Ni som rider med ridgjord / barbackagjord

D

diny

Lyckas ni få en hyffsad sitts och inte hamna i stolsits?

Rider ett sto med på tok för mkt mage och rider med ridgjord så länge. Har just nu för dålig balans att rida helt barbacka (hon har mkt egen vilja och kan vara riktigt busig ibland :) ). För skogsluffning så tycker jag det är skönt med ridgjorden men om jag vill arbeta med gångarterna så är det inte lika lätt. Bla eftersom man inte ska lägga tyngd i stigbyglarna så får man klämma upp sig med låren när man ska ha lätt sits. Då har man ju fullt upp med att hålla sig uppe.

Sv: Ni som rider med ridgjord / barbackagjord

När vi skulle sätta igång två ston som mest gått runt och varit dräktiga i två år, red vi med ridgjord. Deras magar var ju enorma, fanns inte en chans att sätta på en sadel! :rofl:
Hursomhelst, jag kände att jag hamnade i stolsits i barbackagjorden, men man får ju anstränga sig lite för att sitta korrekt. Man ''hamnar inte bara'' i det rätta läget, bara sådär.
Först var dte lite jobbigt att sitta korrekt, för jag gled verkligen fram i stolsits hela tiden, men ju mer man tänkte på det, desto enklare blev det att sitta korrekt från första början i barbackagjorden.

Lite allmänna tips som jag tränat på själv. Kanske inte passar alla men sålla ut det som kan passar er.

1 Tips som jag fick av min sjukgymnast: Ryttare i allmänhet är usla på att stretcha. Speciellt muskler mellan midjan och knäna kan vara strama så stretcha gärna baksida lår, höftböjaren och rumpan. Om ex framsida lår är stramt så åker skänklarna gärna lite framåt för man orkar inte hålla dem i rätt läge och då hamnar man i bakvikt och därmed stolssits.

2 När du sitter på, tänk på att aktivera både bukmusklerna och ryggmusklerna och att inte svanka. Att sträcka på sig så att man känner sig lång och blicken framåt. En instruktör tjatade alltid på mig att jag ska "se vägen dvs fäst blicken långt fram dit jag ska".

3 När du sitter på hästryggen, se en bild framför dig att någon drar undan hästen. Utan häst, står du då med bägge fötterna på backen eller ramlar du framåt alt bakåt? För mig har det hjälpt att se "bilder" för att förbättra min sits.

4 Pilates med eller utan sån där stor boll och yoga är jättebra träning för att stärka kroppens muskler och göra en uthållig. Dyrt och svårt om man inte bor i en större stad. Dock finns det videofilmer och dvd så att man kan träna hemma. Kostar bara ett par hundralappar och för mig har det blivit skillnad på att bara köra 15-20 minuter då och då. Man blir på något sätt mer medveten om sin kropp och sina muskler.

5 Har även försökt att träna min balans från marken, också för att bli mer medveten om min kropp, vilka muskler som arbetar när osv. Antingen med en pilatesboll (finns i vanliga idrottsbutiker) eller balansskiva eller bara genom att stå på ett ben och göra knäböj mm. Jag tjuvtränar min balans på överfulla bussar/tunnelbanor/pendeltåg genom att inte hålla i mig när det rör på sig. Dock rekommenderar jag att man står nära en stång att hålla i sig när man tappar balansen. Annars kanske medpassagerarna tycker man är lite väl närgången :rofl:

Alla tjatar om att man ska markarbeta hästen men få tänker på att vi borde markarbeta oss själva också :D

diny skrev:
Lyckas ni få en hyffsad sitts och inte hamna i stolsits?

Rider ett sto med på tok för mkt mage och rider med ridgjord så länge. Har just nu för dålig balans att rida helt barbacka (hon har mkt egen vilja och kan vara riktigt busig ibland :) ). För skogsluffning så tycker jag det är skönt med ridgjorden men om jag vill arbeta med gångarterna så är det inte lika lätt. Bla eftersom man inte ska lägga tyngd i stigbyglarna så får man klämma upp sig med låren när man ska ha lätt sits. Då har man ju fullt upp med att hålla sig uppe.

jag har ridit i både "stigbygelgjord" och en riktig specialgjord "barbackasadel" :love: :love: . Tycker att båda är bra alternativ till en riktig sadel.

När jag red stor häst fick vi lära oss att rida lätt utan stigbyglar och det går ju, så att sitta i lätt sits utan att tynga för mycket i stigbyglarna tycker jag inte är nåt problem.
Jag vet att i barbackasadeln rekommenderade de att man inte skulle tynga för mycket i stigbyglarna, lite löjligt tycker jag, gör dem så de håller :cool:

I stigbygelgjorden, som inte är lika dyr heller, finns inga sådana restriktioner vad jag vet så dem kan man ju rida lätt i eller vad man nu vill.... no problema...

Jag ska erkänna att jag inte riktigt förstår ditt problem, att inte tynga i stigbyglarna menas nog att du inte helt ska lägga din tyngd i dem, inte att du inte får "vila" i dem... Så slappna av och låt benen hänga... :D

Jag tycker att det borde bli ett väldigt tryck på manken om man lägger tyngd i stigbyglarna. Sedan är jag på tok för otränad och får kämpa rejält för att hålla mig i lätt sits utan att använda stigbyglar. (vattengympan sätter i gång nästa vecka och när det är dax att köra igång henne igen efter fölningen så ska jag vara i betydligt bättre form :banana: )

Det som gör saken lite svårare med att få en hyffsad sits är att stigbyglarna hamnar ju nästan 1 decimeter längre fram än med sadel.

Har Fibromyalgi som bla gör mina muskler stela och jag har till och från balansproblem. När jag är i bra skick har jag inga större problem att rida barbacka men under vintern är jag sämmre.

ja sitsen i ridgjord är ju inte den bästa du o jag har samma problem min hästs sadel passar inte nu vet ej om den kommer göra det igen han är dels fet + har breddat sig massa + växer fortfarande så det är lite så o så med det....funderar på en bomlös det hade du va varför funkar inte den bra då?

diny skrev:
Jag tycker att det borde bli ett väldigt tryck på manken om man lägger tyngd i stigbyglarna. Sedan är jag på tok för otränad och får kämpa rejält för att hålla mig i lätt sits utan att använda stigbyglar. (vattengympan sätter i gång nästa vecka och när det är dax att köra igång henne igen efter fölningen så ska jag vara i betydligt bättre form :banana: )

Det som gör saken lite svårare med att få en hyffsad sits är att stigbyglarna hamnar ju nästan 1 decimeter längre fram än med sadel.

Har Fibromyalgi som bla gör mina muskler stela och jag har till och från balansproblem. När jag är i bra skick har jag inga större problem att rida barbacka men under vintern är jag sämmre.

oki, det försvårar ju en del. annars är det ofta så att många får en bättre sits barbacka... du får prova dig fram.

Gullan86 skrev:
....funderar på en bomlös det hade du va varför funkar inte den bra då?

Dotterna i huset behövde den till sin häst och hon är inte hemma så sadeln är borta tyvärr. Tänker köpa en bomlös när hästen blir min senare.

Jag rider i en sån här
premium_m.jpg

Urskön på alla vis och man sitter stadigt i den men stolistsen kommer man nog aldrig ifrån i en barbackasadel, inet jag i varje fall.

Har funderat på en sådan själv för de ser kanonsköna ut. Vad jag har förstått så för man ganska bra stöd av sadeln?

Ja förvånansvärt bar stöd, jag känner mig som gjuten på hästen, säkrare än en sadel känns det som. Dessutom så KÄNNER man hästens rygg, lättare att RIDA den. Min häst älskar padden. Har visserligen bara ridit i min en vecka ännu.

Ja, man kan dock inet använda dem för att klättra upp i sadeln för då snurrar sadeln.
Man ska alltid komma ihåg att när man har en så pass ostabild yta som en barbackapadd är så ska man inet lägga för mkt vikt i byglarna för det blir en sån smal yta som bär upp ryttarens vikt så det blir lätt trycksakdor på hästesn rygg.

men hur gör du i trav tex rider du lätt då i stigbyglarna eller du har bara stigbyglarna till för att få lite mer balans när du sitter ner?

Djurjouren skrev:
Jag rider i en sån här
premium_m.jpg

Urskön på alla vis och man sitter stadigt i den men stolistsen kommer man nog aldrig ifrån i en barbackasadel, inet jag i varje fall.
Japp, den är bra!! det är en sådan jag ridit i fast det har varit en sadelmakare och finjusterat den lite...

Djurjouren skrev:
Jag rider i en sån här
premium_m.jpg

Vad har du för storlek? Och rider du isis på den eller stor häst?

OA

Bra fråga, pröva rida lätt utan stigbyglar, det är samma teknik man får använda.

Full size och jag har den på stor häst. De jag sålt till islandshästar har oxå varit full size, tro att man väljer sadeln efter sin egen rumpstorlek :-). Det stör liksom inet att den är för lång, den är ju mjuk ju.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
Utrustning Har en Torsion Standard med den gamla ullpadden som inte längre verkar säljas. Problemet är att det på min breeeda ponny så blir det...
Svar
2
· Visningar
910
Senast: Cilva
·
Träning har ett litet problem med min donna... har skrivit förr om mitt lilla trav-problem... då var problemet att hon rusade fortare å...
Svar
4
· Visningar
937
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka