Sv: Ni som jobbar/jobbat inom hästbranschen
Att prata om löner är ett känsligt ämne. Men tycker själv personligen att det många gånger är för mycket arbetstimmar i förhållande till vilken lön man får.
Jag jobbar för ett par år sedan i ett stall. Började vanligtvis kl 7-8 beroende på om jag hade morgonfodringen eller någon annan gjorde det.
Slutade vanligtvis vid kl 5 men ibland kunde det bli så sent som 8-9 om det var exempelvis löshoppning eller någon häst som inte blivit riden men behövde göras den dagen.
Hade jag tur fick jag ledigt 4 dagar/månaden men det var sällan sån tur. 2 dagar vanligtvis.
Jobbade vitt och fick efter skatt ut 4800 då med boende och en stallplats. Boendet delade jag med praktikanter och en beridare så hade ett rum för mig själv resten delade vi på. Vi räknade ut att min lön med allt inräknat landade på ca 12000/månaden. Med tanke på hur många arbetstimmar man utförde i månaden och vilka risker det är med hästar(mycket hingsthantering) så är det för LITE betalt. Pengarna jag fick ut i handen skulle räcka till mat och nödvändiga utgifter. Samtidigt som hästen skulle ha skor m.m. Blev inte mycket över i månaden till sparande och egen bil var inte att tänka på!
Jag älskar hästar över allt annat men lönen skulle baseras på timmar man jobbar och inte en fast månadslön för att jag skulle kunna jobba med det igen(finns såna jobb också men inte många)
Jag är glad jag jobbar där jag är nu. Må vara fabriksjobb och skiftarbete men får ut runt 19000 utan övertid. Nu har jag egen lägenhet, bil och två hästar samtidigt som jag kunnat köpa en hästtransport. Med den lönen och mina utgifter så har jag fortfarande sparande vid sidan om
Den glöd jag känner för hästarna låter jag gå ut över mina hästar på fritiden istället för att lägga ner min själ i andras för en alldeles för dålig lön....