Sv: ni som kör in hästar se hit!
När jag förra året körde in min nu 5-åriga valack (nordsvensk) tränade vi varje dag vi hade tid från det att det ljusnat på våren så att det gick att vara ute på kvällen.
Han kom hit i början av februari, och i slutet av sept skulle vi köra ett körprov och hade därmed en deadline. Han hade inte gjort något inom körning innan, inte haft sele på förrän vi provade sele inför köpet (som vi skulle köpa med).
Under vintern alltså på helgerna, sen när det blivit ljust oftare. I vagn (och då menar jag vagn och inte rockard) kom han tror jag i början av augusti.
Jag vill vända lite på din ordning - stå still, skritta och trava i vagn. Stå still var det första han fick lära sig. I stallgången vid skötsel o selning m.m, ute vid samma sysslor när snön försvunnit, med sele på när vi plockade fram skacklar till träning osv osv. Stå still är det som först och sist ska sitta, tycker jag.
Hur länge det tar från "sele på" till "trav i vagn" beror ju förstås på hur gammal hästen är när man börjar. Hade jag haft en egen uppfödning hade inkörningen börjat första veckan och trav i vagn kanske som 2 1/2-åring som tidigast, skulle jag börja med en tvååring skulle det inte bara ha tagit 7 mån som nu med min skulle jag tro, då hade det fått ta mycket mera tid med körning med kälke osv.
Alltså, vääääldigt individuellt som du kan läsa av mitt ostrukturerade inlägg
Lotta