Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

nyponros

Trådstartare
Blev lite fundersam när jag läste en tråd, som handlade om huruvida det är mer "synd" om hunden att ha den i lägenhet, än om den har en trädgård/tomt att vara ute på.
Där kom det upp att "genrellt kanske hundar med trädgård får komma ut på färre promenader än hundar i lägenhet, bara att släppa ut dem och kissa utanför".

Stämmer det tror ni?

Jag bor ju hemma fortfarande, i villa med inhängnad liten tomt åt hundarna. Funderar lite på om det stämmer in på mig.
Visst, det blir ju inte lika många kissrundor, det känns lite onödigt.
Men vi brukar gå en morgonpromenad på en halvtimme-timme, en långpromenad på dagen (bara den vuxna då), och en 20 minuters nattrunda på kvällen. Därimellan, när vi inte är i stallet, får de gå ut och in som de vill om det är torrt ute.
När vi inte tränar i trädgården, kan det bli en "träningsrunda" också, då man går ut på ett fält och kör lydnad eller spårar. Men oftast väver jag in det i de vanliga promenaderna.

Och jag tror de flesta häromkring med hundar, alla med tomt, gör liknande. Alltså typ tre promenader om dagen, med varierande längd.
Är det bara här det är så?

Kanske är det mer vanligt med "oregelbundna" promenader om man bor med hunden på gård där den har mer yta att vara på?

Hur gör ni, som inte bor me dhunden i lägenhet?
Och ni som bor på landet?
Jag blev lite intresserad här:D
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Jag tänkte på det här själv häromdagen. När jag har hunden med på jobbet så blir det mer prommenader än när vi har hemmadagar. Det blir lätt bekvämt att bara öppna dörren. Så snacket om att lägenhetshundar är det synd om går bort för mig.
(klart att undantag finns alltid)
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Jag tycker såhär, är jag inte hemma är det roligare för hunden att vara ute. Har en stor inhägnad åt henne och litet hundhus. När jag är hemma är hon med mej, springer fritt och leker med de andra hundarna på gatan. Jag går i princip aldrig på promenad med henne, men hon får gott om motion ändå. Tränar gör vi här hemma.

Men helt klart var det mer riktiga promenader när vi bodde i radhus med liten trädgård. Då åkte vi till bergen nästan varje dag plus vanliga rundor på morgon och kväll.

Men jag tror att min hund är lyckligare här, hon kan jaga kaniner och busa och leka.
Hellre ute än inne, fast på natten har jag henne gärna i sängen :)

Jag tror inte att lägenhetshundar lider på något sätt, de anpassar sej efter vad de får.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

*host* Det blir ju mer "släpp ut på gården"-rastning... Jag bor helt öde också, dvs hundarna springer inte till nån granne eller så.

Men vi går lite med dem, på smårundor, längre rundor försöker vi få till några gånger i veckan. Men jag aktiverar dem mer på annat sätt, mina hundar nöjer sig inte med promenad, då får jag gå flera timmar.

//E
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

hehe ja det blir ju lätt att man släpper ut dom på gårn o låter dom göra sina behov o springa o busa nån stund :p
Men jag försöker iaf att gå tre halvlånga promenader varje dag :p
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

När jag är hos mina föräldrar som har trädgård blir det kanske 2-3 promenader om dagen.. Annars är det mycket mer regelbundet, både antal promenader och vilka tider vi går ut.

Det märks på hunden iaf, när vi är hos mina föräldrar vankar hon runt lite mer inomhus och kan skälla vid dörren för att hon vill gå ut. Så gör hon aldrig i lägenheten, där vet hon mer vad som gäller.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

när vi bor inne i stan så brukar dom få gå ut och rasta sig på gården pappa går promenader med dem då och då.. vi är liiite dåliga på att promenera min familj :angel: iaf när vi bor inne i stan.!
vi har även en hundgård med en tvåvånings hundkoja.

men när vi bor på landet har vi trädgården inhägnad så de kan gå ut och in när de vill. iaf på sommaren det är lite svårt att ha dörren öppen hela dagarna på vintern! och då går jag oftast en promenader i skogen med dem 2 och 2 ( 4 hundar) + att jag tränar lydnad, agillity mm med dem och på kvällen får de gå en kortare runda med pappa.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Bor i rad/kedjehus med rätt stor tomt, som är inhägnad i två områden (kallas inre borggården och stora vidderna:D ).
Det blir 4-5 (mest 5) promenader om dagen, för Izor kissar på sin höjd ute i trädgården.
Det blir en långpromenad på minst 45 minuter och de andra är turer runt kvarteret eller närmsta skogen (max en halvtimmesturer i alla fall).
Izor anser att man ska leka eller träna i trädgården.;)
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Bor i villa hos mina föräldrar, visst har vi hunden mkt ute på gården. Men går alltid 4 ggr per dag på någolunda regelbundna tider, det spelar ingen roll hur mkt han vart ute på gården, det blir alltid 4 promenader ( 2 korta och 2 långa)
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Vi bor på landet men vi går ut med hunden så fort hon vill o vi är hemma. Minst 2 stora rundor per dag o massor med små rundor för vi behöver röra på oss också ! Vi har ingen inhängdad tomt så därför får det bli så, rätt trevligt i alla fall !
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Jag går på ca. 5-6 promenader/dag med mina hundar och jag bor i ett radhus med rätt så stor inhägnad tomt :)
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Vi bor på landet. Har jakthundarna i en inhägnad som är >400 kvm kuperad mark. Våran långhårs tax är inne. Taxen är med mig vart jag går så det blir lite promenad för henne, annars släpps hon ut på gården. En stund varje dag får hon komma in till de andra så hon får busa lite med artfränder. Jakthundarna kommer inte ut varje dag men vi tillbringar mkt tid inne hos dem och aktiverar dem på olika sätt.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

När vi är på sommarstället blir det betydligt slappare än hemma i stan.
Två längre promenader (1-2 timmar på morgonen samt 1 timme på eftermiddagen/kvällen) och ibland någon kortare tur däremellan (och hjärngympa). Däremellan är de ute på gården hela dagen (om vädret tillåter).
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Bor i villa men stor tomt som är inhägnad och även skog precis bakom.

Min vovve får inte gå allt för mkt tills han har byggt upp mer muskler och gått ner i vikt. Han går på sim 2-3 dagar i veckan :)
Men annars blir det ca 2-3 promenader på ca ½-1 timme åt gången.

Men han gillar inte att vara ute själv på tomten utan går bra och kissar och sen vill han gå in, så blir inge vidare rastning för honom :smirk:
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

vi har bott på landet nästan hela sommaren och en bit in på hösten och då blev det inte så många promenader. de blev trötta ändå av att leka med varandra och kompisens hund. dessutom fanns det höns, får, hästar, kor och katter att hålla reda på och speciellt hönorna var roliga med sitt kacklande. men de var utomhus från morgon till kväll och hade stora ytor att röra sig på. så trots att jag lägger ner mycket mer tid på motion och mental stimulans nu, när jag är tillbaka i lägenheten, var de tröttare på kvällarna då än nu.

nu får de 4 promenader/dag, tot ca 2-3 timmar. de dagar jag tränar blir det kanske 2 promenader på vardera en halvtimme. när vi är på landet är de ute ca 12 timmar/dag och de rör på sig mest hela tiden.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Vi bor på landet med stor trädgård där det ofta kommer in vilt, så varje morgon ägnar vi en kvart åt att markera tomtgränsen och lukta vad vi haft för besök under natten. Och sen hämtar vi tidningen vilket inte är någon större promenad men utanför tomten i alla fall. De flesta dagar blir det en lång (1½-2 timmar) promenad/cykeltur + en kortare promenad (20 min). Oftast är den långa promenaden på eftermiddagen och den korta på kvällen men det beror på. Vi har inget staket så jag släpper inte ut honom på tomten utan uppsikt men man springer ju lite ut och in och när jag är ute är han också med naturligtvis. Detta gäller blandisen, gammelhunden är för det mesta hos min dotter.
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Jag kan definitivt säga att min hund får mycket fler och längre promenader när vi är hemma i lägenheten jämfört när vi är på landet med en tomt på 7000 kvadrat. Då blir det mest att hon strövar kring som hon vill, hon är ute hela dagarna, så kanske man går nån enstaka promenad. När vi är i stan är vi ute och går 4 gånger om dagen, och kommer lätt upp i 3 timmars promenadtid per dag. Så långt går vi inte när vi är på landet. Ändå uppskattar hon friheten att få röra sig som hon vill, att kunna gå upp i skogen bakom huset om hon vill, mycket mer än promenaderna i stan. Det som kan bli lite av på landet är om man är där hela sommaren att hon blir uttråkad då det inte händer så mkt därute, inga människor knappt och jättefå hundar. Så hon är priviligerad som har både och:)
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

Bor i radhus med tillhörande tomt/gräsmatta,har en liten pappis tik på 9 år hon kommer ut på promenad 4ggr/dag,sedan är hon ute på tomten när familjen/barnen är ute.
jag släpper henne inte på tomten själv (har inget staket runt hela)
jag inte att hon uträttar sina behov på vår tomt,det får hon göra under våra promenader där jag plockar upp efter henne:)

mvh Arabizar
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

jag bor i bland hemma hos mamma (i hus) och i bland hos pojken (i lägenhet) och hunden får endå lika många promenader,oavsett vart jag är.. offtast så blir det 4 promenader om dagen,en morgon,lunch,eftermiddag och kväll,plus att han är med mig i stallet,så han är så gott som aldrig rastlös eller sitter hemma i lägenheten.. när vi är hos mamma så får han följa med ut på gården varje gång jag ska ut och röka,vill inte ha han ute utan uppsikt,då gården inte har staket,och han tycker att det är kul att jaga katter...:crazy: vill inte att det ska hända varken han eller katterna nått.. men om jag eller nån annan är med ute så vågar han inte jaga dom,för då vet han att han får lite skäll! :rofl:
 
Sv: Ni som INTE bor i lägenhet-Hur många promenader?

*kl*

Jag bor ju både i lägenhet och i hus, så jag svarar också:).
Det blir längre promenader när vi är i lägenheten, eftersom det
blir hennes enda utevistels, i huset kan hon ju vara med oss ute och skutta på ett annat sätt.
Däremot släpper jag sällan ut henne ensam längre stunder, då
staketet inte är hel hundsäkert... Vi har en granne som hon rymmer till, och käkar oxfilé om hon får tråkigt...
Så. Både jag och hunden är ute mer när vi bor i hus, och som jag upplever det saknar hon inte sina låååååånga promenader nämnvärt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 883
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 887
Senast: escodobe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp