Ni som ska ha föl / Råmjölk

EmelieR

Trådstartare
Hur många av er som ska ha föl har råmjölk hemma om något skulle hända...
Lillasyster börjar få kalla fötter nu. Vårt sto är ändå 22 år när det är dags...

Hon har föl nu- sen maj 08. Det föddes helt utan komplikationer och växer som ogräs ute i hagen... Har dock särat dom för att hon ska få behålla hullet så gott det går.
Veterinär var ute och gav abortvirusvaccin förra veckan o tyckte hon var nästan lite för rund ;) Tar jag ändå som ett bra tecken då hon har tappat sig mkt någon vinter för några år sedan.

Off topic där ja.... Men som sagt
Hur många av er har råmjölk? Hur viktigt tycker ni det är? Finns det på djursjukhuset om det skulle behövas? (Ca 2h bilresa dit) Var finns det att få tag på annars? hur länge håller det i frysen om man inte behöver det?

Sista fölet för denna damen.. Behöver jag säga att jag håller tummarna för ett sto denna gången?

Sv: Ni som ska ha föl / Råmjölk

Jag hade ingen råmjölk men vet att de har på åtminstone ett stuteri i närheten.

Jag har ingen råmjölk i frysen, men sånt ordnar sig alltid när det väl gäller.

Jo- jag känner likadant....
Fast nu förra året så ville inte bäse stå upp först... o därmed inte äta heller....
Vi försökte mjölka ur henne men hon släppte inte en droppe hur vi än gjode. Då har vi ändå kollat mjölken varje dag innan- det SPRUTADE ur henne under fölningen- sen bara stopp.......
Jag förstår att det var råmjölken som "rann till" o därmed skulle vara där till honom men ändå....

Jag säger bara- Naturen är fantastisk.....

Jag har ingen råmjölk i frysen, men sånt ordnar sig alltid när det väl gäller.

Ja det kan man hoppas på och oftast löser det sig kanske men inte i alla fall .

Mia som har lite råmjölk kvar i frysen ifall att ;)

Om du letar upp ammajourens hemsida så finns där en förteckning över råmjölksbanker = ställen där man kan köpa råmjölk om det krisar.
På den biten har vi det bra då det är mindre än 5 minuters körväg bort till vår närmsta om det skulle behövas.

Jag mjölkade ur lite ur min förra året som ligger i frysen till i år, om allt går bra med min fölning i år byter jag mot ny mjölk till nästa säsong, den gamla vet jag inte vad jag ska göra med, känns dumt att slänga den om den inte går åt så den kanske läggs ut som bortskänkes någonstans.

Men om man mjölkar ur råmjölken- vad får då den som kommer ut för ngt? Räcker råmjölken till 2st så att säga?

Så vitt jag förstått så kan man stjäla 3-5dl, MEN det rekomenderas att man ser till att fölungen kommer upp och äter först tills den är mätt innan man böjar mjölka ur till frysen.

Jag hade inget förra året men sparade från ena stoet tills i år, har ca 3dl. Kommer ha 3 som ska föla om allt fortsätter som planerat så jag hoppas kunna stjäla från någon, helst flera.
Jag kommer ha en refraktometer tills låns och kommer därmed kunna kolla kvalitéten på damernas råmjölk så jag vet vem som behöver den som ligger i frysen och vilket/vilka sto/n jag ska spara i från.

Här sparar jag några påsar med råmjölk varje år. Att förlita sig på att andra har kan man inte göra. Tänk om alla skulle tänka så.

Men nu skulle du nog inte svara Quickstar...

Jag har inte haft möjligheten att spara på ngn råmjölk... De e de väl inte alla som har. Kollade med ammabanken,- Tack för tipset Gylle!- det är ganksa långt från mitt....

Pulverersättningarna? Är de ngt att ha? Somsagt har allt fungerat super i år men man kan ju ändå kolla upp med er andra som har så mkt mer erfarenhet...
Har 2 andra dräktiga ston som fölar innan min i närheten....

Självklart ser man till att den lilla får det den behöver men har man ett sto som mitt som det formligen sprutar om kan man med gott samvete ta några dl till kommande år, det behövs ju så himla lite om det skulle gå helt på tog med mamma häst för att den lilla ska kunna överleva tills man hittar någon mer stadigvarande lösning. Jag behåller aldrig råmjölk varken från ko eller häst i mer än 1år men skulle gissa på att den håller längre om man har en riktigt kall frys.

Tycker inte heller man kan förlita sig på att andra löser biffen och dessutom kan det vara svårt att få tag på råmjölk om man inte bor väldigt nära större stuterier eller inte har så mycket kontakter i avelsvärlden, det är ju trots allt lite bråttom när man väl konstaterat att man måste ha mjölk

Jag har alltid råmjölk i frysen.

Jag ger alltid fölen, en flaska, 3dl, som första mål, sedan mjölkar jag ur allt som går.
Lärde mig det när jag jobbade på stort travstuteri.

Stona fyller då på råmjölken direkt.

Och fölet har fått det viktigaste 3dl så dom klarar sig.

Fast stämmer det verkligen att dom klarar sig på 3 dl?
Min vet. var förra året på kurs ang detta. Jag har för mig att hon sade att dom behöver ha i sig rätt mkt råmjölk, bortåt 1 liter.

Man kan också ha en påse plasma i frysen (iof inte helt billigt), går att ge i munnen el. slanga inom vissa timmar från födseln. Därefter ges det i dropp form.

kl
En liter bör dom ha.

Och som någon skrev, att dom fyller på med råmjölk stämmer inte alls.

Antikroppshalten i råmjölk sjunker kraftigt redan dom första 5 timmarna.

AM

Men vågar man verkligen mjölka ur ("stjäla") någon råmjölk då? Hur kan man beräkna att fölungen fått i sig tillräckligt?

Senast ändrad:

Om stoet har bra råmjölk så ska dom 3dl räcka för att få i sig antikropparna, sedan så tillverkar ju stoet fortfarande råmjölk i några timmar.

Men skulle inte rekomendera att mjölka ur så mkt om det hinner gå flera timmar från fölningen, jag mjölkar ur dom så fort dom ställer sig upp.

Menar detta på stora hästar, mjölkar alldrig ur små ponnyer.

Sedan beror det också på om dom har haft föl innan o har mkt mjölk.

Minna äldre ston som jag mjölkar ur, har mkt mjölk, så jag kanske får ur 1liter, sedan finns det ändå kvar en del.

Jag brukar alltid ge en flaska derekt, oftast innan fölet kan stå upp.
Sedan mjölkar jag ur det jag orkar.
Låter det gå kanske 2-3 tim, då om inte fölet äter själv så ger jag dom en flaska till, så dom orkar kämpa vidare.

Alla våra föl har klarat sig bra på det;)

Menar detta på stora hästar, mjölkar alldrig ur små ponnyer.

Sedan beror det också på om dom har haft föl innan o har mkt mjölk.

Minna äldre ston som jag mjölkar ur, har mkt mjölk, så jag kanske får ur 1liter, sedan finns det ändå kvar en del.

Jag brukar alltid ge en flaska derekt, oftast innan fölet kan stå upp.
Sedan mjölkar jag ur det jag orkar.
Låter det gå kanske 2-3 tim, då om inte fölet äter själv så ger jag dom en flaska till, så dom orkar kämpa vidare.

Alla våra föl har klarat sig bra på det;)

Blir lite rädd över hur du går ut och indirekt säger till folk att det är helt okey att mjölka ut 1 Liter råmjölk efter du matat ungen med 3 dl och sen väntar i 2-3 timmar om den inte gått upp och ätit då igen matar den med 3 dl till ?!?

Normalt sett mjölkar man 2-3 dl avstoet för att spara råmjölken och för min det handlar det om att jag ska få lite tid på mig att hitta mer råmjölk eller få tag på plasma .

Skulle absolut INTE ta 1 LITER rå mjölk av mitt sto :crazy:

Mia

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
981
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 457
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka