Sv: Ni som lider av tung/stel arm/hand?
Jag har efter ett antal olyckor fått träna mycket med min kroppsmedvetenhet, att försöka ha en perfekt hållning oavsett vad jag gör, röra mig i balans där kroppen arbetar rätt, det tar jag med mig in i ridningen och det är verkligen nyttigt! Min sits har blivit så mycket starkare o stabilare utan att vara spänd.
Börja avsuttet och verkligen känn din kropp, vad du spänner o när o varför, gör övningar med pilatesboll och på foamrulle där du använder de inre mag och ryggmusklerna, stärk upp höftpartiet och axlar o armar, det behövs inga tunga vikter utan att du hela tiden ser till att kroppen arbetar korrekt o ihop.
I början gör man små rörelser och ju starkare musklerna blir desto mer kan man ta ut. Det är mycket teknik i början, att man spänner rätt muskel (hittar rätt muskle). Sedan när jag rider börjar jag alltid med att vara lösgjord själv innan, stretchar om det behövs och när jag hoppar upp sitter jag o känner in hästen, känner av att jag sitter rakt, att det inte stränar någonstans, att jag har kraft i en bra hållning utan att vara anspänd. Då blir även axlar o armar "självklara" Under passet påminner jag mig själv hela tiden, titta upp, känn att du är upprätt i kroppen med bröstet "uppåt", sitt på rumpan, släpp ned knäet, slappna av i axlarna etc vad man nu behöver...
Det här är ju jättesvårt att "lära ut" såhär, men börja sök, goggla, det finns även naprapater som har utbildningar i kroppsmedvetenhet.