80 kg pga olika omständigheter. Rider islandshästar i normal kondition och tränar som fritidsryttare. När jag vägde som mest red jag inte unghästar, hästar som skulle sätta muskler eller de tunnare och mindre islandshästarna. Det var nog mest mitt eget dåliga samvete som avgjorde det, men det kändes också bäst att göra så. :)
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Jag håller med och det jag nämde om 1/6 del av hästens egen vikt är ju en Max gräns som dessutom är en generell Max gräns måttstock .

Var har du hittat den informationen? Intresserad av att veta.

Själv har jag läst i ridsport att 25% var inga problem och en vältränad häst med en balanserad ryttare kunde ta 30% av sin vikt. Men då stämmer inte det?
 
Sv: Ni som väger runt 75 kg

Håller med dig, men man får även tänka på att vissa hästar visar inte tecken på att det är för mkt, att de är trötta eller har ont innan det blir extremt illa. Så bara för att hästen verkar "orka" betyder det inte att det är BRA för den att släpa runt på en tung ryttare.

Men 75 kg klarar nog alla vuxna och friska hästar, och maxade rejäla d-ponnys. Beror ju på vad det är för ridning också, men för träning hade jag inte satt upp någon som väger mer än 65 kg på min d-ponny. All utrustning, stövlar osv gör att vikten de faktisk bär är 15 kg mer än ryttaren väger.

Och vem har sagt att långa ryttare ej får rida? Det handlar bara om att se till att köpa en häst i passande stl. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
970
Senast: Emro
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 010
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 155
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #9
  • Aggressiv/rädd hund

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp