Ni som stamforskar

E

Egonson

Vart lägger ni all info ni fått fram?
Jag har försökt mig på att göra en jättestamtavla förhand, men jag la ner det ganska snabbt.. :smirk:
Lite jobbigt är det också att skriva e. u. och hela den radängan på upp till 12 led.. Har inte heller hittat något bra att lägga det i på datorn.
 
Sv: Ni som stamforskar

Jag använder ett program som heter Min släkt :idea:
Finns att ladda hem på nätet. :)
Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt även till häst ;)
 
Sv: Ni som stamforskar

Varför skriver du e och u? Det räcker väl med att veta att hingstar är åt ena hållet och ston åt andra hållet? T ex som på Allbreed då hingstarna är överst och stona underst i rutnätet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som stamforskar

Jag har ju stamforskat i drygt 20 år (23 för att vara mer exakt :)) har mängder av pärmar, böcker etc. När jag började använda dator, Mac på den tiden, använde jag ett släktforskningsprogram för människor. Fungerade rätt bra. Sedan, med PC, har jag testat diverse varianter, allt från Excel till släktforskningsprogram.
Sedan några år tillbaka använder jag TesioPower, som utan tvivel är absolut det bästa jag någonsin använt. PedigreeBiz (tror jag att det heter?) funkar rätt bra också, till en billig peng.
Vill man gå in på det här med stamforskning, om så bara på sin egen häst, så är en bra stamtavledatabas ett måste - man slipper skriva in samma häst flera gånger. Det underlättar! :)

Just nu har jag ca 100 000 hästar i min Tesiodatabas, den är till stor hjälp! :)

Mvh Cissi

PS. Vi har nästan inga stammar utlagda på vår hemsida, men här är ett exempel gjort av Tesio: http://www.ponyprod.com/pdf/SixGen%20Pedigree%20-%20Goldstein%20%201992.PDF DS.
 
Sv: Ni som stamforskar

Jag vet inte faktiskt, jag har gjort så från början och sedan bara fortsatt :P
Tycker det är lättare att hålla reda på, på något sätt.

Cosy: Vart finns det programmet att hämta?
 
Sv: Ni som stamforskar

Jag använder Min Släkt till "vanlig" släktforskning, fungerar rätt bra till det. Väldigt irriterande med eviga popups om man inte betalar för det bara... Och skulle jag betala, så hellre för t ex PedigreeBiz som ju är gjort för hästar... :)

Här är en länk:
Min Släkt från Dannbergs Data

Mvh Cissi

PS. Licens till Min Släkt går på 350:-, jag tror att PedigreeBiz går på 50 dollar. Ingen större skillnad alltså, om det inte tillkommer frakt på PedigreeBiz. DS.
 
Sv: Ni som stamforskar

Bara nyfiken - har ni kommit igång med ert stamforskande? Vad använder ni?

Mvh Cissi
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver här i hopp om lite vettiga tankar då jag får panik av att hålla det för mig själv. Jag har sedan tidigare problem med ländrygg...
2
Svar
29
· Visningar
1 888
Senast: tuaphua
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 083
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 638
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 160

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp