Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@LaviniaVad jobbigt.
När på dagen tar ni dem och blir ni trötta av dem? Vilken sort tar ni?
Jag har Loratadin (samma som Clarityn) mot pollenallergi och tar den på kvällen eftersom man kan bli dåsig av den men funderar på att prova ta den på morgonen i stället för det är ju på dagen man kommer i kontakt med pollen mest.
Så, hur funkar det för er?
![]()
När på dagen tar ni dem och blir ni trötta av dem? Vilken sort tar ni?
Jag har Loratadin (samma som Clarityn) mot pollenallergi och tar den på kvällen eftersom man kan bli dåsig av den men funderar på att prova ta den på morgonen i stället för det är ju på dagen man kommer i kontakt med pollen mest.
Så, hur funkar det för er?
![]()
Verkar bli ett "helvetesår" i år.
Förra året tror jag inte jag tog en enda tablett, men i år har det slagit till med full kraft redan nu, när alträden kört igång (kryssreaktion med björk).
Jag äter inte stenfrukter på våren. Det är som att be om problem.
Jag vet inte vilken som är värst för mig, har bara testat positivt för kattallergi men det var länge sen. Cyklade igenom en klunga björkar = attjoo och klåda i ögonen. Använt hudlotion med trollhassel = klåda. Så björk och hassel är jag säkert allergisk mot. Tulpaner som är utslagna = klia, klia och sveda i ögonen! Men annars så vet jag inte riktigt, är nog allergisk mot de flesta pollen tror jag.![]()
Blir det inte bättre får jag gå till dr, för har känningar i halsen också.Vet inte om jag vågar äta äpplen nu...
Första ta Tavegylen för i år är intagen, än så länge står jag upp![]()
På kvällen och nej jag blir inte trött av de jag oftast tar, loratadin.
Sen tycker jag iofs inte att de hjälper heller så funderar på att ringa läkaren och fråga om tavegyl.
Du som framför fordon i yrket ska absolut inte använda Tavegyl då det sederande antihistamin. Det hjälper dessutom bäst vid akuta allergiska besvär som allergiska ödem och urtikaria. För det tredje så anses det även ha sämre effekt vid pollenallergier än de moderna, icke sederande antihistaminerna.
Räcker inte de moderna antihistaminerna så bör man istället kombinera dem med andra läkemedel, t.ex. kromon och/eller kortison (nässpray, inhalation eller injektion - beroende på hur svåra besvären är). Man kan även behandla pollenallergi lokalt med antihistamin om man t.ex. får väldigt svullna ögon.
Det är det enda som fungerar för mig och de tas på em och jag brukar inte bli trött men varje år är ett nytt år. Det är dessutom förstahandsvalet vid graviditet.
Av ren vana tror jag, för varken loratadin eller cetirizin (det senare inte helt fastställt dock) ger en ökad risk för fosterskador jämfört med klemastin: http://ww2.lakartidningen.se/store/articlepdf/1/12329/LKT0926s1746_1747.pdf
http://www.akademiska.se/Global/DAT/Provtagningsanvisningar/Allergilakemedel under graviditet_ april 2013.pdf
Dessutom är t.ex. kromon och budesonid okej att använda under graviditet.
Att medicinen inte hjälper i år kan ju bero på att läkemedelsupptaget är sämre efter din operation? Det är ju känt att upptaget riskerar att bli sämre. Kanske medicinen därför behöver administreras på ett annat sätt, t.ex. depåinjektion av kortison, lokalbehandling av antihistamin, osv. för att ge effekt.