Ni som kan foder

Aningsfull

Trådstartare
Hur verkar detta foder rent innehållsmässigt?

GARANTERAD ANALYS

Protein 40.0 %
Fett 16.0 %
Kolhydrater 16.0 %
Vatten 10.0 %
Aska 7.7%
Fibrer 3.0 %
Kalcium 1.6 %
Fosfor 1.4 %
Omega-6 2.0 %
Omega-3 0.7 %
Glukosamin 500 mg/kg
Kondroitin 150 mg/kg
Mikroorganismer 40,000,000 cfu/kg

Innehåll och fördelning av kalorier:
4200 kcal/kg (483 kcal per 250ml) varav 45 % kommer från protein,
25 % kommer från frukt och grönsaker och 30 % från fett.

Jag är inte alls bra på foder, rättare sagt, jag kan inget alls. :angel: Men detta foder som jag bytte till för ca en månad sen fungerar jättebra på båda mina hundar. :) Greyhounden går upp i vikt och snart syns ingenting av den stora viktförlusten som maginfektionen gav. Pälsen har blivit blankare och han mjällar mycket mindre. Alla revben och ryggkotor börjar så sakta bäddas in igen. :bow:
Han har gått från kräkningar varje dag till att bara ha kräkts en gång på snart en månad sen vi bytte foder. :bow:

Dvärgpinschern hon frodas. Hon gillar smaken och tjuväter av greyhounden så fort hon kommer åt. Men hon är fin i hullet och bra i pälsen.

Dom verkar ju som sagt må bra. Men ni som kan foder, hur låter det rent innehållsmässigt? Saknas det någonting som man kan/bör ge som tillskott till hunden?
Jag har hört en del reagera på innehållet och tyckt att det inte låter bra? Vad är det som verkar dåligt?

Jag vill lära mig mer om foder. :D

Sv: Ni som kan foder

Det är Orijen du ger?

Jag ger det till mina också och är mycket nöjd.
Bra i avföring, fin i hull och päls och är glada och pigga.

Jag är inte alls nån foderexpert men tycker att sammansättningen i Orijen är kanon.

Mycket protein från färska köttråvaror

Hundar och katter är inte vegetarianer.
De är biologiskt anpassade till köttbaserad kost med mycket protein och deras
matsmältning bryter lätt ner och omvandlar animaliskt protein till energi.

Fritt från spannmål, majs och ris

Hundar och katter är inte utvecklade för att äta spannmål.

Spannmål introducerades i hund och kattfoder för ca 70 år sedan. Konsumenter ville ha bekvämt foder i en påse och tillverkarna drog ner på kostnaderna genom att använda billiga kalorier från spannmål.

Visst kostar foder med spannmål, majs och ris mindre, men den höga kolhydrathalten bidrar till övervikt, diabetes och många andra problem hos hundar och katter.

Lite kolhydrater, mindre än 20 %
Hundar och katter har inga biologiska behov av kolhydrater.
I hunden och kattens kropp uppfattas kolhydrater som socker, det lagras som fett och kan kopplas till många hälsoproblem. Många veterinär ifrågasätter idag kolhydratbaserade foder.

Eftersom spannmål är billigt, lättillgängligt och lätt att använda i fodertillverkning, innehåller nästan alla foder på marknaden idag ett eller flera spannmål. Mängden kolhydrater ligger ofta över 45 %.

Frukt och grönsaker

Istället för spannmål, innehåller ORIJEN mängder av olika frukt och grönsaker bland annat potatis, tomater, morötter, tång, spenat, svarta vinbär, tranbär och äpplen.

Frukt och grönsaker ger lite kolhydrater samtidigt som de innehåller många viktiga ämnen som naturligt stärker immunförsvaret och lätt tas upp av kroppen, bland annat B-vitaminer, mineraler och viktiga enzymer. Frukt och grönt är dessutom anpassat till den naturliga kosten.

Till skillnad mot ”holistisk” föda som sällan innehåller mer än fem procent frukt och grönsaker, innehåller ORIJEN mellan 25-30 procent av dessa hälsosamma livsmedel.

Ja det är Orijen. Det fungerar kanon! :bow:
Men många har rynkat på näsan när jag sagt att jag ger det fodret och menat att det är alldeles för mycket protein i? :confused:

Jag reagerade också på % av protein. Men mår hundarna bra och gillar det så hade jag inte brytt mig.

Kanske ska förklara att jag reagerade just bara för jag aldrig sett foder med så högt potein förut :)

Grana som också är kass på foder :crazy:

Jag förstår inte problemet med att det är hög proteinhalt men det kanske är jag som är dum! :)

Jämför man med andra foder så har orijen hög proteinhalt och det innehåller 16% fett - en ganska "ordinär fetthalt". Det är alltså inte ett energirikare foder än andra.

Jag personligen tycker det är bättre med den sammansättningen än lite protein och mycke fett.

Det animaliska proteinet omvandlas till energi och den energi som ej tas upp av kroppen kommer ut den naturliga vägen.

Jag har hört att vissa blivit risig i magen och men om det beror på proteinet eller det hastiga foderbytet vet jag ej.
Vissa är ju känsligare än andra.

nja-proteinet som "blir över" omvandlas till energi dvs näring för hunden. Det går inte ut med avföringen. Risken kan vara att hunden på sikt blir fet. 4200 kcal är ett väldigt tätt foder så det kan ju inte bli så stora portioner...Fodret ÄR energirikt.

Greyhounden har ju alltid varit en "maghund" som ofta skitit löst, kräkts ofta osv. Men efter foderbytet har han bara kräkts en enda gång och skiter fint så det känns bra. :)
Speciellt att han går upp i vikt nu också. Fortfarande vill jag ha upp honom kanske 2-3 kg till. Men nu går det åt rätt håll. :bow:

Att kroppen lagrar proteinet som "blir över" som fett har du alldeles rätt i. Det är jag som blandar i hop det.

Fodret ÄR energirikt men som jag sa, inte mer än nåt annat. Protein o kolhydrater har samma energivärde/kilo.

Vi hade samma problem som er förutom att våran inte kräktes.
Men som jag skrev tidigare, nu mår han kanon!

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 287
Senast: isafore
·
Katthälsa Har kollat runt på olika torrfoders ingredienser och näringsinnehåll och ställde upp dem för en jämförelse. Vilken skulle ni säga var...
2
Svar
24
· Visningar
4 547
Senast: MissFideli
·
Övr. Hund Hundfoder är min svaga sida,med rätt formulering låter det "mesta" bra i mina öron tyvärr. Finns det någon som skulle kunna hjälpa mig...
Svar
18
· Visningar
1 574
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka