Ni som jobbar med tramp/halva steg

Nica2

Trådstartare
Ni som är längre komna än jag och som jobbar med halva steg och tramp, hur jobbar ni med hjälperna, dvs tänker med kroppen ?
Knipa i rumpan och lyfta hälarna i takt med bakbenen har jag lärt mig. Jag fattar i teorin men hur ska jag tänka? Blir lätt lite för ivrig och då spänner jag mig och inget händer. Tänker jag fötter, tappar jag höfter osv, kan man öva utan häst på något sätt? Har dessutom svårt att ändra takten, det blir alltså för segt och inget händer.

Försöka från marken? Hästen har inte så mycket motor i sig själv utan kan ”ta emot” ganska mycket utan att något händer, så även där behöver jag tips på hur man retar rätt ställen. Lyfta och kliva in med inner sidas ben gör hon efter mycket övervägande, men det yttre spelar ingen roll var jag går på med spöt, det behövs MYCKET innan hon reagerar och det tycker jag inte om så jag har slutat med det av den anledningen.
Kanske kan det fungera på långa tyglar? Fast jag är rädd att hon tappar bjudningen i vilket fall, men då kanske det är lättare mha placeringen (snett bakom) och lång pisk?
 
Att hålla takten och koordinera sig själv är det svåraste för mig.
Nu har jag en häst som jag övar på som piafferar på automat där jag bara behöver smacka lite och på så sätt kan jag känna in takten med skänkeln.

För en annan häst jag har har väldigt svårt med just piafftakten utan vill helst sväva iväg i någon slags passage mot handen istället och att både jag och han har svårt med samma takt är ju inte så lyckat så jag skiter i det på honom tillsvidare.
 
Jadå hon går gärna framåt om hon bara får gå på. Att minska och öka tempot i skritt är inget problem, men jag tror att när jag tänker tramp så blir jag själv ivrig, otydlig och stel vilket gör att hon stänger av, antingen går hon framåt med skjutkraft eller så stannar hon.
Tyvärr har jag bara en häst och ingen jag känner har häst som kan piaffera = öva på.
 
Jag skulle nog träna den hästen på att vinkla bakbenen mer innan jag ber den om halva steg. De halva stegen kommer nästan automatiskt när hästen förstår att den ska vinkla och bära bak vid samling.

Om hästen känns stel och ovillig, och bara vill använda skjutkraft, när du ber om halva steg så är det nog läge att gå tillbaka till öppna och sluta igen.

mvh Jessica
 
Det är alltså min tränare som rått mig att trampa, men JAG vet inte hur jag ska göra med min kropp.

Så länge jag gör rätt så går allt jättebra, men jag kommer bara till en viss gräns och vill kunna träna själv för att komma vidare med hästen.
 
Fråga din tränare, det är väldigt viktigt att ryttarens sits hjälper hästen och inte stjälper den. Jag hade inte börjat experimentera innan jag fått de pusselbitarna av någon som är mer utbildad än jag själv. När man börjar trampa hästen vill man ju inte att den ska gå i spjärn för att ryttaren inte behärskar sin sits. En häst kan trampa utan höjd rygg.
 
Tränaren har gett mig hjälperna och jag vet hur de ska användas, det svåra för mig, enligt henne och mig själv, är att jag inte växlar upp, det blir lixom segdraget (därför hästen segar ihop?). Känns som jag behöver en metronom eller något som kan hjälpa mig hålla takten :smirk:.

Jag har problem med att vara för at the point, som jag skrivit om i någon av dina sitstrådar och här känner jag helt plötsligt att jag inte har koll på läget, eftersom jag aldrig gjort detta förut, Panik! :confused:

Precis som när jag lärde mig öppna och sluta så behöver jag öva massor, men det här är mycket svårare för jag tror inte att jag klarar det, redan innan.
:mad:
Har läst att man mha öppna och sluta kan jobba med trampet, någon som vet HUR?
 
Jag tror att du tänker för mycket. ;) Med det menar jag att du försöker göra för mycket med kroppen på ett "medvetet" plan. Då blir man för långsam.

Övning - framför dig finns ett föremål (kan vara vad som helst som är lyftbart med en hand). Nu ska du lyfta detta föremål - men gör det medvetet som om du fick instruktioner utifrån - tänk på varje enskilld rörelse, hur mycket muskelspänning du behöver o.s.v.

Du kommer antagligen bli långsam och klumpig. Samma sak händer dig när du rider och ska genomföra dina nya instruktioner.

Hur man kommer runt detta är individuellt enligt min erfarenhet, men jag brukar använda mig av en inre bild, där jag kan fokusera på enskillda kroppsdelar och bara känna vad som händer. Kroppen tar ganska automatiskt efter bilden (om man låter den göra det).

För att få mer energi och högre takt i samlingen måste du själv ge en snabbare takt med högre energi, gör det inte fysiskt, gör det mentalt istället.

Jobba med växlingar in i och ut ur - glidande, omärkligt.

Lycka till!
 
TACK Jegra, äntligen ett konkret svar, det är precis så jag känner och gör. :bow:

Detta är nytt och "farligt", rädd att göra fel och alla de där hjärnspökena!

Det jag gör i tanken är att jag tänker "nu ska jag göra det här snabbt och lätt", resultatet blir segt och tungt :(.

Jag har fått order om att "växla upp" i traven oxå för att få mer energi, känner mig som en hejarklacksledare ungefär, men ser jag på mig själv på videon från träningen så ser det inte särskillt energiskt ut, hrm.

Är ju rädd att få en häst som faller isär och får hängmatterygg och allt det där, men jag vill ju inte ha henne på bogarna heller.

Ska testa musik i öronen, kanske kan takten från någon lättsam musik hjälpa mig att sluta tänka och börja låta det flyta.

Än en gång TACK!
 
hmm jag håller på att trampa smått,när jag var i danmark fick jag lära mig att rida mycket efter bakbenen.
"cyckla baklänges principen" :D när bakbenet just ska lyftas framåt ska man lägga till skänkeln så jag skänklar varannan sida,(inte samtidigt menar jag) :crazy:. sedan känner jag på min häst vilket humör han e på och vad som kommer gå lättaste ,om ja ställer han i en lätt sluta eller bara rak med lite böjning. sedan andvänder jag bäckenet som om ja cycklar baklänges i hans takt och försöker öka den takten till den takt jag vill ha och smackar lågt i takt.
andvänder oftast:
*1 stycke mamma som har en pisk och "klatchar" den mot rumpan och på ett ställe på bakbenet i takt när han inte lyssnar :) det är iaf detta jag gör
 
NÅgot som kan hjälpa är att räkna högt på tyska. Det är ett bestämt språk, som faktiskt hjälper en att komma in lättare i takt och precision. Det låter löjligt, men det är ett bra knep.
 
Tur att jag läst tyska i tre år då :D.

Ska ärligt försöka, alla tips utan medhjälpare mottages tacksamt, står i ett stall med 19 hästar, men är tämligen ensam om min mystiska ridning...
 
Jag har (precis som Fio) problem med koordination och takt, men har kommit fram till att ju mindre jag tänker och 'försöker', desto bättre tramp blir det. När jag tänker för mycket spänner jag mig enormt och det blir pannkaka av allt...

Jag har verkligen jobbat med att 'avdramatisera' trampet och lägger in det lite här och där, då blir jag inte fullt så ivrig/exalterad när jag verkligen ska jobba med det!
 
Har inga goda råd hur du skall använda dina hjälper.
Men som förberedande arbete för att samla hästen inför halva steg/piaff är övningen nedan en bra hjälp.

Rid öppna ur hörnet längs långsidan en bit, gå över i diagonalsluta till meddellinjen sedan övergång till öppna som rids på meddellinjen till kortsidan. Denna övningen lär hästen att bli "smalspårig" bak och trampa till tyngdpunkten med båda bakbenen. I början kanske hästen blir lite stapplig och breddar sig i övergångarna vilket bör ge med sig när styrkan tilltar.
Sen kan man övergå till att växla oftare och samla lite mer i öppnan och låta hästen länga sig lite i slutan vilket också främjar övergången in och ut ur piaff.

Jag har övat "piaff" för min tränare. Men när jag själv övar rider jag så korta steg jag kan i skritt utan att tappa energi och så kort trav det bara går. I och med övningen ovan så kan jag "hämta upp bakbenen" och be hästen trampa närmre tyngdpunkten.

Min häst kommer nog ha lätt för att piaffera men att ta sig där ifrån kan nog bli ett problem. Själv har jag iblan för båttom att komma till travtakt. Trava på stället kan han. En dressyrtränare lärde in det från marken genom ryggning för tygel och fram genom att tochering vilket resulterade i en "mekanisk" piaff. Piaffen såg enl alla konstens regler rätt och riktig ut. Väl vinklat kors/leder, vikten bak, ingen triangulering. Jag kunde tom piaffera på töm bara genom att smacka men jag ställde mig frågan om det verkligen var rätt, det kändes inte rätt. Det var mer ett inlärt trix.
Som en tränare i klassisk dressyr sa "Piaff är helt enkelt trav på stället". Men jag tror inte det är så enkelt, är inte hästen lösgjord/avslappnad och inte heller har styrkan så får den heller ingen svingande rygg. Det är inte så lätt att förklara vad jag menar i text men kan säga att det kändes en enorm skillnad på trav på stället och det jag lyckades åstakomma på träning som antagligen var långt från en piaff men på godväg åt rätt håll. Detta hjälper kanske inte dig, det jag vill förmedla är att man kanske inte ska ha så brått till piaff och gå i samma fälla som jag gjorde. Bättre är väl kanske att träna så nära piaff och stärkande arbete, på egenhand och ta trampet med tränare.
Lycka till :D
 
Tack och absolut, jag är inte tillräckligt kunnig för att göra "piaff" själv, men jag vill ju träna på det till nästa träning så att hästen blir starkare.

Jag tar med mig din övning och ska absolut använda den. Har just börjat med diagonalslutorna och det är jättebra att ha en övning att traggla med :D.

Tack!
 
Det med diagonal slutan och öka hur många gånger man gör dem. Menar du att det blir som en "trappa" (sedd från sidan) då? Funderar bara på om det är samma övning jag tänker på, som du beskrivit.
 
Trappa, ja det kan man nog säga att det är. Öppnan rids parallellt med långsidan sedan diagonalsluta, ja just diagonalt mot mitten sen öppna mot kortsidan parallellt med långsidan. Sen kan man öka antalet övergångar så det blir som en trappa som du beskriver.
 
Ja okej då var det jag tänkte på.

Kul att rida, men jisses vad man (läs: jag) får tänka. Ibland klantar jag till det hel för mig och får göra halt och bara tänka på hur det nu var igen. :D :angel:
 
Det absolut viktigaste är att sitta stilla!.... För om det känns segt och inte blir den energin som man har tänkt sig är det väldigt lätt att man börjar "skumpa" i sadeln för att driva på, vilket inte alls är bra... Det gäller att behålla den stadiga, stilla sitsen.

Innan piaffen är befäst så är det lite svårare att beskriva hur du bör göra därför att det gäller ju i början att få hästen att överhuvudtaget förstå vad du är ute efter. (vilket är oerhört olika från häst till häst hur man får gå tillväga) Och det är svårt om man inte har övat från marken först. Men det går! Men det krävs ju väldigt mkt känsla från ryttaren att förmå hästen att komma in i trampet utan att den blir frustrerad. Det gäller ju att "pressa" hästen lagom mkt så att den trampar, inte stannar eller springer framåt. För båda de sakerna försöker de innan de har kopplat vad det är man letar efter. Därför är det BERÖM, BERÖM, BERÖM och åter BERÖM som gäller! Hästen ska tycka att det är super kul att göra detta annars så superjobbiga arbete. Det gäller alltså därför att ha väldigt mkt känsla eller en erfaren person till hjälp.

Men när piaffen väl är befäst så får man ju jobba vidare på att få hög kvalitè i trampen.
Det viktigaste då är förhållningarna. Halvhalterna måste gå igenom ordentligt och fingrarna måste vara oerhört fina. Händerna måste riktigt bjuda framåt efter varje förhållning. Händerna ska vara långt fram. En öppen ganaschvinkling är viktig.
Sätet fixeras och lårena samlar. Nederdelen av ryggen (på ryttaren) ska vara rund, absolut inte svanka. Magen ska vara stilla och inte sträckas. Från naveln och uppåt ska magen vara "stängd". Kontrollera med din hand på magen och känn efters så att inte magen rör sig uppåt. Din mage och hela din framsida med bröstkorg och händer skall vara pressade mot en osynlig vägg framför dig.

Angående takten så bör den inte vara ett så stort bekymmer. Du kan ju själv välja vilken takt du vill rida trampet i. Det finns ju ingen given förutbestämmd takt. Och visst kan du öva dig själv från marken utan häst! Sitt på en stol bara och öva att göra förhållningar och skänkelhjälp i olika bestämmda takter. Räkna högt. Vanligast är att man i piaff ger vä- hö-skänkel medans man i passagen ger båda skänklarna samtidigt, men det gäller att inte driva för hårt med en skänkel i taget så att hästen börjar svaja med baken i piaffen. Då är det bättre att på just den hästen i så fall ge båda skänklarna samtidigt.

Men som sagt, det tar tid! Öva bara en liten stund åt gången. Prova gärna på hemvägen i skogen.

Ett varnande finger dock innan hästen har förstått vad du är ute efter. Det kan lätt bli bråk och trassel om ryttaren är oerfaren. Det kan förstöra mkt nerlagt arbete. Men när den väl har förstått så är det som sagt bara övning som gäller för att få upp styrkan.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 841
Senast: __sofia__
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 148
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 489
F
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är ju ganska ironiskt egentligen. Hur jag, fylld av dödsångest, tog mina först stapplande steg till en psykolog förra hösten. Jag...
Svar
10
· Visningar
2 587

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp