Ni som kan ngt om Shettisar och avel!?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare malinsky
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 337
Sv: Ni som kan ngt om Shettisar och avel!?

Jag skulle nog säja att toppstam är det inte, men inte riktigt grannens okastrerade odågor heller... :p
Pappa Magics Fritz är väl mest meriterad från travet, vill jag minnas. Rent exeriört är han väl "sådär" - kollade hans utställningsmeriter och det var flera ggr med under 40 p i alla fall. (kan dock bero på att han var i travkondis då, det tar ofta bort en del av rastypen på dem)
Morfar Hamras Killen är en gaaaammal hingst, nu 31 och fortfarande vid god vigör! Fick 40 p på utställning senast förra året! :bow: Jag skulle nog ändå inte kalla honom för någon topphingst, men visst har han lämnat en del blänkare. Om mormorsfa Björnslunds Jesper vet jag inte så mkt, han var född -72 och dog 2000. Innan dess var han tagen ur avel på ägarens begäran.

tack för ditt svar

min blivande är en "travshettis" så det kan ju stämma bra med pappan.

Ingen mer som vet ngt!?!?

ameo skrev:
Jag skulle nog säja att toppstam är det inte, men inte riktigt grannens okastrerade odågor heller... :p
Pappa Magics Fritz är väl mest meriterad från travet, vill jag minnas. Rent exeriört är han väl "sådär" - kollade hans utställningsmeriter och det var flera ggr med under 40 p i alla fall. (kan dock bero på att han var i travkondis då, det tar ofta bort en del av rastypen på dem)
Morfar Hamras Killen är en gaaaammal hingst, nu 31 och fortfarande vid god vigör! Fick 40 p på utställning senast förra året! :bow: Jag skulle nog ändå inte kalla honom för någon topphingst, men visst har han lämnat en del blänkare. Om mormorsfa Björnslunds Jesper vet jag inte så mkt, han var född -72 och dog 2000. Innan dess var han tagen ur avel på ägarens begäran.

Hoppar på denna tråd då jag inte "kan" nåt om stamtavlor.
Har bestämt mig för ett sto med denna stamtavla...vad säger du om den Ameo? *nyf* :banana: --------------------------------------------------------------------------------
Namn: Minta 38-89-6069 Kön: Sto Färg:Svart Född: 1989-05-17 Mankhöjd:104
RS 2481

ChipsNr:
Härstamning:
F: Damm RS 197 FF: Dumix RS 119 FFF: Ulex v.d. Mariapeel RS 34
FFM: Emila RS 291
FM: Hammarshus Merry RS 958 FMF: Rosafir of Transy RS 66
FMM: Hammarshus Melissa RS 152
M: Molly RS 917 MF: Wärnanäs Soldan RS 28 MFF: Harviestoun Habbie RS 4
MFM: Säfstaholms Soraya
MM: Carolientje v. Buitenbos RS 309 MMF: Ric v. Heukelum NL-S.345
MMM: Tellie v. Ewijk NL-S. 6868

MVH Mia...som skrev ett mail till dej alldeles nyss...

Är lättare om ni skriver vad ni vill veta så kan vi försöka svara. Det mesta går ju att hitta i webstamboken.

Jag har tittat i webbstamboken (tror jag) men jag hittar (eller bara förstår inte) vad hästarna har presterat, om de anses vara "bra" eller medelmåttor.

Kan inget om shettisavel, stam på halvblod kan jag lätt få en känsla för vad som funkar och inte. Bra och mindre bra kombinationer, ev toppstammad, hopp eller dressyr osv.. men shettis?? Nada!

Tacksam för all info jag kan få :)

p.s såg nu att det finns en del info att hämta, men vill ändå gärna ha era synpunkter på stammen och om ni vet något speciellt om någon utav dessa små

Senast ändrad:

Hmmm...jag har också varit inne där och sökt själv. :smirk:

Inte fick jag veta mer än att hon haft 4 föl...:mad:

Ja, ja...får väl se om man kan få mer info på annat sätt.

MVH Mia.

Såg något väldigt intressant nyss... Vi har en avkomma till Minta här på gården just nu, han är här på sommarbete och ägs av en kollega till mig. Dajm heter han.

Men vad kul! :banana:

Vet att hon fått 4 föl varav 3 är stamboksförda.
Hade velat betäcka henne lite snabbt nu i "slutspurten" av sommaren så hon och mitt andra sto fick föl ihop nästa sommar...men ekonomin håller inte. :(

Ja, ja...får väl vänta tills nästa sommar...men det är sååå tråkigt att vänta!!

Ser han bra ut...han som är på sommarbete hos er? :angel:

MVH Mia.

Förresten...denna Dajm...han är inte från Värmland?

Någon som kan något om den här stammen då:
e: Fridhems Elton RS 282
u: Surprise v. Uilenbrock RS 1333
ue: Cola of Little "H" SPSB 2957
Det är en minihingst.

Du menar väl tre registrerade? Det är bara dottern Damina som är stamboksförd.

Dajm räknas tyvärr inte som shetlandsponny om man ska vara petig, han är registrerad i ASRP eftersom pappan inte hade löst licens det året Dajm "tillverkades".

Dajm är jättesöt, snäll och ffa en kanon brukshäst men ganska ordinär enligt mitt tycke. Benen och rörelserna är på plus sidan. Han ser ut som en liten nordis :)

Maila mig om du vill se en bild.

Jag vet inte riktigt vad ni vill veta med tanke på att det mesta går att hitta i stamboken som har med härstamningen/avkommor att göra.

Elton såg jag på generalmönstringen 2003 där han fick 98887=40 och kritiken: Maskulin hingst av god rastyp, välbyggd, harmonisk. Välansatt hals, normal bog, gott bröstdjup, normalt kors. Välbenad. Ren skritt, något kort och spänd. Energisk och markbunden trav.

Han är A-premierad och far till godkända Fridhems Kim och 11 diplomston.

Morfar Cola of Litte H är pappa till bland andra Repelsteeltje vd Kersenhof och Richard van Laren som är godkända i Sverige och t ex Hayes Hill Ross som man ser i många ministammar.

Jag vet inte heller riktigt vad jag vill veta, men tack för den informationen.:bow: :bow:
Vi har nu precis kommit hem med ovan nämnda ponny.:love:

Tack för det. Bildtråd lär dyka upp på gnägg inom snar framtid....

Liknande trådar

R
Avel Har en hingst som jag tänkt visa iår, nyss köpt och han blir 3iår. Är det nån speciell hingst visning som gäller då? Han har stam och... 2
Svar
23
· Visningar
4 009
Senast: ameo
·
Avel En bekant till mig har en shettis hingst, oreggad. Personen i fråga ska nu ev köpa ett shettis sto som han har tänkt att betäcka i...
Svar
8
· Visningar
1 118
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka