Ni som kör med klippta hästar...

A

Annapanna

Hur har ni klippt era hästar?
Jag ska klippa mitt russ snart då han svettas massor. Skulle vilja hunterklippa honom(tror det heter så?) när man klipper kroppen men lämnar ben, och en ruta på ryggen, ska även låta huvudet vara. Eller tycker ni jag ska lämna som ett ländtäcke med päls? Tror ni der finns risk för att han får skav av bakselen om han är klippt helt? Visserligen är det smigigt mjukt läder i selen men man vet ju aldrig.
Vad skulle ni rekomendera?

Sv: Ni som kör med klippta hästar...

Jag helklipper alltid. Sparar en liten ruta på ryggen och klipper ner till knä i fram och hasen i bak. Beror väl på hur mycket man kör. Jag kör ca 5-6 dgr i veckan och mina hästar har aldrig fått skav (halvblodsras). Bakselen sitter ju inte åt mer än när man bromsar. Om man bara kör ett par dagar i veckan och hästen har möjlighet att torka inne så tycker jag att det räcker med Jakt klippning. Då är hästen inte lika känslig för kyla. Helklipper man, är bra och tjocka täcken ett måste så hästen inte spänner sig för att den fryser. Helklipper man måste man även under vintertid alltid ha ländtäcke på vilket man slipper med jakt klippningen. Du kan ju prova med jaktklippning först och om du tycker att du klippt för lite så är det bara att ta resten vid ett senare tillfälle.

Har helklippt min ena pålle som går mest. Han tycker det är jätteskönt!!! Så fort det är kallt, blåsigt eller regnigt har jag körtäcke på.
Min instruktör tycker inte om klippta hästar. Men jag anser att mina pållar mår bättre av att jag klipper dom. Torkar fortare svettas och inte lika lätt som när de har full vinterpäls.

Skav har jag aldrig haft problem med!!!

När vi klipper, vilket inte är varje år, blir det dom delar som blir först varma och svettiga. Dvs bringa, ljumskar och undersidan på halsen. Mer har aldrig behövts, och iom det så behövs inga täcken heller.
Att vi inte klipper varje år, eller rättare sällan klipper alls, beror nog på klimatet och hästarnas anpassning till det. Dom sätter olika mycket päls olika år. Nu är det flera år sedan dom hade björnragg.

Får dom vara (i stort sett) oklippta, så sköter dom värmeregleringen utmärkt själva. Viktigare än täcken är att dom har god tillgång på grovfoder.

LIA

Jag klipper aldrig mina hästar, eftersom jag kör mindre på vintern. De går ute jättemycket och står i kallstall, och jag tycker att de behöver sin päls.
Om jag skulle klippa skulle jag nog börja med att spårklippa undersidan av halsen, och sedan klippa mer om det behövdes. Jag skulle absolut spara pälsen över rygg och kors.

:banana:

Jag klipper i regel inte. Blir de väldigt svettiga när det är kallt får de stå inne en stund och torka eller ha täcke på sig så de inte fryser.

En av mina (nordsv. bruks) är helklippt. Han svettas rejält om han inte är klippt och det tar lång tid att torka ordentligt. Följden blir exem som är svårskötta i all pälsen. Efterssom han aldrig rids har jag inte sparat pälsen i sadelstaden.
Skav har han aldrig haft, en bra utrustning skaver inte, med eller utan päls.

min shettis helklipper jag, då han har päls för tre shettisar tror jag :// han blir så mycket piggare av att vara klippt och mår bättre plus att han orkar mera då vi ofta tränar i ridhus. har inte haft problem med skav, endast lite ruggig i pälsen där draglinorna "gnuggat" vid magen (blir värre då han är rundare om magen :angel: )

Jag fick just rekommendationen i dag att jag borde klippa mitt russ, eftersom han svettas när hans ponnybarn rider honom. Jaha - där ser man! Någon gång ska ju vara den första!

:bananas:

Liknande trådar

Islandshäst Nu vet jag inte om den här tråden är postad på rätt ställe men iallafall, så funderar jag på att klippa min isis i vinter. Jag har...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
49 956
Senast: Askur
·
Hundhälsa Jag och sambon blev i augusti fodervärdar till en underbar basset som heter Bosse! Perfekt "första hund", jag har haft hund innan och...
Svar
14
· Visningar
6 461
Senast: Gnist
·
Hästvård Snart är det dags för mig att sätta igång min ena häst efter en månads vintervila. Han är en islandshäst med MYCKET päls :grin: Han...
2
Svar
28
· Visningar
4 290
Senast: kvandi
·
I
Hästvård Har en fråga, till er som brukar klippa er hästar på vintern. Har en ponny, som blir lätt svettig. Både vid träningspass och...
Svar
10
· Visningar
1 661
Senast: Isbiteen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama