Ni som kan det här med pulsmätning!

anhe

Trådstartare
Hamnar hästen på en pulsplatå, eller planar återhämtningskurvan ut efter ett tag? Jag håller koll på pulsen på min häst nu, eftersom hon varit sjuk. Jag har märkt att pulsen när vi kommer in i stallet normalt ligger någonstans mellan 48 och 60, beroende på ansträngningsgrad, men då har vi skrittat och joggat ca en kvart efter högsta ansträngning innan vi kommer in till stallet. Efter 10 min så ligger pulsen nästan alltid kring 40-44, vilket procentuellt är en lite dålig återhämtning kanske (knappt 20%). Men jag har för mig att pulsen planar ut ju närmare vilopuls man kommer, så när pulsen är så låg, då blir inte återhämtningskurvan likadan (lika brant) som om man testar puls när hästen ligger högre i puls (efter hårdare jobb, eller närmare högsta ansträngning). Har jag fel, eller är hästen urdålig fortfarande (inte sannolikt alls)? Är det helt meningslöst att ta pulsen när hästen "joggat ner"? Måste man pulsa direkt vid högsta ansträngning?

Någon som vet?

Sv: Ni som kan det här med pulsmätning!

Du har inte pulsmätare på vagnen under körning? utan pulsar bara efter jobb på "backen"?

Min "pulsguru" hävdade att jag skulle försöka vara så noga som möjligt med att ta 5 min. puls för att få koll på ansträngningsgraden (utvecklande träning mellan 95 och 105 efter ca 5 min) annars får man räkna om för att lista ut vad pulsen är efter 5 min. (Snudd på omöjligt utan dator om man inte är mattegeni, många decimaler blir det) Jag har gjort ett "dataprogram" i Excel så att jag kan räkna baklänges.

Om du inte kommer upp i den 5 min. pulsen så utvecklar du inte hästen och kommer du över så tränar du för hårt och då kommer du inte över heller. Att du ligger på 48-60 tyder på att du inte kommer upp i 95 efter jobb.

Därför stannar jag alltid och tar puls efter ca 5 min. med pulshandtaget oavsett om jag är på bana eller hemma (pulsar mest på banan) men jag KAN räkna om för att kolla om mätaren skulle strula.

By the way, återhämtningskurva är lite fel uttryck eftersom det är återhämtningen DU styr genom det sätt du lägger upp träningen. Det kan du styra genom antal intervaller, hastighet och hur lång återhämtning du har mellan intervallerna...

Formkurvan däremot, den planar ut när du har hästen i tävlingskondition...

Vill du ha mer info så kan du PM:a mig...

/// ghost

Senast ändrad:

ghost skrev:
Min "pulsguru" hävdade att jag skulle försöka vara så noga som möjligt med att ta 5 min. puls för att få koll på ansträngningsgraden (utvecklande träning mellan 95 och 105 efter ca 5 min) annars får man räkna om för att lista ut vad pulsen är efter 5 min. (Snudd på omöjligt utan dator om man inte är mattegeni, många decimaler blir det) Jag har gjort ett "dataprogram" i Excel så att jag kan räkna baklänges.

Om du inte kommer upp i den 5 min. pulsen så utvecklar du inte hästen och kommer du över så tränar du för hårt och då kommer du inte över heller. Att du ligger på 48-60 tyder på att du inte kommer upp i 95 efter jobb.

Därför stannar jag alltid och tar puls efter ca 5 min. med pulshandtaget oavsett om jag är på bana eller hemma (pulsar mest på banan) men jag KAN räkna om för att kolla om mätaren skulle strula.

By the way, återhämtningskurva är lite fel uttryck eftersom det är återhämtningen DU styr genom det sätt du lägger upp träningen. Det kan du styra genom antal intervaller, hastighet och hur lång återhämtning du har mellan intervallerna...

Formkurvan däremot, den planar ut när du har hästen i tävlingskondition...

Vill du ha mer info så kan du PM:a mig...

/// ghost

jari som har dålig koll på det där med tiden... är spekulant på det där programet :p please snälla....

Om du ber riiiiktigt snällt då och PM:ar mig din mailadress... ;) :D

/// ghost

ghost skrev:
Om du ber riiiiktigt snällt då och PM:ar mig din mailadress... ;) :D

/// ghost
snlkrheo somz0öö pl d dd wjnfke
Stod på knä och försökte skriva :p :p ...

men det ska stå: nu PM.ar jag Världens snällaste Ghost med dom bästa hästarna söder om dalälven, och frågar snällt...

jari skrev:
snlkrheo somz0öö pl d dd wjnfke
Stod på knä och försökte skriva :p :p ...

men det ska stå: nu PM.ar jag Världens snällaste Ghost med dom bästa hästarna söder om dalälven, och frågar snällt...

Nu ska man inte ljuga om mina ytterst mediokra hästar. :D

Men vad sjutton... Jag hade ju inte läst det här när jag svarade på ditt PM så jag får väl stå mitt kast. ;)

Jag har gjort ett litet räkneexempel till ahne...

Om jag leker med siffrorna och anatar att du kommer in och pulsar runt 15 minuter efter och hästen då har 60 i puls och sedan tar en puls tio minuter efter det och den då har 44 i puls, så har den nästan 27% återhämtning 1-(44/60) .

Räknar man om dessa värden till en teoretisk 5 min.-puls så får du nästan 82 i puls. Det innebär som jag skrev tidigare i dag att du inte utvecklar hästen utan "bara" underhåller den form hästen redan har.

Om hästen är i superform och startar kan denna ansträngningsgrad vara helt OK men om det är en häst som har en bit kvar till tävlingsformen så tycker jag att du ska öka på med någon intervall eller hur du nu tränar.

Mvh ghost

Tack för den uträkningen, intressant! Stämmer det så är det ganska bra, eftersom hästen inte har klartecken att gå snabbjobb och motsvarande. Träningen var då meningen att vara bara underhåll, så då stämmer ju i så fall min syn på hur hårt jag tränar hästen.

Jag vill hemskt gärna ha PM jag med, så jag ställer mig väl i kö för att be snällt :bow: :bow:

Senast ändrad:

Ja men vad bra. :idea: Då är det ju bara att köra på som nu och sen när det är dags tuffar till jobben lite. :)

Du måste PM:a mig din mailadress, det går inte att skicka filer via PM. Men gör du det så kommer den. :)

/// ghost

Senast ändrad:

Jag ställer mig snällt sist i kön och väntar jag med..........

En fråga till vår allvetande pulsguru! Om jag kör ett jobb och sedan skrittar fem minuter, då notera femminuterspulsen, eller kör ett jobb och direkt in i stallet och pulsar efter fem minuer på gången. Jag får då olika pulsvärden, villket är det som bäst talar om hur jag tränat? Det borde ju vara sista alternativet, men jag vill ju inte göra så med hästarna utan oftas varvar jag ner en bra stund.
Så till den stora frågan, om man tar femminuterspulsen under skritt, sedan joggar och skrittar i tio minuter och då noterar 15 min, hur fungerar det?
Antar att det då är bättre att pulsa återhämtning stillaståendes, så jag får nog vackert be dig skicka den där filen till mig!

Allvetande pulsguru??? :o :o :eek:

Om du har hästen i rörelse så får du inte rättvisande puls du måste ha hästen stillastående runt en minut så att den hinner stabilisera sig...

Jag brukar göra enligt följande efter banjobben och i de fall det funkar även efter lopp:

Kollar av tiden så fort jag hinner efter "målgång" på senaste intervallen, joggar lite grann och pulsar sedan på stallbacken. Sen fortsätter jag att skritta av så att nedvarvningen blir ca. 12 minuter, in i stallet och så får jag en bra 15 min.-puls.

Ett litet plus blir att hästarna vänjer sig vid att man hoppar av ute på stallbacken och så upp igen. :D Filen använder jag mest vid tävling då det kan vara knepigare att hitta ett tillräckligt avskilt ställe för att puls inom rätt tid (för att inte tala om när hästen vinner, då spricker all tidsplanering. :p )

Givetvis kan man ju ta pulsen efter 12 och 22 minuter också och räkna om till 5 och 15-värden och det är det jag gjort i min lilla fil. :smirk:

/// ghost

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Hästvård För att förkorta så mkt som möjligt så. Häst pigg och glad tidigare, pigg som en spigg och rörde sig både mycket, gärna och utmärkt...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 124
Senast: axel
·
G
Distans Försöker mig på hjälp från kunnigt distansfolk med pulsklocka: Har ett 4-årigt halvblod som grundtränas inför en framtida karriär som...
Svar
19
· Visningar
3 937
Senast: CBoggie
·
Distans Frågade på hästvård men inga svar så tar mig friheten att fråga här med, och hoppas att inte moderator böir sur. Jag har (för första...
Svar
14
· Visningar
2 262
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd