ni som kör in hästar se hit!

eldkyss

Trådstartare
jag har lite allmänna frågor: Hur många gånger i veckan tränas hästen? Hur lång stund varje dag är optimalt? Sedan förstår jag att det är väldigt individuellt från häst till häst men nu menar jag vanligtvis?

Hur lång tid brukar det ta innan man anser att hästen kan grunderna så som skritta, trava och stå still med vagn? Också vanligtvis.

Sv: ni som kör in hästar se hit!

Vanligtvis kanske dom körs allt mellan 3-7 dagar i veckan. Är ju väldigt svårt att säga exakt, jag har en som körs 6-7 dagar i veckan (den dagen hon inte körs motioneras hon på annat sätt) och en som körs kanske 3-5 dagar i veckan.

Allt det ska ju hästen kunna ifrån marken vid tömkörningen innan man sätter den framför vagn. Så relativt fort efter att den blivit trygg med vagnen tycker jag.

Vi kör bara in våra egna hästar och de körs när vi har tid. Oftast prioriteras de hästar man tävlar med och unghästarna blir lite på undantag. Men vi har aldrig märkt att de har "glömt bort" vad de har lärt sig eller på annat sätt haft nackdel av att det inte varit regelbundet. Det man får komma ihåg är ju att man får belasta dem efter hur mycket man har hunnit med att köra dem.

När jag förra året körde in min nu 5-åriga valack (nordsvensk) tränade vi varje dag vi hade tid från det att det ljusnat på våren så att det gick att vara ute på kvällen.

Han kom hit i början av februari, och i slutet av sept skulle vi köra ett körprov och hade därmed en deadline. Han hade inte gjort något inom körning innan, inte haft sele på förrän vi provade sele inför köpet (som vi skulle köpa med).

Under vintern alltså på helgerna, sen när det blivit ljust oftare. I vagn (och då menar jag vagn och inte rockard) kom han tror jag i början av augusti.

Jag vill vända lite på din ordning - stå still, skritta och trava i vagn. Stå still var det första han fick lära sig. I stallgången vid skötsel o selning m.m, ute vid samma sysslor när snön försvunnit, med sele på när vi plockade fram skacklar till träning osv osv. Stå still är det som först och sist ska sitta, tycker jag.

Hur länge det tar från "sele på" till "trav i vagn" beror ju förstås på hur gammal hästen är när man börjar. Hade jag haft en egen uppfödning hade inkörningen börjat första veckan och trav i vagn kanske som 2 1/2-åring som tidigast, skulle jag börja med en tvååring skulle det inte bara ha tagit 7 mån som nu med min skulle jag tro, då hade det fått ta mycket mera tid med körning med kälke osv.

Alltså, vääääldigt individuellt som du kan läsa av mitt ostrukturerade inlägg;)

Lotta

Min är relativt nyinkörd.. Hon kördes in i somras och hade gått med vagn kanske 4-5 ggr när jag fick hem henne. Hon var borta ca 8-9 veckor. Och då kunde hon stå still, skritta och trava. Men hon är fortfarande något vinglig i början , men efter en stund går hon mer rakt.

Jag kör henne ca var tredje dag. Försöker att kör lite längre varannan gång och något kortare den andra gången. Två gångar har jag kört en runda på ca 1 timme, men då med mycket skritt . Annars försöker jag köra runt 30 minuter,

Varvar med markträning, lastträning och sådana saker. :)

okej men då har ja lite bättre på fötterna. Har nämlgen lämnat in mitt fjordsto på inkörning hon är 7 år gammal och dom som kör inne tror att de kan ta ca en dryg månad beroende på hur hon tar till sig det hon lär sig. Dom tränar inte henne varje dag , och då fick ja en tanke om att hon kanske behöver tränas varje dag för att hon skall kunna vara klar efter en dryg månad.

Men vid närmare eftertanke så tror ja de är bra att hon inte tränas varje dag då informationen får sjunka in när hon bara står och gör ingenting.

En annan tanke som jag har. Hur hanterar man en häst som hittar på dumheter med vagn? En häst som hittar på konstiga saker när man är ute och rider det är en sak men om en häst hittar på dumheter under körning.. verkar farligt? Undrar just om man skall bedömma vad som är mest riskfyllt , en bråkig häst i vagn eller en bråkig häst under ryttare? Tankar som jag har:)

ursäkta vilseledandet. Ibland har ja svårt att hålla koll på vilket användarnamn jag är inne som:)

En bekant som kör in mycket hästar säger att han lägger ungefär 20 timmar då ska hästen gå med kälke. Med en halvtimmes träning varje dag blir det 15 tim på en vecka.
Visst går det rent generellt ofta att gå lite fortare fram med en vuxen häst än med en ett-tvååring, men en månad från inte bekant med något inom körning till trygg nog att skicka hem till en ägare som inte är så körvan tycker jag låter kort. Men, var hästen förberedd med en del saker, och du är körvan sedan tidigare och kan fortsätta inkörningen så kanske det räcker.

(En liiiten tanke jag fick är att det låter ju billigare om man säger en månad, tar det sedan längre tid så får man som hästägare kanske bara köpa det och fortsätta betala om man vill få hästen klar. Men det kan vara väldigt elakt tänkt, och så behöver det ju alls inte vara.)

Lotta

En annan tanke som jag har. Hur hanterar man en häst som hittar på dumheter med vagn? En häst som hittar på konstiga saker när man är ute och rider det är en sak men om en häst hittar på dumheter under körning.. verkar farligt? Undrar just om man skall bedömma vad som är mest riskfyllt , en bråkig häst i vagn eller en bråkig häst under ryttare? Tankar som jag har:)

Ja det är ju så att en häst med en vagn bakom sig blir ju betydligt farligare än en häst med ryttare på ryggen. Detta är anledningen till att inkörning av hästar måste ske på ett säkert sätt och ha stöd av erfarna männsikor som kan hjälpa dig och som vet hur man kör in/kör en häst på ett säkert sätt. En förspänd häst får inte hitta på dumheter och det ställs krav på den kusk som kör hästen att inte tillåta det.

Jag tror att eftersom man kräver mycket mera av en körhäst än en ridhäst så upplevs ju körhästar oftast lugnare och stadigare men egentligen handlar det ju bara om utbildning.

Om man har en häst som bråkar så måste man ju först lära den hur den ska uppträda innan man kan spänna för den. En körhäst måste kunna stå still, stanna på kommando och fått trygghet så den inte blir rädd för allting och kunna möta nya saker och händelser.

jag har lite allmänna frågor: Hur många gånger i veckan tränas hästen? Hur lång stund varje dag är optimalt? Sedan förstår jag att det är väldigt individuellt från häst till häst men nu menar jag vanligtvis?

Hur lång tid brukar det ta innan man anser att hästen kan grunderna så som skritta, trava och stå still med vagn? Också vanligtvis.

Jag brukar dela in inkörningen på 3 omgångar köra 1-2 pass per dag i 5-15 min vardera i ca 2-3 v sedan beroende på individ, mina egna tränar jag ca 3 veckor på hösten sedan får de tre månaders vintervila innan jag börjar träna på våren igen. Men grunderna sitter:laugh: så kör jag 3-4 v på våren då jag lägger in ngn/ett par vilodagar när det behövs, sedan får de gå på bete, dock gäller detta unghästar med äldre kör jag ngt intensivare med inte så långa viloperioder. Men det viktigaste tror jag är att man har bestämt inför varje träningspass vad man vill att den ska göra tex stå still och när den gör rätt så slutar man för då kommer den ihåg det till nästa pass.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 178
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 498
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård