Ni som kan hovar, hur ser detta ut? *bilder*

Sv: Ni som kan hovar, hur ser detta ut? *bilder*

Är inte hovvinkeln på fjärde bilden uppifrån lite lustig? :O
Eller ser jag helt galet/står hästen snett?

KL

Tex. framåtbruten tåaxel, tydigt på 4:e bilden uppifrån.

Jag tycker att bilderna ser ut ungefär som när jag själv försökt sätta på skorna hemma. Inte bra alltså! Vet inte vad du får betala men här kostar en skoning ca 1000 till 1300 kr per gång - och då hade jag inte varit nöjd med detta!
Generellt tycker jag (och jag har bytt hovis många gånger på min 40 hästår) att de gör ett fint jobb i början, kommer i hyfsad tid mm men att förr eller senare kommer slarvet. Kan bero på hög belastning av kunder - men det är inte försvarsbart heller. Jag har hök ögon på mina hovslagare och slarvar de kan jag lika gärna göra det själv helt gratis.:devil:

Är de sen får de faktiskt höra av sig innan o meddela. Alla hästar de tar tidigare kan krångla o då kan jag vänta om jag vet det. Till o med ändra dag! Men när de gör det skall det vara bra. Inte som dina bilder. Har precis hitta ny hovslagare igen o han frågade om jag "letade" efter fel och japp det gör jag - jag kräver perfekt! Min nya hovis kommer igen snart om typ 2 veckor och nu är han förvarnad o det blev skitfint:angel:

Verkar jobbigt för dig, själv har jag haft samma hovis i 16 år och han har alltid gjort samma perfekta resultat varje gång. Han tar sig tid helt enkelt.

Jag håller med dig Boj, måste vara jobbigt.

Jag har inte haft min hovslagare så länge, en fyra-fem år kanske. Men han gör också samma perfekta jobb varje gång fortfarande. :)
Eller ja, perfekt för min häst, men andra förfasar sig ofta över de höga trakterna som hon inte kan leva utan.

Det är det enda jag begär - att de tar sig tid o gör ett bra jobb! Skall det se ut som på fotona så vore inte jag nöjd iallafall. Inte om det kostat mkt pengar eller en framtida skada på hästens ligament. Det finns de som jag oxå använt i många år så klart. Men antingen har de gått i pension, fått väldigt många hästar eller när jag hade en som väntade på slakt så sade jag ifrån omskoning för det var inte ngn ide och därefter så har han fullt. Då blir det ngn som inte står ut med mig däremellan... eller tvärtom! Jag har faktiskt haft 3-4 st som jag varit supernöjda med! Och haft i antal år!
Men jag hade inte stått ut med skoningen på bild för det har jag kunnat göra lika snett själv!
Den jag testar nu har varit lärling till min gamla hovis så det kommer nog o gå bra. Den andra hovisen skor fortfarande en av hästarna här hemma - men har inte tid att ta fler =( så jag får väl vänta tills någon annan säger ifrån sig eller ta lärlingen som nu är klar.

Senast ändrad:

Jag tror att om alla vore lika petiga som du, så skulle de som "tror sig göra rätt" år ut och år in få se till att tänka om. Det vore med andra ord alldeles utmärkt! :D
Vet att det finns riktigt bra hovslagare, men ibland är de svåra att hitta, oavsett bra rykte och referenser, antal år inom yrket osv. Måste ju bero på vår kunnighet som hästägare, att alldeles för få ifrågasätter och lär sig vad man ska titta efter? Vet många hästägare som är jättenöjda med sin hovslagare mer utifrån hur denne är som person än vad man ser på hovarna och känner i hästens ben, vilket såklart är tråkigt för jag gissar på att hovslagare mindre och mindre ifrågasätter sin egen skoning/verkning ju mer uppbackning och trogna kunder de hinner dra på sig.

TS, jag hade inte alls varit nöjd med de hovarna. Riktigt taskig hovvinkel på ett par av hovarna och ojämna sidor, är väl det största jag reagerar på. Men det är min högst icke-professionella åsikt.

Understryker än en gång att jag inte tror att du skor så, eller att man måste göra det, mera att skoformen "inbjuder" till det

Nä, jag tar det itne så heller. Men jag håller fortfarande inte med dig helt. Det du beskriver, som jag kallar Muffin-skoning anser jag att man kan göra med vilken sko som helst, det är arbetssättet enligt min mening.

Du har helt rätt i att medialarmen inte blir kortare med ett bank, men formen blir ju någorlunda korrekt med ett eller två bank...

Vilken sko tycker du är mest optimal?

"Min" häst blev skodd för några dagar sedan av min nya hovslagare. Så här ser det ut bak och jag vet inte vad jag ska tycka om det... :crazy: Vad tycker ni?

Höger:

dsc00139_147732379.jpg

dsc00140_147732454.jpg

dsc00141_147732505.jpg

dsc00142_147732554.jpg

Vänster:

dsc00143_147732619.jpg

dsc00144_147732667.jpg

dsc00145_147732747.jpg

Jag ska se om jag kan hjälpa dig lite.
Höger Bak, skulla behöva verkas mer på tå och trakten kunde tas ner lite.
Vänster Bak ska tas mer på insiden pricis som du tänkt.

Ett lite tips:
Gå runt stallerna och titta på andras hästars skoning, helst ny, dom som ser bra utt ta reda på vem hovslagern är ;)

Ett lite tips:
Gå runt stallerna och titta på andras hästars skoning, helst ny, dom som ser bra utt ta reda på vem hovslagern är
Bra tips- OM man nu kan lite.

Sist jag fann riktigt fint skodda hästar hade han som jobbade på SLU varit framme:bow:
Det enda jag ser nu är bakhovar som ser ut som klossar. Långa tår som tvärraspas o sen hålls tillbaka med sidokappor o sen väljer hästägarna att sko om var 4-e månad. Hovarna ser groteska ut. De får en jättehög konvex baktå.

Alla hästar får hovisens signum.

Jag är oerhört petig, men vår hovis har hållit måttet i alla sina 16 år som han skott våra hästar. Vad jag ville säga var att han under den tiden alltid arbetat på samma ordentliga vis och inte börjat fuska eller slarva.

Smaken är som baken, min blev så dålig att hon nästan fick avlivas efter att han som jobbar på SLU hade varit framme.

Är det inte tröttsamt att vara så? Jag menar inte o låta otrevlig eller så men om du nu hållt på med
hästar så länge och avverkat vad det låter som många hovslagare - har du inte fått ett rykte som kommit
ikapp dig och gör att du har SVÅRT att hitta hovslagare? Så blir det i alla fall häromkring.
Jag vill inte heller ha ett kasst jobb utfört sen vet jag inte direkt mycket om hovar och skoning, jag ser
om det ser bra ut eller mindre bra ut o.s.v. jag tror jag är som de allra flesta med en häst lixom.
Bara undrar, om jag skriver konstigt beror det på att jag är helt off i huvudet, ta det inte som otrevligt haha :)

Nä, jag tar det itne så heller. Men jag håller fortfarande inte med dig helt. Det du beskriver, som jag kallar Muffin-skoning anser jag att man kan göra med vilken sko som helst, det är arbetssättet enligt min mening.
?
Ja visst kan man göra det. När jag började en gång i tiden gjorde man den typen av skoning gärna m Kerckhaert´ST. Var väl inte så mycket mer än den och nån Werkman-modell som fanns då.
Men Senast igår hörde jag att en kollega och f d lärare åker omkring ochföreläser och hyllar muffinsskoningen. Sågar användandet av tåsidokappor bak, tycker inte man ska nita med piedestal, dissar varmskoning, mm mm. >Denne man (KH) har ju som jag sa tidigare varit med och tagit fram SM för att den ska användas på detta sätt. Menar ju att den liksom "inbjuder " till det. utesluter inte att man kan göra det m annan sko.
Tror inte vi är eg oense, bara pratar bredvid varandra kanske

Vilken sko tycker du är mest optimal?

Beror lite på vad jag skor naturligtvis. Numer mest tävlande hopphästar. Har Kerckhaert DF som grundmodell. Använder en del Mustad LB, gärna på de som behöver 10 mm. Sjukbeslag blir inte sällan m SSP. Åker väl på en o annan Equilibrium ffa på de som jag inte kan få i balans m tåkappssko.
Förr skodde jag en hel del islänningar. Var en hel del DF special då. I stort sett inga såna numer.

*Kapar tråden lite*

Jag tror att det beror på hur ont om hovslagare det är där man har sin häst. Ar det stor brist finns det mer utrymme för slarv. Jag tyckte det var ett elände innan jag hittat en ordentlig hovslagare i Skåne efter att den första slutat p g a sjukdom; tvåan var duktig men hade problem med hälsan och kunde därfor få skjuta på skoningen lite när som helst (fungerar inte alltid så bra), trean var duktig men förutom att det var den värsta snacke-pellen jag varit med om så var han helt oberäknelig: kunde dyka upp fem timmar efter avtalad tid och då bli sur om någon häst var lite stirrig trots att de fyrbenta fått stå inne hela dagen i väntan på att hovslagaren kanske skulle dyka upp. Fyran var värd sin vikt i guld! Var alltid i tid, tog sig tid för att göra ett bra jobb, var aldrig otrevlig mot hästarna. (Hemskt att man ens ska behöva värdera en så'n sak - det borde vara självklart!)

Nu bor jag på andra sidan planeten och det har varit minst sagt besvärligt att få tag i en bra yrkesman här också. Den förste var en odugling men eftersom han är sekreterare i hovslagarföreningen här kunde jag ju inte tro annat än att han skulle vara bra, nummer två var bra men skadade sig svårt i bilolycka och har slutat sko, nummer tre är erkänt duktig men skickar gärna en lärling själv (!!!!) och är dessutom helt urusel på att hålla tider och att höra av sig (andra gången han uteblev och inte gick att få tag i fick jag nog) så nu är jag inne på nummer fyra - och är väldigt nöjd.

Och tycker jag själv att jag har del i detta: nej. Jag har alltid haft hästarna rena och torra, väluppfostrade utom vid två tillfällen när jag köpt ohanterade unghästar (och då har jag meddelat berörd hovslagare detta vid bokningen), haft bra skoningsutrymme och betalat omgående.

Men Senast igår hörde jag att en kollega och f d lärare åker omkring ochföreläser och hyllar muffinsskoningen. Sågar användandet av tåsidokappor bak, tycker inte man ska nita med piedestal, dissar varmskoning, mm mm. >Denne man (KH) har ju som jag sa tidigare varit med och tagit fram SM för att den ska användas på detta sätt. .

Jag brukar med en åsnas envishet hävda att det är resultatet och inte vägen dit som räknas...men ibland tar jag mig friheten att bli mörkrädd ändå...

Exakt vad är det för fel på att nita på pinnen!?? Och vad är det för fel på varmskoning?

....."tomma tunnor skramlar högst".....

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178
Hästvård Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med...
Svar
7
· Visningar
1 606
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka