Ni som lindar på tävling

J

JenniiePersson

Alla ni som lindar när ni pyser på dressyr tävling..
Hur gör ni? Lindar ni hemma innan ni sticker med Skydd utanpå eller inga skydd?
Eller lindar ni när ni kommer till platsen? :)

Sv: Ni som lindar på tävling

Jag lindar hemma i lugn och ro och har sedan transportskydd över fram till tävlingsplatsen :)

Oavsett om vi använder benskydd eller lindor så fixar vi det hemma och har transportskydden över. Blir smidigast så tycker jag :)

Om jag ska starta två klasser? Då lindar jag när vi fixar i ordning hästen igen.
Men jag lindar alltid vid prisutdelning.

TS; Jag lindar alltid hemma och har boots och lindor under transportskydden.

+ ni som gör likadant:

Blir det inte hemskt varmt med lindor (+paddar) + transportskydd på sommarhalvåret?

kl

Ni som lindar hemma.

Ni låter alltså träningsbandaget sitta på från innan ni åker hemifrån, tills att det är dags att starta i klassen?

Jo, det blir det. Så när det är jättevarmt brukar vi sätta på benskydd på tävlingsplats i stället.

Är visserligen hoppryttare och tävlar i hoppning men jag hade en häst som alltid lindades i bak och henne lindade jag alltid på plats. Dels så ska de ju vara nakna på benen på vet. besiktning men även om det var mindre tävlingar utan besiktning så körde jag med bara transportskydd i släpet. Det skulle ju bli ganska långa stunder med lindor på annars om det var en bit och åka och man var framme i god tid så man fick vänta ett tag innan man började rida. Det är inte nyttigt för senorna att bli för varma heller.

Har lindat många ben i mina dagar så det tar inte många sekunder att slänga på lindorna på plats.

Jag har alltid lindat på plats ifall jag använt lindor. Känns varmt och bökigt med dubbla skydd.

Jag har bara tävlat en gång när det var riktigt varmt, sedan dess tävlingsvägrar jag när det är den värsta sommarhettan. :angel:

Oj vad svar det har trillat in :D

Tänkte jag skulle vara lite extra fin när tävlingarna drar igång :)
Det bästa låter ju som att linda hemma och skydden över.

Men Lindar ni sen inför ev prisutdelning också ? =)

Jag lindar aldrig när jag ska till tävling utan sätter på dressyrskydd och boots. Det är för omständigt att hålla på med lindor på tävlingsplatsen tycker jag. Bättre för medhjälparen (och säkrare) att bara rycka av benskydd istället innan man ska in på banan.
Om jag ska åka på träning kan jag naturligtvis linda hästen och gör det då hemma plus boots på alla fyra. Sätter aldrig på transportskydd längre. Gjorde alltid det förrut men efter att de hade åkt ner och hästen stod på dem har jag slutat med det. Var inte så roligt att lasta ur med skydden på trekvart och stor risk att hästen skulle trampa på dem och snubbla.

*kl*

Gisses. Jag vågar aldrig sätta på skydd o lindor hemma om jag ska tävla. På träning känns det ok eftersom det tar typ 20 min dit och sedan är det direkt ut och jobb (och direkt efter åker skydd/lindor givetvis av, helst innan avsutten avskrittning).

Till tävling är det oftast längre (för oss) och iaf lite väntetid innan start. Gillar inte att ha lindor/skydd (annat än anpassat för transport) på i onödan, spec inte om hästen står still.

Är jag onödigt nojig? :o Är fälttävlansryttare i grunden och vi har kanske lite skyddnoja generellt.

Jag tycker inte att du är nojig, jag tänker likadant. Därför så förvånades jag lite över hur många som faktiskt låter hästen stå med arbetslindade ben så lång tid som det kan bli.

Under förutsättning att tävlingsplatsen inte är nära och framridning sker direkt vid ankomst.
Men jag hade nog ändå valt att linda på plats.

Nu blev jag lite kluven :d
så Bättre att linda på plats anser du?
Hästen står stilla så det är de inga bekymmer med :)

Varför inte ett par snygga dressyrskydd? Då slipper du hela problematiken.:)

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
773
Tävling Hur gör ni utseendemässigt med era hästar innan tävling? Duschar ni de? Gör ni något speciellt? Skriv gärna vilken gren ni tävlar i 🥰
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Freazer
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 080
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka