Ni som rider med dubbla tyglar

Estivuz

Trådstartare
Vilken typ av tyglar använder ni?
Jag älskar mina tjocka gummityglar (typ galopptyglar) och red idag med dessa + vävribbtyglar. Blev väääldigt tjockt och klumpigt.
Frågan är om jag ska rida med två gummityglar och då en smalare eller bara vanliga lädertyglar... Hur brukar ni göra?

Sv: Ni som rider med dubbla tyglar

jag rider med 2 lädertyglar. tycker att vävribb är hemskt att rida med :P

Dubbla gummi, eller gummi+en smalare lädertygel (slät el med stoppar).

(På kandaret har jag två släta lädertyglar, men det skulle jag nog inte vilja ha om jag skulle ha det till hoppning...)

finns ju vävribb med invävd gummi, nästan lika bra grepp som gummi, men tunt som läder. vävribb med gummi i har inga såna hemska pluppar på dom.

Senast ändrad:

Det kanske kan vara något, bara de inte är klumpiga och stela.

Om jag ska ha två gummi får jag nog köpa ett par smalare, två tjocka känns lite väl mycket att ha i handen.

finns ju vävribb med invävd gummi, nästan lika bra grepp som gummi, men tunt som läder. vävribb med gummi i har inga såna hemska pluppar på dom.

Sådana har jag på undertygeln och den tygeln som är i "bettringen" på pelhamet är gummityglar

n620031796_139906_3585.jpg

Senast ändrad:

Den tygeln jag använder mest är läder med stoppar. Den andra är lädertyglar med stoppar "inuti", funderar på att byta ut den till helslät lädertygel.

Glömde säga att mina lädertyglar är som en fläta på. Och dom är jättemjuka :)

Jag har en gummitygel (smalaste gummitygeln som går att köpa med genomgående läder *typ*) och en ribbad lädertygel på pelhamet, på kandaret har jag två släta lädertyglar.

Det tråkigaste med gummityglarna är väl mest att det tar tre små evigheter att "rida in dem", saknar fortfarande mina förra.

Det ser ut som att det yttre lagret läder går över stopparna. Då blir inte stopparna så markerade.

Jag hittade ingen egen bild där man ser tillräckligt bra så jag skickar ett PM till dig!

Senast ändrad:

*kl*

Jag hade lädertyglar med gummi på insidan :laugh:

Funka jätte bra då man får samma grepp som med gummityglar men det är mycket smalare

Lite spinoff,

kan man ha martingal eller ska man rida utan om man har dubbla tyglar?

Jo det kan man nog. :) Jag har martingal även om jag rider på två tyglar. Har "bridongtygeln" i martingalen.

kl
Har en lädertygel med gummi insida som bridongtygeln, sätter martingalen i den

sen har jag en jättetunn gummitygel eller kantflätat lädertygel som stångtygel

Vilken typ av tyglar använder ni?
Jag älskar mina tjocka gummityglar (typ galopptyglar) och red idag med dessa + vävribbtyglar. Blev väääldigt tjockt och klumpigt.
Frågan är om jag ska rida med två gummityglar och då en smalare eller bara vanliga lädertyglar... Hur brukar ni göra?

En i flätad läder och en tunn slät läder

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 142
Senast: ameo
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 022
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024