Ni som tävlar

Ämelie

Trådstartare
Hur gör ni med hästarna under sommaren? Får de gå på bete? Hur löser ni det så att hästarna inte ska se ut som några små köttbullar? :smirk: :bow:

Sv: Ni som tävlar

Under juli kommer min gå i gräshage under dagen men han kommer ridas som vanligt , eventuellt något hårdare så att magen inte blir förstor :p .
Han går som vanligt Juni och Agusti :)

Han får gå på bete hela sommaren, om än inte allt för kraftigt (shettis). Samtidigt kommer vi träna ordentligt. Planerar att köra två ggr/dag, men mellan passen får han naturligtvis gå i gräshage med kompisar! Man märker på han direkt då han fått mer mat än vanligt för då blir han rätt så rund, men då får han stå inne nån natt.

Min ponny får gå i gräshage men tas in på nätterna.
Hon arbetas som vanligt och går inte upp i vikt särskilt lätt :D
Gamla ponnyn däremot han blev som en köttbulle om han fick gå i gräshage hela dagarna så där fick man verkligen varirea det. dessutom blev han väldigt seg av allt gräs :crazy:

Nu tävlar jag ju inte särskillt mkt utan nån klubbis då och då:) men jag vill ju givetvis ha hästen i form ändå.. jag låter honom gå på bete med dom andra hästarna men rider också! de är på sommarn de är roligast att rida tkr iaf jag :)

jag ska ha mina på sommarbete hela sommaren, ändå gången de ska vara inne är dagen innan tävling. annars ska de vara ute hela tiden,,får rida desto mer istället för att hålle dom i trim

jag tror min ponny kommer att få gå på bete lite i slutet mot sommaren (mitten av juli och augusti). Visserligen kommer han inte tävlas så mycket just då och en vila/mkt lugnare period på några veckor är inplanerad i så fall, men ridas och tränas kommer han ju göras även om han är på bete eftersom jag vill ha honom i full kondition till höstens tävlingar.

Jag har planer att rida honom två gånger om dagen i sommar då jag har tid att göra det (lite svårt att hinna med när man måste vara i skolan). Förutom då han ska ha sin lilla vila så klart, om den nu blir av vill säga.

min får förhoppningsvis en kort semester i juni (inte mer än två veckor för då blir han som en elefant) och sen kommer vi att träna hårt inför höstens tävlingar

han hade en rejäl vila i vintras åxå, så att jag ska kunna rida på sommaren så man inte missar de få tävlingar som finns pga okondition mm

Senast ändrad av en moderator:

planen var från början att inte släppa han alls men nu har han varit lite strulig, så en stund i juli skall han få gå men ridas varje dag han blir ändå elefant + flodhäst, reda nu börjar det synas att det är en massa gräs i hagen hmmm.

Min går ute på nätterna och in på dagarna för att vila magen, jag ställer inte av honom, för att han ska få vila utan det blir ev om vi reser bort ett par dagar, som tidigare år.

Låter honom stå inne möjligen natten innan tävling, eller gå in tidigt på morgonen för att vila, ( kan tillägga att jag alltid släpper ut honom en stund i hage innan tävling på morgonen när han har vart inne på natten, övrig period)

Min är ganska svårfödd så hon får gå på bete, och gör det utan att bli köttbulle. Jag tävlar henne ändå, sommaren som var stod hon inne på nätterna. Vet ej hur det blir i sommmar då det är många nya i stallet som vill ha andra rutiner, men under Juli ska hon gå på riktigt grönt bete dygnet runt. ska jag tävla under den tiden får hon ev sova inne på natten beroende på hur trött hon känns och vad det är för typ av tävling.

Tävlar distans.
Jag ska rida en tävling 18 juni, inget bete innan dess. Bara dagtid i hagarna runt gården med sparsamt m gräs i.
Sedan blir det en tävling 9 juli, hon får gå på bete dygnet runt 2 första veckorna & sedan bara dagtid & sova inne veckan innan.

Sedan blir det ingen tävling förräns i ev september & då har jag ju redan hunnit stalla in.

Min häst går ute dygnet runt i en stor gräshage...
Och så ser hon ut som en köttbulle oxå :p
Men ja tänkte försöka öka ridningen lite i sommar så hon inte blir alltför rund om lilla magen...

min häst får gå i gräshage kankse 3-4 timmar om dan i sommar,
bete är otänkbart, han kan skada sig, och dessutom har vi varken nåt bete i närheten, och så ska han ju tävlas hela sommaren...

Min häst kommer gå ute dygnet runt, och han är inte av den lättgödda sorten precis, så det märks ine eftersom han rids regelbundet. Kanske får en veckas semester eller två. han fick vila rätt mycket i vinter så längre blir det inte!

Lollan skrev:
min häst får gå i gräshage kankse 3-4 timmar om dan i sommar,
bete är otänkbart, han kan skada sig, och dessutom har vi varken nåt bete i närheten, och så ska han ju tävlas hela sommaren...

Varför skulle han kunna skada sig lättare av att gå på bete, än i vanlig hage??

zykk skrev:
Min häst kommer gå ute dygnet runt, och han är inte av den lättgödda sorten precis, så det märks ine eftersom han rids regelbundet. Kanske får en veckas semester eller två. han fick vila rätt mycket i vinter så längre blir det inte!
min häst är också rätt så svår född. Då jag köpte henne i augusti såg hon ut som en liten bulle, men tror inte hon var riden speciellt mycket de sista veckorna eftersom allt var klart med köpet och den förra ägaren köpt ny häst...

Hon går i en jättestor hage året runt och på sommaren blir det bete i den. Men hon går inte på bete dygnet runt utan hon går in på nätterna hela sommaren..

Hade hon däremot gått i en mindre (normal stor) hage då det inte blir så mkt gräs hade hon inte fått gått på bete.

Det där du skrev har ja egentlgien inte mycket att säga.. :smirk:

Men skada sej... Det kan hända när som helst, var som helst, hur som helst.
Att de gör det just på betet är ju bara rent korkat att tro!!!
Visst, tävlar ,man på elitnivå är det vl klart man är rädd om sin häst, men man borde nog va lite rädd om sin häst på det omvända sättet oxå.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar