Ni (som står i stall) med Frieser, Tinker, Shire, Ardenner mfl välpälsade kallblod...

P

pixie

Hur har ni upplevt det här med fotskabben, som bla raser i rubriken drabbas av?
Står du i ett stall där hästar av dessa raser finns? Om du gör det -
Har de smittat ned andra hästar med skabben?
Känner folk i allmänhet till detta?
Om du har en häst av rubricerad ras - Har du blivit nekad stallplats någonstans pga skabbrisken? Om du står i ett stall med din "skabbhäst"- har någon avstått från att flytta dit pga detta?

Tacksam för alla svar!

Sv: Ni (som står i stall) med Frieser, Tinker, Shire, Ardenner mfl välpälsade kallblo

Hur har ni upplevt det här med fotskabben, som bla raser i rubriken drabbas av?
Står du i ett stall där hästar av dessa raser finns? Om du gör det -
Har de smittat ned andra hästar med skabben?
Känner folk i allmänhet till detta?
Om du har en häst av rubricerad ras - Har du blivit nekad stallplats någonstans pga skabbrisken? Om du står i ett stall med din "skabbhäst"- har någon avstått från att flytta dit pga detta?

Tacksam för alla svar!

Finns en Frieser i stallet där mina står, har aldrig sett att han skulle haft skabb.

Vet inte om folk känner till det, jag känner till det för att jag har läst på Buke :crazy:

PS Frieser är varmblod

Sv: Ni (som står i stall) med Frieser, Tinker, Shire, Ardenner mfl välpälsade kallblo

Min frieser har aldrig haft skabb (jag har även vart iväg till klinik och tagit labprover för att verkligen kolla) man får se till att hålla rent regelbundet för att förebygga. Mugg däremot kan dom ju få, men säg den häst som inte får det i massa vatten och lera.

Jag har en "skabb" häst. Min nordsvensk har haft det i några år. Har ALDRIG blivit nekad stallplats i stora som små stall..och jag berättade om skabben vid letande av plats.
Ingen perso har gjort syra miner pga av hans skabb... tvärtimot har dom varit hjälpsamma och förstående.

Dom hästar han har stått med har inte fått skabb-symtom, men alla hästar kan var smittbärare.

_Stilett_ det är väldigt liten chans att skabb påvisas genom skrapprov då skabben sitter längt inne i huden.

Stog i ett stall med en tinker för ca 7 år sen som hade fotskabb och där fick vi totalsanera, spraya alla hästar med Frontline (tror jag att det var..), sanera boxar, borstar,täcken allt! Men tinkern blev bra efter det iallafall. Vi hade inte märkt några symptom på någon annan häst men vet. tyckte att alla hästar skulle saneras. Vi övriga som stog i stallet behövde inte betala för medlet det gjorde tinkerägaren:), hon fick lite dåligt samvete.

Senast ändrad:

Varken nån av ardennern, frisern eller fjordingen har haft skabb:crazy: i mitt stall, jag ser inte någon som helst problem med att ta in sånna raser om skulle ha mer "tendens" till skabb, det är efter individen man dömer:grin:
Så skulle det vara om jag hade eget stall, så här tänker nog även stallägaren om inackorderingar, (hon vill ändå inte ha, men skulle tänka att hon skulle tänka så här om hon skulle ha):)

Jag har haft väl behårade kallblod i 15 år och aldrig haft skabb.

Min har iaf aldrig haft skabb.
Inte min förra frieser heller.

fast jag brukar klippa av en del hovskägg (inte allt dock)
tycker det är lättare att hålla rent och så blir det inte så fuktigt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka