Ni som tävlar

Sv: Ni som tävlar

Jajjamen!!! De går på bete, rids och tävlas. Det går ute dygnet runt om det inte blir skyfall. Blir de lite lönnfeta så bjuder jag på det :p

Får väl se hur det går med nya stoet, hon har lagt på sig bra redan efter bara några dagar på betet :o

Senast ändrad:

för att en beteshage finns mer stenar, kuperad terräng, hästar som kanske inte är snälla mot honom (han är en riktig slagpåse)

Senast ändrad:

Lollan skrev:
för att en beteshage finns mer stenar, kuperad terräng, hästar som kanske inte är snälla mot honom (han är en riktig slagpåse)

aja, du tänker så... fast jag skulle ändå sett en kuperad hage som uppbyggnad för hästen = hållbarare häst... men det är jag det...

Ämelie skrev:
aja, du tänker så... fast jag skulle ändå sett en kuperad hage som uppbyggnad för hästen = hållbarare häst... men det är jag det...

Så tänker jag också. Dom får ju en massa "gratismotion" i hagen. Speciellt om dom har en massa kompisar att leka med. Tänk själv att ligga still 23 timmar och sen ska du upp och springa intervaller en timma, varje dygn. Kontinuerlig träning måste ju vara bättre, mkt med tanke på just skaderisken annars.

Ämelie skrev:
Hur gör ni med hästarna under sommaren? Får de gå på bete? Hur löser ni det så att hästarna inte ska se ut som några små köttbullar? :smirk: :bow:

Pållen skulle egentligen gått på bete, MEN, hon gick 2 veckor och blev alldeles för tjock :o..Så nu går hon i vinterhagarna på nätterna och får beta i en liten gräshage under dagen.

:p

Vi brukar vända lite på rutinerna under sommaren då det är varmt på dagarna för hästarna blir bara less på flugorna och tycker det är jobbigt med värmen så det brukar få stå inne på dagen när det är som varmast och sedan när det svalnar mot kvällen får de gå ut och vara ute hela natten. På dagen när de står inne brukar de mest stå och sova.

Carmen for beta ı en sommar hage och njuta av den harlıga sommaren :) men jag rıder henne som vanlıgt under sommaren bode tranar hart och tar mysıga ute turer med kompısarna sa hon INTE tappar muskler eller kondıtıon for pa hosten borjar tavlıngarna ıgen och da ska hon va ı toppform :D

Mina hästar går på "bete" juli & augusti. Men kommer in & sover nattetid, iaf när de tränas & tävlas (framförallt augusti). Det är inget kraftigt bete, så dom brukar inte bli så tjocka, inte när de får komma in på natten (utan mat :devil: ) och tränas samtidigt...

Om man har en häst som har lätt för att bli tjock tycker jag ändå synd om den om den inte får beta alls, så då skulle jag göra en mindre hage bara, som den " äter ner" rel fort, men att det ändå finns lite gräs att leta & tugga på...
MVH

Dom går i sina vanliga stora gräshagar men går in på nätterna (som vanligt). Det funkar bra, jag tycker inte att de bli tjocka.

De hästar som tävlas får gå i en gräshage här hemma, de risd som vanligt och kommer in på kvällarna, har inga problem att hålla dem i bra hull heller.

Pållen går på bete (i 2 mån), så jag får försöka "rida bort" det mesta överflöde ;)! Men jag vet inte hur många tävlingar det blir under sommaren heller...

Ponnyn går på bete i fem veckor. Köttbulle-problemet är lätt löst. Han blir aldrig så tjock! Det ska nog till väääääldigt mycket för att han ska bli tjock... :cool:

Storhästen ska gå på bete i två-tre veckor, hon ser ut som en köttbulle redan innan betet, så lite mer spelar ingen roll. Fast sen när hon kommer hem ska det bli försök till diet... (obs, försök, men det är inte lätt...) :angel:

Andra storhästen går också på bete i fem veckor. Han har nog aldrig gått på bete, men jag har svårt att tro att han heller blir sådär smällfet. :)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
888
Senast: Ketrawzc
·
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·
Tävling Jag satt (muttrandes) och betalade in avgifterna för att kunna tävla igår… Medlemsavgift, meetinglicens, hästlicens… Det blir definitivt...
2
Svar
39
· Visningar
1 012
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar