Ni som lastar själv! (snabba svar önskas)

malinsky

Trådstartare
Jag ska lasta hästen för andra gången i kväll. Första gången skulle jag bara se om transporten var tillräckligt stor, men nu när jag har köpt en så ska jag iväg och få honom skodd ("akut") Jag trodde att jag skulle kunna få hjälp första gången, men nu blir det så att jag får göra detta själv. Han är jättesnäll och kliver på utan övertalan, men har ni ngr tips hur man enklast sköter detta på egen hand??

Tacksam för svar!!!

Sv: Ni som lastar själv! (snabba svar önskas)

Stå på sidan av transporten, be hästen gå in. Efterhand som hästen går in, låt grimskaftet lägga sig över halsen. Stäng bakbom och slå upp lämmen (har du pålitliga bommar räcker dessa till de flesta hästar). Gå runt till skötardörren eller under bommen på fria sidan och sätt fast hästen.

När du lastar av tar du allt i omvänd ordning; d v s släpper loss hästen och lägger grimskaftet över halsen. Går runt, tar ner lämmen och bort bommen. Ber hästen gå ut och tar grimskaftet när den backar ut.

Gör INTE misstaget att sätta fast hästen medan den fortfarande kan komma loss bak. Risk att allvarligt skada nacken om hästen börjar gå ut och sitter fast fram - och lyckas få loss bom eller kedja bakom. Jag föredrar att ha stängt lämmen innan jag sätter fast, även om bommen är pålitlig.

Lovisaleonora_ skrev:
Stå på sidan av transporten, be hästen gå in. Efterhand som hästen går in, låt grimskaftet lägga sig över halsen. Stäng bakbom och slå upp lämmen (har du pålitliga bommar räcker dessa till de flesta hästar). Gå runt till skötardörren eller under bommen på fria sidan och sätt fast hästen.

När du lastar av tar du allt i omvänd ordning; d v s släpper loss hästen och lägger grimskaftet över halsen. Går runt, tar ner lämmen och bort bommen. Ber hästen gå ut och tar grimskaftet när den backar ut.

Gör INTE misstaget att sätta fast hästen medan den fortfarande kan komma loss bak. Risk att allvarligt skada nacken om hästen börjar gå ut och sitter fast fram - och lyckas få loss bom eller kedja bakom. Jag föredrar att ha stängt lämmen innan jag sätter fast, även om bommen är pålitlig.

:bow: :bow: :bow:

Tack för snabbt svar!

Hoppas att han går in med mig på sidan, ibland följer han mig som en hund!

Håll tummarna!! :)

Ta god tid på dig så du har tid att förklara för honom vad du menar. Ta med dig ett långt spö som du kan peta med (som en förlängd arm helt enkelt). Beröm mycket när han går förbi dig och in i transporten (så han vet att det är så du vill att han ska göra.

Lovisaleonora_ skrev:

Så gör jag också när jag lastar själv.
Har även sett varianten att man leder in - går ut fram (binder ej) och går bak och stänger. Det tycker jag verkar vääääldigt osäkert om man inte har en väldigt lydig häst.

Jag tycker det är otäckt att låta hästarna stå lösa i transporten (alltså låta den stå fri under tiden man går bak och fäller ner lämmen).. många försöker vända sig om och då kan det bli en otrevlig historia...
har du mittvägg tycker jag du ska ha en i. För då kan du följa med hästen in i transporten, Den går på vänstersida av väggen och du på höger sida om väggen.
Sedan lägger du grimskaftet försiktigt över halsen och häktar på bommen bak, Sedan går du fram igen i den högra sidan av mittväggen och binderfast hästen, sen går du ut och fäller upp lämmen! detta är det säkraste.

/K.A

Verkligen ett bra sätt att lära hästen att det är fritt fram att promenera ut bakåt - utan att någon ens kan ge kusen en reprimand. Och dessutom - som bonus! - ha en lös häst!

Självklart måste hästen acceptera att vara i transporten och så avslappnat innan det går att lasta själv. Det är A och O vid all transportering, oavsett om det är 1 person eller 100 som lastar.

jo, min häst är helt coollugn i transporten.. men om jag skulle ha henne fri, och sedan själv gå ut så skulle hon vända på huvudet och se om hon ser mig och då är det lätt hänt att dom vänder sig. Det behöver inte vara av orolighet!

/K.A

Nja, jag anser att hästen ska acceptera att man ställer dem och stå kvar. Även om de vänder på huvudet har jag full koll eftersom jag med det medhavda långa spöet som förlängning på armen kan berätta att det är "huvud fram" som gäller.

Trots att jag kört mycket lastträning (egna och andras) har jag aldrig stött på någon som vänt sig om man visat dem vad som gäller.

Det var en bra förklaring, tycker jag.

Vill passa på och påminna om att inte stå rakt bakom lämmen när man öppnar den, utan brevid. Detsamma för bommen (så gott det går).

Jag brukar ta ett steg snett bakåt från öppningen innan jag säger "varsågod, backa", för att ge hästen lite svängrum och för att inte "dyka upp" i hästens synfält för plötsligt.

*knapplån*

för risk att verka tjatig... ska inte nämna det en gång till sen..
min häst har inte problem att acceptera att hon ska ha huvudet fram, hon är bara nyfiken, inte stresad inte orolig, men jag kan erkänna att jag aldrig är 100% säker på att hon inte vänder sig.. :crazy: om nu någon kan avra det.. :angel:
dessutom kan en häst alltid bli skrämd.
stå och peta med spö mot hästens huvud menar du?! :confused: tror inte han backar då då?
jag brukar alltid lasta själv. har två hästar jag åker med ganska mycket.. båda kan ibland visa viss tendens till att vända sig. Aldrig oroliga som sagt, bara nyfikna och det är inget man kan säga "fy" för.

/K.A

Senast ändrad:

Min häst vägrar gå in om jag ställer mig på sidan, hon backar ut då... men detta är det bästa alternativet om man ska lasta själv! Men eftersom det inte går med min gumma så går jag in med henne som vanligt och springer bak så fort som möjligt för att stänga och sedan går in i transporten igen och knyter fast henne...
Lycka Till!

Precis så gör jag också! Pålle vil inte alls gå förbi mig, men står snällt och väntar tills man satt fast kedjan bakom rumpan och fällt upp lemmen! Min gamla häst kunde jag släppa in utan problem!

Jag har två varianter, beroende på häst:

1. Lägger grimskaftet över halsen, följer med en bit upp på lämmen och släpper in hästen. Då är mellanväggen flyttad åt sidan, flyttar den rätt, stänger bom och lucka, binder fram.

2. Går med in, går ut på andra sidan mellanväggen, stänger bom och lucka, binder fram.

Jag har inte mellanvägg och gör på följande sätt; Har en lång lina som jag lägger runt bommen fram (självklart så den kan glida om hästen backar, hästen blir aldrig fast) och om hästen tex skulle kasta sej så följer linan med hela vägen om jag låter den göra det! Jag står på rampen längst upp då detta fungerar bäst med min häst. Hon går snällt in och jag kortar linan allteftersom hon kommer längre in. När hon är inne helt backar hon aldrig ut igen och då sätter jag dit bakbommen.
Har fortfarande linan sträckt då så hon inte kan vända sej (hon har gjort det en gång första gången jag lastade själv och har inte lastat så värst många ggr efter det, så jag vill vara på den säkra sidan). Sedan går jag fram intill hästen och tar bort linan och sätter fast henne i transportgrimmskaftet. Går sedan ut genom skötardörren (för att hon inte ska vilja följa efter mej om jag går bak intill henne) och stänger igen bak. Jag har frontutlastning dock, så ut är helt oproblematiskt!

Detta funkar bra nu, men ska försöka vänja henne vid att bara lägga grimmskaftet över halsen så fort hon fått lite rutin på det hela!

P.S Jag ger alltid hästen lite havre som uppmuntran och belöning inne i transporten. Det gör dom lite sysselsatta medans jag sätter dit bommen osv. Så gör jag...

Oj! Tack allihopa för era svar!

Det gick bra att lasta på första gången, men vid resan var han ngt hysterisk, :crazy: vilket innebar att jag fick ta hjälp när jag skulle tillbaka, dock var han på intet sätt svårlastad då heller.

Vi ska öva! Ska kolla i gamla trådar efter hjälp!

Jag använder olika sätt på olika hästar, men det jag FÖRSTA GÅNGEN provar är följande:

Lång lina, jag använder två ihopsatta longerlinor. Ställ upp lilla dörren fram. Haka i linan i hästens grimma, låt den gå in över bommen, genom bindring (låg fram eller i bommen) ut med linan genom skötardörren och sen till din hand, du står bredvid rampen.

På så sätt riskerar man INTE att tappa hästen, och man kan ge lite 'grimskaftsuppmuntran' (dvs lite tryck) om hästen - vilket är ganska vanligt - över att den ska gå in själv och matte står kvar utanför. Man kan även lätt hålla emot lite om hästen vill börja backa eller VÄNDA sig (jag kör/lastar utan mellanvägg).

Det är alltså så jag vänjer de att gå på själv. När de är inne så sätter jag för bom och stänger luckan och går sen in och sätter fast. ALDRIG fast med öppet bak.

Sen finns det ju variationer. Valacken t ex vill ha matte med sig in, så där leder jag in som vanligt, kryper under bomman, kopplar över honom i den långa lina som hänger där och tar den med mig ut genom skötardörren och har den i handen och går bak och stänger. (Jag vill ha linan för att inte tappa honom OM han skulle få för sig att gå ut, och för att han inte ska kunna VÄNDA SIG i släpet innan jag satt fast).

Nuvarande unghästen går på enligt min första metod. Jag skulle kunna skicka in henne lös utan problem och slänga grimskaftet över ryggen, men eftersom det är en ung häst så har jag lång lina ändå för att radera risken att tappa henne OM hon gör något oförutsett.

Förra unghästen skickade jag in med grimskaftet slängt över halsen, men så backade hon inte ett steg om jag inte gick in och sa åt henne heller.

När jag lastar av så kopplar jag över lång lina (gäller ALLA hästar), släpper lös från uppbindningen, går bak (med linan i handen), fäller ramp, fäller bom, väntar lite och ber dem sen komma ut. (Förra unghästen fick man sen gå in i släpet igen och backa ut, men nuvarande backar själv på kommando och jag kan vara kvar utanför)

malinsky skrev:
Jag ska lasta hästen för andra gången i kväll. Första gången skulle jag bara se om transporten var tillräckligt stor, men nu när jag har köpt en så ska jag iväg och få honom skodd ("akut") Jag trodde att jag skulle kunna få hjälp första gången, men nu blir det så att jag får göra detta själv. Han är jättesnäll och kliver på utan övertalan, men har ni ngr tips hur man enklast sköter detta på egen hand??

Tacksam för svar!!!

Bind grimskaftet i en ögla runt halsen. Ta tag i det (eller grimman) och led hästen upp på rampen, du med på rampen. Stanna själv före du kommer till själva skiljeväggen och släpp grimskaftet (grimman) och mana på hästen att fortsätta in. Böj dig över och ta tag i och sätt fast bommen. Kliv av rampen och fäll upp den. Gå runt och bind fast hästen.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 339
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag föll i hagen igår kväll och skadade knät allvarligt. Jag halkade ner för en bergshäll och la all vikt på knät. Vrålade rakt ut...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 085
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info