Ni som strör med halm...

CosmicQueen

Trådstartare
...kanske inte lägger den här tråden rätt. Men det borde ju vara endel här som har halm som strö så störst chans till svar här. :)
Har ju aldrig använt mig av det, men det blir ju aktuellt nu till fölningen...
Så hur mkt halm går det åt? Hur länge räcker en hårdpressad halmbunt till en fölningsbox?
En eller två i veckan, eller fler?
Vore tacksam för svar om nån vet, så jag vet hur mkt jag ska köpa. :)

Omöjligt att svara på för det beror ju på om hon äter av halmen, skitar ner mycket och hur stor boxen är. Sen beror det ju på hur stor halmbalen är, det kan ju skilja en hel del.

Jag lägger in nästan en hel "normal" halmbal (ca 10 kg) varenda dag till mitt sto, som är ganska renlig av sig men äter en del halm. Så jag tror nog att det går åt ganska mycket halm till en stor fölningsbox, det gjorde det iaf när mitt sto hade föl.

Hade också halm förut till ston som skulle föla men jag tycker inte om halm. Svårmockat och äckligt blir det.
Så jag provade att låta dom föla i en rejäl spånbädd och det gick kanonfint.
Jag var rädd att spånet skulle klibba fast överallt på fölet men det gick hur fint som helst. Nu har jag alltid spån vid fölningar!

Jag gör en bädd av spån ca 1 dm tjockt sedan massor av halm över, det går åt minst en stor bal/dag, i början lägger jag in ca 5 balar. Mina föl boxar är 13-16m2 stora.
Dagarna innan bäddar jag med halm som går högt upp på kanterna så det är varmt och mjukt!

Om du börjar med 500 kilo så har du något att börja med.

Vet inte hur du har tänkt dig det hela.
Men rejält med strö ska det vara inför fölning.
Bädda upp mot väggar och hörn strax innan.

Sen ska skiten ut efter fölning.

En fölmärr med unge grisar ner i massor.

Så var inte snål.

AM

Hon äter inte av halmen(har inte gjort förr iaf då hon tillfälligt stått på halm vid tex tävlingsplatser), är väldigt renlig av sig och boxen kommer att vara på 18 kvadrat.

Är första fölet och har inte så stor erfarenhet. Men av dom jag pratat med som har mer erfarenhet så har jag förstått att halm är att föredra, så jag kommer köra på det. :)
Men som med allt annat är det ju smaksak. ;)

Tack, då vet jag på ett ungefär hur mkt åtgång jag kan räkna med. :)
Kommer osså att ha en spånlager under halmen.

En bal (10-12 kg) om dagen har min märr gjort åt ungefär när hon stått med föl. Då mockar jag noggrannt, vilket tar lite tid.

Som Nafa skrev så ska det vara MYCKET halm vid fölning för att bädden ska hålla och fölungen inte ligger på golvet och skrapar i hasorna. Sen måste ALL bädd ut ur boxen efter fölning eftersom det är mumma för bakterier att bo i en fölningsbox.

Om man har tex en spånbädd så går det ju inte åt så mkt halm. Vi har 6 ponnyer och en rundbal räcker i ca 3-4 veckor.

Kan du inte hämta efter hand?

Ja, jag kommer att ha en spånbädd under.
På just det stället jag köpte halm nu hade dom inte mkt kvar så det lär vara slut nästa gång jag kommer dit. Men kan säkert få tag på annat sätt. :)
Köpte iaf 300 kg, så det borde ju räcka ett tag. ;)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 990
Senast: Görel
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 481
Senast: ako
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 499
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 856
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka