Ni som köpt häst

Sv: Ni som köpt häst

När jag tog hem min nordis så tog det väl 3-4 veckor innan hon började bli riktigt cool i stallet och i hagarna. Då var hon 14 månader och hade bara gått med mamman och en vallack på en lösdrift mitt ute i skogen så ALLT var ju nytt för henne. Det räckte med att en bil körde förbi utanför stallet för att hon skulle bli skvättig inne i stallet.

När jag flyttade henne för andra gången så tog det en vecka innan hon var hemma.

Russet var blev lugn så fort hon klivit ur transporten, hon var då dryga året men har alltid varit en cool tjej.

Islänningen jag fick hem senast har fortfarande inte landat 100% men han är betydligt lugnare än när jag tog hem honom iaf. Han har jag haft i snart 2 månader.
 
Sv: Ni som köpt häst

Mina har anpassat sig snabbt, gammelgubben tog det ett par timmar för nosa in nya stället och titta in de andra hästarna. Stoet tog det nån dag för, visade sig sen att hon hade en testosteron producerande tumör och trodde hon var hingst så det var inte så konstigt att hon var lite stissig.

Andra valacken gick in i boxen, åt och sov...
 
Sv: Ni som köpt häst

Vår nuvarande häst byter gärna stall men att byta människor är traumatiskt. När vi köpte henne åkte min dotter till ägaren och bodde där en tid för att ge hästen en chans att lära känna henne. Det gjorde försäljningen lite enklare och man märkte att hästen verkligen sökte trygghet i min dotter efter det att vi flyttade henne.
 
Sv: Ni som köpt häst

Mycket hänger på hästen psyke.
Jag hämtade min nya häst i förra lördagen.
På söndagen var han hingstig och väldigt vaken.
Han är 5 1/2 år och kastrerades i höstas.
På måndagen lugn och sitt vanliga jag.
Han är helt orädd att rida och älskar människor så jag har ridit lite korta turer både själv och med sällskap.
Eftersom han verkligen gillar att bli hanterad mår han bättre av hantering än att bara gå i hagen. Ropar man så kommer han i galopp i hagen.
Nu går han i egen hage så det var också en anledning att låta honom komma ut och röra sig.
Vill inte släppa honom i pojkhagen förrän de 2 äldre hingstarna tas ur hagen pga av deras vårhormoner.
 
Sv: Ni som köpt häst

Jag köpte en fyraåring i somras och hon var lika cool i sitt nya liv som i det gamla. Och då var det ändå ganska stor skillnad.

Där hon kom ifrån gick hon på lösdrift i flock i en relativt stor hage. Hon flyttade till ett typiskt inackorderingstall med mindre hagar och inte jättelånga dagar ute. Jag är faktiskt imponerad över hennes anpassning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 178
Senast: MML
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp