Ni som står i kollektivstall

M

mathil

Vad gäller om någon tar hem sin häst på lov eller åker bort eller något sådan. Får dem ta igen fodringar sedan eller betalar dem av det eller hur fungerar det? Frågan blev aktuell nu när en tjej i stallet skulle hem på jullovet och tog då hästen med sig. Hon ville inte ta igen dem fodringarna eftersom hon menade på att hon tog hem hästen för att slippa. Nu stod det klart och tydligt u kontraktet att hon var tvungen att ta igen dem fodringarna så det var ganska solklart men skulle vara kul att veta hur det fungerar i andra stall

Sv: Ni som står i kollektivstall

Står inte i kollektiv nu men har stått i några stall vid det här laget :smirk:
Det brukar vara så att kan man inte ta jouren för att man tex ska resa bort så får man byta helg med någon helt enkelt

man brukar ta fler innan o efter man är bortrest så får de andra täcka upp de dagar man är borta.

Jag har aldrig behövt ta igen fodringar om jag tagit med mej min häst och åkt bort...

Och jag tycker heller inte att man ska behöva ta igen fodringar då

Jag gjorde också så dvs tog hem min häst vissa helger & lov,utan att behöva ta extra fodringar eller ut/insläpp.
ANdra gjorde också så.
Varför skulle jag göra extrapass då de andra inte behövde sköta min häst? Det hade vart skillnad om jag rest bort & lämnat hästen kvar.
Så gjorde vi.
Hade man däremot satt upp sig på tex utsläpp en dag man istället åkt bort så fick man ju byta med någon annan.

Mvh Zaria

Hos oss behöver man absolut inte ta igen några pass...

Vi ställer upp för varandra nästa gång är det nån annan som är borta/sjuk/semester eller dyl

skulle vi tjaffsa om sånt så skulle det säkert bli dålig stämmning direkt

Om jag lämnar hästen kvar är det ju ganska självklart att jag tar igen (byter med någon) de pass jag inte kan ta, om inte min medryttare kan ta dem. Men då är det ju en överenskommelse bara mellan oss.

När man tar hästen med sig är det svårare... Ingen behöver ju lägga något jobb på min häst just de dagarna, det är ett argument för att INTE ta igen de passen senare.

Men man har ju sin boxplats kvar, och då har man oftast också ansvar att göra sin del av jobbet, även om man inte råkar ha sin häst där just då. Hade man sagt upp platsen hade ju en ny hyresgäst kunnat flytta in och ta mina pass, liksom. Så länge man hyr boxen har man skyldighet att hjälpa till med hästarna. Står det dessutom så i kontraktet så är det väl solklart dessutom.

Hon får väl säga upp boxen en månad i förväg och hoppas att den finns kvar att hyra igen när hon kommer tillbaka? Rent kontraktsmässigt måste det ju vara enda lösningen för att slippa...

Vi har så att om man åker bort, med eller utan häst, får man byta fodringar med andra (brukar inte vara något problem).
Men att någon har tagit med sig hästen har bara hänt under sommarbetet hos oss och då fodrar man ju i alla fall inte.
I övrigt håller jag med Pinky, om man istället hade sagt upp boxen kunde de andra fått hjälp av en ny hyresgäst. Och när jag fodrar känner inte jag att det spelar någon roll om det är 5 eller 10 hästar, det är ju att man ska vara där som är grejen. Jag fodrar ju hellre 10 hästar mer sällan än 5 ofta.
Ofta har man ju ställt sig i ett kollektivstall på den uppgift om antalet fodringar man får när man flyttar in. Om jag har valt ett stall där jag ska ha tex 3 fodringar per vecka så vill jag ju inte helt plötsligt stå där med 5.

Den som åker bort med sin häst får ta igen sina pass (före eller efter frånvaron). Det ingår i åtagandet att ta sina pass varje månad.

Det innebär inte att vi inte ställer upp för varandra, snarare tvärt om. De som är kvar hemma ska inte behöva ta fler pass. Vi byter med vrandra när det behövs.

Vi är inte så många i stallet - det blir jobbigt om flera personer åker bort samtidigt.

Det bör finnas skriftligt på redan innan hur man gör. Antingen blir man befriad motsvarande pass om inte hästen är där ELLER så ska man ta sina pass ändå.

/Jane

Vi tar inte igen i stallet om någon åker bort..

visserligen har det abra varit jag i stallet en tid nu men ändån. :angel:

man har 4 fodringar var 7de helg tror jag det är.
och har man box men ingen häst där så har man ändå 4 fodringar

Vi är inte heller så många i vårat stall därav problemet. Det här gällde dessutom fyra veckor. Till Jane-Done: Det står skrivet i stallkontraktet att man är skyldig att ta igen fordringar om man reser bort eller tar hem hästen. Jag undrade bara lite hur andra löst detta

Om man har med sig hästen gör inte vi så att man ska ta igen några pass.
Åker man själv bort, och nån i stallet hjälper till med hästen så brukar man försöka ta igen passen innan eller efter, men det blir inte kris eller kaos om man inte lyckas.
Vi hjälps åt så gott det går.
Får man ta ett pass till en vecka så dör man inte av det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 537
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 301
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
883
Senast: yamyam
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
17 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat