Sv: Ni som lastar själv! (snabba svar önskas)
Jag använder olika sätt på olika hästar, men det jag FÖRSTA GÅNGEN provar är följande:
Lång lina, jag använder två ihopsatta longerlinor. Ställ upp lilla dörren fram. Haka i linan i hästens grimma, låt den gå in över bommen, genom bindring (låg fram eller i bommen) ut med linan genom skötardörren och sen till din hand, du står bredvid rampen.
På så sätt riskerar man INTE att tappa hästen, och man kan ge lite 'grimskaftsuppmuntran' (dvs lite tryck) om hästen - vilket är ganska vanligt - över att den ska gå in själv och matte står kvar utanför. Man kan även lätt hålla emot lite om hästen vill börja backa eller VÄNDA sig (jag kör/lastar utan mellanvägg).
Det är alltså så jag vänjer de att gå på själv. När de är inne så sätter jag för bom och stänger luckan och går sen in och sätter fast. ALDRIG fast med öppet bak.
Sen finns det ju variationer. Valacken t ex vill ha matte med sig in, så där leder jag in som vanligt, kryper under bomman, kopplar över honom i den långa lina som hänger där och tar den med mig ut genom skötardörren och har den i handen och går bak och stänger. (Jag vill ha linan för att inte tappa honom OM han skulle få för sig att gå ut, och för att han inte ska kunna VÄNDA SIG i släpet innan jag satt fast).
Nuvarande unghästen går på enligt min första metod. Jag skulle kunna skicka in henne lös utan problem och slänga grimskaftet över ryggen, men eftersom det är en ung häst så har jag lång lina ändå för att radera risken att tappa henne OM hon gör något oförutsett.
Förra unghästen skickade jag in med grimskaftet slängt över halsen, men så backade hon inte ett steg om jag inte gick in och sa åt henne heller.
När jag lastar av så kopplar jag över lång lina (gäller ALLA hästar), släpper lös från uppbindningen, går bak (med linan i handen), fäller ramp, fäller bom, väntar lite och ber dem sen komma ut. (Förra unghästen fick man sen gå in i släpet igen och backa ut, men nuvarande backar själv på kommando och jag kan vara kvar utanför)