Ni som säljer valpar

Monkie

Trådstartare
Brukar ni vänta och samla in svar innan ni svarar intressenter?

Jag har mailat på en annons och beskrivit hur valpen kommer få det hos oss med mera men ännu inte fått något svar.

Kollar mailen var femte minut, men nu efter 27 timmar börjar jag misströsta. Tänker att man kanske inte svarar alla om man redan har fått folk som vill tinga. Å andra sidan är annonsen kvar. Eller brukar man svara alla, även om man inte inte tycker köparen uppfyller ens kriterier?

Givetvis är alla individer men lite nyfiken på hur ni valpsäljare gör, är så nervös nu och hoppas hoppas!

Jag har aldrig sålt valp, men hjälper då och då till med omplaceringar. Försöker då om möjligt svara alla, men är inte alltid jättesnabb på att svara. Antingen för att jag har annat för mig, eller för att jag vill fundera igenom lite hur personen verkar. Inom 2-3 dagar tycker jag är rimligt att svara.

Jag kollar min mail dagligen och svarar allt eftersom folk hör av sig, men en del människor är helt enkelt kassa på att kolla sin mail och där är nog uppfödare inget undantag.
Jag har aldrig sålt valp, men hjälper då och då till med omplaceringar. Försöker då om möjligt svara alla, men är inte alltid jättesnabb på att svara. Antingen för att jag har annat för mig, eller för att jag vill fundera igenom lite hur personen verkar. Inom 2-3 dagar tycker jag är rimligt att svara.
Tack svar! Det kanske ändå finns lite hopp kvar ändå då
Jag blir otålig och vill gärna veta nu 😊

Blir också lite nyfiken på om man får många konstiga och solklart opassande svar, eller om det kan vara lite svårt att sålla.

Själv har jag valt att inte höra av mig till uppfödare som vill att köparen ska ställa ut, då det inte är ett intresse hos oss. Vi vill ha en schysst familjemedlem som får hänga med på det mesta. Kommer gå valpkurs och träna med hunden, men vi kommer knappast hänga på brukshundsklubben. Funderar lite på om säljaren kanske tycker vi är för oseriösa med träning.

Tack svar! Det kanske ändå finns lite hopp kvar ändå då
Jag blir otålig och vill gärna veta nu 😊

Blir också lite nyfiken på om man får många konstiga och solklart opassande svar, eller om det kan vara lite svårt att sålla.

Själv har jag valt att inte höra av mig till uppfödare som vill att köparen ska ställa ut, då det inte är ett intresse hos oss. Vi vill ha en schysst familjemedlem som får hänga med på det mesta. Kommer gå valpkurs och träna med hunden, men vi kommer knappast hänga på brukshundsklubben. Funderar lite på om säljaren kanske tycker vi är för oseriösa med träning.
Beroende på ras så kan det absolut vara en som lockar till sig konstiga svar. Vad är det för ras du är intresserad av? Hittade du annonsen via rasklubb eller på blocket?

Jag la ut annons om omplacering i förrgår. Har fått en del svar. Någon person skrev flera gånger på en halvtimme, letade sedan upp mig på instagram för att skriva till mig där när jag inte svarade direkt osv. Andra skrev en gång och nöjde sig med det. Vissa skriver noga och förklarar bra, andra skriver mest "Jag vill köpa hunden!" och inget mer. Efter diskussioner med uppfödarvänner verkar det vara lite likadant oavsett hur gammal hunden är.

Beroende på ras så kan det absolut vara en som lockar till sig konstiga svar. Vad är det för ras du är intresserad av? Hittade du annonsen via rasklubb eller på blocket?

Jag la ut annons om omplacering i förrgår. Har fått en del svar. Någon person skrev flera gånger på en halvtimme, letade sedan upp mig på instagram för att skriva till mig där när jag inte svarade direkt osv. Andra skrev en gång och nöjde sig med det. Vissa skriver noga och förklarar bra, andra skriver mest "Jag vill köpa hunden!" och inget mer. Efter diskussioner med uppfödarvänner verkar det vara lite likadant oavsett hur gammal hunden är.
Staffe, från blocket. Reg i skk och stamtavla. 😍Letat på kennelsidor men har inte hittat någon kull som blir leverensklar i sommar i någorlunda närhet. Nån fanns, men hade krav på utställning så där har jag inte ens hört av mig. Känner att jag inte ens vill försöka ge mig in på ett område som inte alls intresserar någon i familjen, så det känns som att jag inte vill ta upp personerna tid.
Själv tyckte jag att jag förklarade bra vad vi kan erbjuda hunden, men har förståelse för om det inte passar säljaren såklart.

Jag vill köpa hunden, enbart, det hade jag inte heller velat sälja min hund till!

Jag fick ett mail på en av busarna där jag erbjöds mindre än halva summan av valppriset och om jag accepterade det, så kunde de tänka sig ta hand om en valp :D

Svarade i stil med "tack för visat intresse, men det är inte aktuellt med en prisreducering på någon valp. Mvh "Gnist""

De flesta som hör av sig är dock rätt normala och trevliga ;)

Att det tar tid nu förstår jag, jag la ut 1 labbevalp för några veckor sedan, på 1 tim o 10 min fick jag 72 svar..............Lämnade annonsen över natten o hade 68 till följande morgon. Jag har inte svarat alla .
Oj, herregud! Bland så många är vi säkert bara en i mängden och sticker förmodligen inte ut så det börjar tindra framför valpsäljareba ögon. Men, jag fortsätter hoppas lite till!
Svarade du alla sen?

Oj, herregud! Bland så många är vi säkert bara en i mängden och sticker förmodligen inte ut så det börjar tindra framför valpsäljareba ögon. Men, jag fortsätter hoppas lite till!
Svarade du alla sen?
Jag gav upp vid 123,då var hjärnan mos. Den som fick min sista valp stack ut på "fel" sätt, jag sa som det var att jag hade mail upp över öronen,så jag återkommer, detta var mitt i natten o jag var skitless o funderade på att ta med repet ut till logen........Då fick jag ett mail där det stod ,vi betalar si o så mycket mera och om det hjälper så har vi en vän i grannbyn.
Det var helt klart ett mail att le åt, ringde dom dagen efter o dom är super trevlig o väldigt rappa i käften vilket jag uppskattar, dock valde jag att inte ta mera betalt.

Jag gav upp vid 123,då var hjärnan mos. Den som fick min sista valp stack ut på "fel" sätt, jag sa som det var att jag hade mail upp över öronen,så jag återkommer, detta var mitt i natten o jag var skitless o funderade på att ta med repet ut till logen........Då fick jag ett mail där det stod ,vi betalar si o så mycket mera och om det hjälper så har vi en vän i grannbyn.
Det var helt klart ett mail att le åt, ringde dom dagen efter o dom är super trevlig o väldigt rappa i käften vilket jag uppskattar, dock valde jag att inte ta mera betalt.
Får hoppas att jag är den där personen som dyker upp på det viset 😅. Jag har dock inte sagt att jag vill tinga en eller köpa, uttryckte mitt intresse, kanske lite för mesigt 🙄.

Första gången jag hade valpar lade jag ut dom några dagar efter dom var födda och fick mängder med svar, dock inte jämförbart med hur många svar uppfödarna får i nuläget det är ren hysteri efter valpar den här våren så misströsta inte dom flesta får ingen valp eller ens ett svar.
Andra gången jag hade valpar gick det lite trögare, mindre populär ras och vinter( detta var några år sen) då fick jag lägga ut annonsen några gånger.

Skulle ärligt talat hellre välja att sitta kvar med någon eller några valpar än att sälja valpar just nu. Är glad att jag inte är någon aktiv uppfödare, stackarna dom blir bombade med mejl och samtal dag ut och dag in.
I våra pudelgrupp på Facebook har människor lagt in sådär 5 nya sökes annonser varje dag sista månaderna, scrollar inte folk och ser att det inte finns valpar?!
Hur kan så många missa att det inte finns valpar?
Särskilt dessa människor som skriver hej vi vill ha en valp i den färgen och det könet leveransklar i juni 🤯

Ja alltså, jag kan ju bara tala för mig själv som uppfödare men mina kriterier när det kommer till valpköpare förändras inte beroende på om efterfrågan på valpar är hög eller låg. De som är bäst lämpade får alltså köpa oavsett hur efterfrågan ser ut. De som inte är lämpade går alltid bort.

Jag hade inte sålt valp alls till någon som just nu kommer på att de vill ha hund. Men det kanske beror på ras om det är svårt att hitta köpare. I min ras är alla vettiga valpar tvingade långt innan parning. Aldrig att en vettig uppfödare skulle sälja till någon som inte orkar vänta.

Fast om det fanns annons på blocket så kanske det inte är något stort tryck på just den kullen. Jag har verkligen ingen aning om hur staffeaveln ser ut.

Jag hade inte sålt valp alls till någon som just nu kommer på att de vill ha hund. Men det kanske beror på ras om det är svårt att hitta köpare. I min ras är alla vettiga valpar tvingade långt innan parning. Aldrig att en vettig uppfödare skulle sälja till någon som inte orkar vänta.

Fast om det fanns annons på blocket så kanske det inte är något stort tryck på just den kullen. Jag har verkligen ingen aning om hur staffeaveln ser ut.
För vår del har vi velat ha hund sedan den förra dog 2015, men pga jobb har vi inte kunnat vara hemma med valp under längre tid. Nu har den möjligheten kommit och därför vill vi ha valp nu. Känns som en konstig anledning att inte vilja sälja valp till oss, men det är ju såklart ett fritt val.

För vår del har vi velat ha hund sedan den förra dog 2015, men pga jobb har vi inte kunnat vara hemma med valp under längre tid. Nu har den möjligheten kommit och därför vill vi ha valp nu. Känns som en konstig anledning att inte vilja sälja valp till oss, men det är ju såklart ett fritt val.
Fast det är väl inte säkert att ni är bortvalda?
Med en kö till valparna så tar man antagligen de första som är lämpliga. Man går inte igenom alla i nån sorts rättvisebedömning.

Fast det är väl inte säkert att ni är bortvalda?
Med en kö till valparna så tar man antagligen de första som är lämpliga. Man går inte igenom alla i nån sorts rättvisebedömning.
Det var mer ett svar till @em-pirre som inte skulle sälja valp till någon som kom på det nu. Jag ville mest förklara varför vi kommit på det nu 😊

Det är väl inte helt lätt att bedöma hur plötsligt idén kommit?
Få människor går väl ut och säger att "igår kom jag på att jag vill ha en valp"? I alla fall i en första kontakt?
Men vad ifrågasätter du egentligen? Förstår inte vad detta har med ts att göra.

Liknande trådar

M
Hästmänniskan Hejsan. Jag skulle vilja varna er som funderar på att låna ut era hästar på foder att tänka genom ett par extra gånger, genom att...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 603
Senast: Jenny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar