Ni som kör. Berätta om mysiga minnen och hur det är att köra.

J

jippe

:) Jag är ny inom körning.
Berätta lite om fina minnen ni har tillsammans med din häst/ponny.

Vilken ras? Gärna bild på er.:)

Sv: Ni som kör. Berätta om mysiga minnen och hur det är att köra.

Under min gymnasietid hade jag körning som inriktning och varje år hade vi juluppvisning och julmarknad där med hästarna. Jag körde hela luciatåget in i ridhuset i vår fina wagonett med två nordisar som drog, det var en kul upplevelse, det var väldigt fint gjort och såg ganska pampigt ut när vi kom in i ridhuset som var helt mörkt och bara luciakronan och tärnornas ljus som lyste.

Innan luciatåget hade vi även precissions uppvisning med Drago, en annan av nordisarna. Då hade vi en massa låtar som tema, så vårt ekipage var Brandsta City Släckers. Både hästen, kusken och vi som groomade hade brandutstyrsel, skit skoj hade vi, fullt ös! :D

Jag och Ovik, Brandsta City Släckers gör sig redo
2784517.jpg0

Har många fina minnen med skolans nordisar, vi körde släde på åkrarna, körde stora timmerlass i skogen, harvade på åkrarna och en massa annat skoj! :)

Sen har jag fina minnen med mina hästar/ponnier hemma också såklart, varje dag har man något nytt att glädjas åt :)

Om jag ska välja något så tar jag så här i jultider minnen från när jag som yngre hjälpte till i ett travstall på banan.

Hade själv ett shettis men som nybliven 10-åring var man så överlycklig för att få hjälpa till med de stora hästarna.
I det här stallet jobbade det en tjej som hade som tradition att varje juldagsmorgon köra upp med någon av hästarna till skogen.

Detta året skulle jag få följa med!

Mamma körde mig till stallet kl 06 och det föll sådan där härlig storflingesnö.
Vi selade på och tog med oss en stor varm filt vi lade över knäna.
Och alla som har kört i snö..när det är mörkt och snön dämpar alla ljud vet hur underbart det är att sitta där bakom och se hästens spetsande öron..

Vi körde förbi hus längt med vägen och överallt lös det så vackert i alla fönster och detta var nog min första aha-upplevelse inom körningen.

Alla vita granar. Hästen som frustade framför. Ångan från hans kropp. Den varma filten och KÄNSLAN av att vara "ett" med hästen framför.

Så länge jag hjälpte till i det här stallet så körde vi den turen varje juldagsmorgon.
När jag sedan blev äldre och bytte stall och blev anställd så följde jag den traditionen och varje år var det någon annan liten stall-tjej som följde med med samma tindrande ögon och samma känsla av att både vi och hästen kände att det var en annorlunda stämning just den dagen.

Något som sitter kvar länge är perfekt körda maratonhinder, när man vägt av fart och svängar perfekt. En gång med shettisen på tävling när han var taggad till 1000 och snabb som bara den. Han vände 180 grader på en tiondels sekund i full galopp, kommer speciellt ihåg när vi rundade ett träd och innerhjulet låg slickat mot stammen och han galopperade för fullt. Shit vad kul det var. Med nuvarande hästen kändes det riktigt bra efter första tävlingen när vi galopperat genom nästan hela hindret och allt gått super, det var andra gången han galopperade i vagn!

Ja i stort sett minns man länge de stunder allt flytit på sådär otroligt bra, när man klarat av något nytt och får känna sig sååå nöjd. Det är väl samma känsla man kan få när man rider men av någon anledning kommer de mer sällan där:angel:

Stunder man kört släde i pudersnö, ordentligt påklädd bland renskinn och filtar under en klarblå himmel där snön gnistrar under solens sken, bjällerkransen spelar och med sig har man vänner och familj som dricker varm choklad och äter lussebullar, då är det inte dumt heller.

Jag FÖRSTÅR VERKLIGEN INTE hur folk kan ha oinkörda hästar...

hehe jag kan inte ha en inkörd häst då min totto är rädd för saker som ligger över bakdelen och under svansen och sådär(t.ex tömmar och att jag går bakom så de glider längst rumpan och så) han bara sparkar om han känner lina över baken och neråt mot haserna:crazy:
sen är inte jag så intresserad av körning så därför är min oinkörd:D

Det måste ha varit en sommar för många år sedan. Jag hade då ett fint welsh sto som jag körde mycket. En dag på sommarlovet så körde vi iväg och stannade borta över natten. Det var jätte mysigt att ligga och räkna stjärnorna och höra hur min ponny Lady betade bredvid oss. Det är nog bland det mysigaste som jag har gjort. Sedan så finns det ju många andra som exempelvis slädturer mm. Men det kan vi ta en annan gång.//bonny

Då är du väl ursäktad...men hade du kört din häst om den inte gjort så...?

Trygg, vad mysigt det låter... Så skulle jag också kunna tänka mig att tillbringa en juldagsmorgon :-)

Nora, det där sista med släde lät helt underbart. Jag sitter här och bara suckar, så härligt låter det.

Ett av mina bästa minnen är en varm sommardag när jag körde en liten piggelin till shettis som trots att han ville så mycket alltid lyssnade så bra... Det är häftigt att känna hur pass mycket kraft en shettis har i sig!

Vilken ínspirerande tråd! :-)

En rolig upplevelse var när jag körde min ungponny för första ggr i fullt ös!!! Dom hade pressat rundbalar på åkern och så bar det iväg :rofl: Det gick jätte bra, hon lyssnade så jäkla bra... drev man på så gick det i 190 el. bromsade så gick vi lätt ner i arbets trav! Då hon blir 4 nästa år så har vi tagit det lugnt annars... Hon ska ju hålla hela livet... :love: :love:

Ni får ursäkta, vet att bilden är gammal men snart kommer det nya!
Kommentera gärna.....
nyredkrning1.jpg

Elwira russ sto f:03 e:Citrus 528 ue: Mustang 219

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Tjatter Jag ska göra en liten ihopsättning av bilder/filmer som minne av gammelhunden som snart ska somna in. Det finns några sånger som jag...
2
Svar
24
· Visningar
647
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?