Ni som kan hovar, hur ser detta ut? *bilder*

Casteloro

Trådstartare
"Min" häst blev skodd för några dagar sedan av min nya hovslagare. Så här ser det ut bak och jag vet inte vad jag ska tycka om det... :crazy: Vad tycker ni?

Höger:

dsc00139_147732379.jpg

dsc00140_147732454.jpg

dsc00141_147732505.jpg

dsc00142_147732554.jpg

Vänster:

dsc00143_147732619.jpg

dsc00144_147732667.jpg

dsc00145_147732747.jpg

Sv: Ni som kan hovar, hur ser detta ut? *bilder*

Den här hästen växer tydligen något snabbare på insidan hov, särskilt höger och ägaren har gett mig vissa föreskrifter vilket jag också vidarebefodrat till den nya hovslagaren. Hovslagaren undrade om ägaren själv var hovslagare eller bara tyckare, vilket inte är det första i alla fall. Jag funderar nu här vad hovslagaren har gjort och om det ser rätt ut? Jag tycker inte att det ser rätt ut, men då är jag ingen hovslagare heller och definitivt inte kunnig inom området hovslageri. Reagerar framförallt på bilderna framifrån på båda hovarna, att det flyter ut lite och ser snett ut? Undrar sedan också om hur tån ser ut, om det ser bra ut? Ägaren till den här hästen sa att man på insidan måste våga ta lite mer, men jag tycker det ser ut som hovslagaren har gjort tvärtom? Anledningen var i alla fall att hästen som sagt tydligen växer något mer på insidan...

Är definitivt ingen hovslagare, men tycker att hovarna är på tok för långa för att vara nyskodda.
Sen undrar jag ifall sömmarna verkligen ska sitta så högt upp?

Jag tycker att hoven ser ojämnt skodd ut vänster är högre än höger på framförallt den vänstra hoven, men det kan vara bilden som luras. Ser mycket sne ut även på översta bilden.

Dessutom tycker jag att den satt spikarna alldeles för ojämnt. Det ser ut som en slump var spikarna hamnar. Ojämn skoning och höger har betydligt större vinkel jämfört med vänster, kan vara hästens position.

Senast ändrad:

Du måste ta bilderna i marknivå, annars går det inte att bedöma ordentligt. vad jag reagerar mest på är höjden. Ser även ut som du har en svullnad runt kronranden (kan iofs vara ljuset).

Tror inte bilden luras, har försökt att ta bilderna för att ni ska få se ur mitt perspektiv. Sen är det inte toppbilder förstås.

Ok, jag förstod nästan det (i efterhand). Ang. kronranden så är det nog bara ljuset, men får dubbelkolla det i morgon. Stallägaren skulle titta på det där sedan när de nattade hästarna. Får försöka återkomma med bilder i morgon istället, kanske bara är dumt att spekulera nu om bilderna inte gör hoven rättvis?

Typisk "bonnaskoning". Mustad SM, tvärraspad, "dumpad" tåvägg. Taskig medial /lateral balans. Ojämn höjd och kvalitet på sömtagen. Men visst har jag sett sämre, senast idag faktiskt

Vad är det för "bonnigt" med att använda Mustad SM-skon?

Undrar jag med faktiskt, vad har skomärket med verkningen och det övriga arbetet att göra?:confused:

Ja, jag jobbar som hovis och har använt den skon utan problem i många år!? Lite trist att kallrikta i de större storlekarna bara annars inga problem!

Alldeles utmärkt sko, min häst kan ha samma skor tre vintrar i rad.

Ja jag har sett att den kan ge sig iväg vid riktning i större storlekar, jag antar dock att ni hovisar skaffar er favoriter när det gäller skotyp. Min hovis skor väldigt gärna med Kerkerhart (möjligen felstavat) vid normalskoning, så jag förmodar att det är olika.

Fast det är ju inte alltid en fördel för hästen!

Ja jag har sett att den kan ge sig iväg vid riktning i större storlekar, jag antar dock att ni hovisar skaffar er favoriter när det gäller skotyp. Min hovis skor väldigt gärna med Kerkerhart (möjligen felstavat) vid normalskoning, så jag förmodar att det är olika.

Kerkhart, Mustad, Werkman....hästen skiter i vad den har på fötterna, bara det är ordentligt gjort...Sen vad hovisen trivs med är upp till var och en... Jag trivs med de 2 förstnämda...

Förvisso är det viktigast vem som tillpassar och spikar på skon än vilken fabrik som gjort dem . Det finns många som kan göra utmärkta skoningar med SM-skon. Men vdb du borde väl veta att SM-modellen är gjord för den gamla "Skara-modellen" vid verkning. Raspa tån tvär, backa hem, spika på och raspa undan det som blev över. Kort sagt anpassa hoven efter skon, inte tvärtom. Dessutom inte höger/vänsterskor men det är kanske bara en smaksak.

Nja, där håller jag inte helt med. Så som du beskriver skor inte jag och det krävs ju bara ett bank så har man en höger eller vänstersko! Den typen av skonign du beksriver kan man ju göra med vilken sko som helst, eller?

Du får inte en kortare medial traktarm med "bara ett bank" Men visst du har helt rätt i att man kan göra den typen av skoning med andra skor, Fast när Kent konstruerade den i Skara en gång i tiden så var tanken att ha en sko för den sortens skoning.
Det var lite det jag menade med min kritik av skoningen på bilderna. att det är lätt att hamna i det tänket att hoven anpassas efter skon.

Understryker än en gång att jag inte tror att du skor så, eller att man måste göra det, mera att skoformen "inbjuder" till det

Nu är inte jag heller någon hovslagare eller expert men detta ser jag. Ser ut som om nån annan sa att hästen sliter snett vilket hovslagaren inte verkar ha rätat upp genom att ta mer på din ikke slitna sidan. Sen tycker jag att tån är väldigt kort tagen. Kanske hästens hov alltid sett ut så? Sen ser det ut som om att hästen inte direkt har någon större plats att växa i skon.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka