Ni Som Kan HÄsttransporter!

my2004

Trådstartare
Vilken transport ska jag välja? jag har varit och kollat på en startrailer boggie-01 med sadelkammare som var hyfsat skick, och en boj boggie-04 utan sadelkammare i nästan nyskick, boj var 15000 kr dyrare. vilken av dessa om man tittar material o säkerhet, kommer hålla sig bäst i skick och andrahandsvärde?
snälla svara ni som har erfarenhet, behöver dessutom bestämma mig nu!!! vilken går bäst efter bilen, ja plus och minus överhuvudtaget?
Boj har ju aluminiumgolv och hellimmad gummi på golvet! är det mycket bättre än ett plyfagolv? ett plyfa är väl lätt bytt om man jämför ett aluminiumgolv om olyckan är framme, eller jag vet inte....

Sv: Ni Som Kan HÄsttransporter!

Mellan de två skulle jag absolut råda dig att ta Boj-trailern.

Håller med, ta boj:en! Dom är helt underbara! Har ingen erfarenhet när det gäller att byta golv, men du får nog byta väldigt mycket oftare på den med plywood eftersom det blir ruttet om hästen kissar i transporten eller om golvet blir fuktigt av annan orsak. Det gör ju inte aluminium o är dessutom väldigt tåligt!

(Har själv en boj bravo med sadelkammare från -99, jag älskar den!)

Till protokollet kan jag tillägga att jag haft en Boj Bravo som vi pedantskötte och det tog 10 år innan golvet behövdes bytas. Efter 10 år såldes den även för samma belopp som den kostat oss 10 år tidigare, då den kom direkt från fabriken.

jag tycker att du ska tita och provköra båda två. själv har jag en star trailer som både jag och hästarna älskar! och så väger det stors för mig med sadelkammare, det är så smidigt o slippa ha allt i bilden, och sadlarna hänger snyggt.

Har en Boj Bravo själv och är helnöjd med den! Aluminiumgolv var ett krav när jag tittade på nya släp för drygt två år sedan. Tror det är 15 års garanti från Boj på dem.
Plyfagolv är väl ok, man får byta dem efter ca 10 år, kräver ordentlig skötsel också. De är i och för sig lätta att kontrollera skicket på, vilket inte ska förkastas!
Har läst att Star-vagnarna inte riktigt väger vad det står i regbeviset på långa vägar, så ligger det nätt för din häst med lastvikten så kontrollväg släpet innan du eventuellt köper det så att du slipper överaskningar när farbror blå eventuellt stoppar dig!

Eftersom jag misstänker att det är ganska mycket pengar det handlar om så tycker jag (om du har möjlighet) att du ska bege dig med transporten till antingen en hästtrasportreparatör eller någon som kan välldans mycket om transporter som kan "besiktiga" släpet åt dig. Man vet aldrig med begagnade släp.

Jag röstar iallafall på BOJ tycker de verkar vara rejäla bra tranporter. Och Alugolv är ju att föredra:)

Har själv en star som jag är supernöjd med. Jag tycker ventilationen är inget att klaga på, bra system o 2 öppningsbara fönster. Va kanske sämre på de äldre?
du kanske kan åka iväg med star-släpet o kolla mer exakt hur det är i skicket o vad som ev behöver göras?
boj tror jag oxå är väldigt bra släp, men jag kan ju bara säga att jag är VÄLDIGT glad att jag valde till sadelkammare till mitt släp! slipper ha alla grejer i bilen o dessutom kan man alltid förvara extra grimma, borstar osv i sadelkammaren, så är det bara att hänga in sadel o träns när man ska iväg o träna!

Kolla aluminiumgolvet noga. Av någon anledning har stor del av hästsverige blivit ilurade att tro att aluminiumgolv tål urin så är det inte. Det tål det bättre men det blir skador, främst i kanterna och det är ju där alla golv skadas!
Jmfr med grisstall där man har aluminiumrör men de blir totalt upprostade på ett antal år. Visserligen större påfrestelser men det visar ändå att det förstörs.

Jag har haft Boj och det finns många fördelar men det är ett dyrt släp och alla reservdelar är dyra.
Senaste Boj-släpen fick vi byta golv i efter 8 år. Aluminiumgolv. Vet inte hur den sköttes förtsa 2 åren, vi hade den bara 6. Inte helt ovanligt så var beredd på att byta golv efter ett tag oavsett.

Tack! för ditt inlägg. Jag ska spara adressen och hänvisa hit vid senare tillfällen :D

Själv är jag tveksam till aluminiumgolv då jag hittills inte hittat någon som vill berätta hur man kontrollerar hållbarheten. Det enda budet är röntgen, men där hittar jag ingen som kan utföra det.

Och min tro är att det är dyrare att byta ett alugolv än ett plyfadito...

Liknande trådar

F
Utrustning Behöver förslag på nya hästtransporter, då min sjunger på sista versen :( Så nu ska den renoveras och säljas. Har haft ett äldre...
2
Svar
33
· Visningar
4 756
Senast: ang
·
A
Utrustning Hej! Det har den senaste tiden kommit ett antal nya glasfibertransporter till Sverige. Är det någon som har tittat närmare på dessa...
Svar
11
· Visningar
3 058
Senast: Nordisdiggarn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka