Ni som kör med loksele

MadicDomino

Trådstartare
Vad tycker ni om den ? Varför valde ni den ? Läg gärna in en bild när ni kör med den eller något likande :)

Funderar på köpa en :) iallafall prova en sådan :D

Mvh
Eran Emma

Sv: Ni som kör med loksele

Jag kör med loksele men ska byta till en maraton nu.

Lokselen är bra på många sätt, hästen ligger fint i lokorna eller vad man skall säga men jag tycker att selen är för tung (för mig, med en häst som är 1,82 i manken är det ett hel-ete att få upp selen på henne). Dessutom känns det lite onödigt när jag inte kör så himla tung vagn och vill kunna trava och ibland galoppera med vagn också (vilket man kan göra med lokselen men då känns den inte helt optimal).

När vi skrittade runt i skogen med en vagn fullastad med ungar kändes lokselen dock helt fantastiskt bra, tung vagn och lite uppför.

Nu åker ju lokselen hem tillsammans med foderhästen i höst så då har jag selen jag ska köpa (dvs. en maratonsele) att köra med men i framtiden vill jag nog ha en loksele också - att alternera med och för att kunna dra tungt vid behov. Fantiserar ju om att hitta någon som vill använda min shire ibland i skogen... och då lär det ju till en rejäl loksele!

Jag kör med lätt loksele, både vardagskörning och i maraton, i dressyr och precision har jag (numera) en collersele, vilket fungerar lika bra. Jag tycker det är suveränt, med en loksele (pratar inte om en tung arbetssele nu alltså) får du mycket bättre anläggningsyta och hästen får mer rörelsefrihet än med en bröstsele, speciellt om du har en lite kraftigare häst med lågt ansatt hals. Dom har oxå lättare att komma in i rätt dragläge och bygga muskler på rätt sätt då det är lättare för hästen att "lägga" sig i en loksele eller collersele (mina erfarenheter), hoppas du fattar min virriga förklaring ;)

Lite bilder:
11524536.jpg

7385719.jpg

7385722.jpg

En loksele kan oxå vara en maratonsele, det finns ingen specifik sele som kallas "maratonsele", möjligtvis "maratonbrösta" men sen beror det ju på hur resten av selen är byggd, det kan ju vara massa olika typer av selar, det hänger ju inte bara på lokorna. En loksele är oxå optimal att galoppera med, den är ju som sagt mycket bättre än en bröstsele på vissa hästar och jag tycker det blir mycket "mjukare" att galoppera med loksele än bröstsele då den följer hästens rörelser på ett helt annat sätt (pratar nu fortfarande självklart inte om en tung arbetsloksele).

Ok jag förstår hur du menar. I shiresize finns det dock bara ardennerselar att få tag i om man inte vill beställa en superdyr ny loksele (får nog oftast måttbeställa till så stora hästar) så mitt alternativ har varit en tung tung tung sele som jag har fått kämpa väldigt för att orka få upp över nacken på hästen.

Men visst är det så att man ser att hästen verkligen "lägger sig" i selen med loksele. Med bröstsele har jag bara kört travvarianten för att prova ett par gånger. Travselarna känns för mig på något sätt väldigt '"klena" - men det är kanske inbillning för de hästar jag kört med sådan sele har verkat glada och nöjda. Nu är det ju i och för sig travhästar jag kört med travsele också, så de är ju vana vid den selen. Samma hästar är för övrigt nästan lika glada när man drar på dem lokselen och kör fyrhjulsvagnen också. Travselen innebär dock att de ska få ut och kuta rejält så de är alltid piggare och gladare när den åkt på :D

Det jag menade med maratonsele för att avsluta ett redan förvirrat resonemang :o är Ideal Harness "Maratonsele" - det vill säga en bröstsele med förstärkta delar för att "tåla lite tuffare körning" som det står på Börjes hemsida. Skälet till att jag valde maratonselen i stället för den vanliga bröstselen är främst att maratonselen fanns i shire/ardennerstorlek... medan den vanliga bröstselen finns upp till "full".

Med stor häst blir valen märkligt enkla ibland. Man köper det man hittar i rätt storlek och någotsånär acceptabel prisklass. En vacker dag när jag vunnit på lotto eller något ska jag ta hästen och få en perfekt utpassad loksele till honom *fantiserar*

Ja jag kan förstå att det inte är lätt att hitta till så stora hästar. Våra lokor är dock måttbeställda hos en kille uppe i Överkalix, har aldrig haft ett par lättare och mer välanpassade lokor och dom kostade bara 800:-! Nu vet jag ju inte om han fortfarande är verksam (det var många år sedan) men det finns säkert att få tag på bara man letar, men man lär nog inte hitta dom på internet ;)

Det är sant att internet kan vara fel ställe att leta på. Men när man inte har något eget nätverk i körsammanhang ännu så blir det ju till att söka på de sätt man kan komma på.

Ska i vart fall börja med min "maratonsele" så får jag komplettera med loksele senare. Tack ändå för tipset att leta runt, jag ska hålla öronen öppna.

Hej sigurd lidström ör92 ochgör nog inga lokor mer men dom han gjorde är underbara .sök på goggle , finnselar ,öppna untitled dokument om du hittar rätt är det en artickel om SL

Vi kör med loksele jusst för att inget annat håller. Då vi börjar köra in så har vi en bröstsele i början för att sedan gå över till loksele. Att jag andvänder mig av bröstan beror helt på att den är lite lättare att hantera mot vad en 22 kg loksele är.

Hej colla nusikans selkombination, finnlokor från sigurd lidström bland det bästa som går att finna. jag har en giggsele men har ersatt bröstan med lokorna från en gammal finsele ,kalas att dra i och fungerar utmärkt i snabb och lugn trav ,skall testas i nordanstigs hästrally i helgen

:o Precis så jag hade tänkt göra :), Köpa kompisen gamla loksele (putsa upp den), slakta däcklet xD (eller ha till lonering ?). Sedan köpa andra kompisens travdäckel :) .

Fästa draglinorna med dragläderna :D + nytt rejät baksele! Eftersom min kära lilla ponny har fått en väldigt välmusklad hals och bog :rofl: så nog bäst med lokor!

Mvh
Eran Emma

p.s. Jag vet xd jag har många kompisar :D

Hej nussikans finnlokor är värda ee egen komentar finnlokor kallas även kaajanalokor ,skall vara väl inpassade och är ofta krokigare än andra lokor .Dom är vanligast i norra sverige och har vanliga segelduksbossor ,tjock filt som bossa (ca 3-4 cm ) eller spikade skinnbossor .dom säljs ofta beg i norra sverige jag har en som är perfekt men inte som SL lokor

På mina hästar passar inget annat än loksele ;) eftersom det inte finns utrymme mellan bogbladsspets och luftstrupe för en bra brösta. Dessutom trivs jag o hästarna m lokselar! :D

Kul att någon visste vem har var och vad det är för lokor! Synd att han inte håller på längre, dom är som sagt kanon dom lokorna, har inte träffat på något som ligger bättre på hästen och som kan användas till så mycket, Karin har kört både findressyr och maraton med dom. Du vet ingen annan som tagit över hans verksamhet eller som gör liknande lokor? Dom är värda sin vikt i guld (fast dom väger ju inte så mycket ;) ) så det hade varit så roligt att kunna hitta något liknande.

Hej det sägs att det finns någon som har lärt upp sig ,det är väl iofs inte så svårt .Dom görs av naturväxt björk men jag vet en som gjorde av limträ i finnland kör dom med rankbåge ,den är mjuk och fin att finköra med .goggla avanserat ordet länget leta ett tag så hittar du fina bilder ,tyvärr finsk text

Tyvärr är jag ju ingen höjdare på finska, men jag ska söka och se vad jag hittar :) Tack för tipset.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
941
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Vi gjorde misstaget att köpa en förlovningsring som bara var guldpläterad så den är rejält avskavd redan efter 1,5 år så vi funderar på...
Svar
18
· Visningar
1 161
Senast: Lyan
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 533
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar