Ni som hyr ut på stallplats där allt ingår.

sissu

Trådstartare
Spinner vidare på tråden om sommarbete ingår eller inte i hyran.

Ni som hyr ut stallplats där hö, strö, sommarbete och ev. kraftfoder ingår och tar samma kostnad hela året om.

Hur skyddar ni er mot förluster?

Att ha kostnaden på samma nivå hela året innebär ju en uträkning som täcker in kostnaderna för ett helt år. Men hur gör ni om det kommer en hyresgäst som tycker att det är en bra och kanske billig kostnad vintertid men som flyttar till sommaren? Då går man ju med förslut.

Så hur gör ni för att skydda er mot ett sådant utnyttjande av vinterstallplats?

MVH/

Sv: Ni som hyr ut på stallplats där allt ingår.

Jag har inte bete till mina inackorderingar, de betalar ingen stallhyra om hästen är på bete, men jag brukar vilja ha första månadshyran för hösten i förskott för att kunna garantera stallplats igen efter betet.

Jag tycker inte de ska betala under sommaren om de inte har hästen hos en.. Men det är säkert olika. (jag tar bara kallhyra)

Du kanske kan ha en stallhyra, alltså helinckarodering t.ex. september till maj.

Och mellan juni-augusti, så kan du försöka dra ner hyran lite genom att typ räkna bort kostnaden för ströet och grovfodret om de vill flytta sina hästar någon annan stanns under sommaren.

Vill de komma tillbaka till hösten och har avbokat stallplatserna till sommarbetet och tänkt flytta sina hästar då har de ju ingen garanti för att platserna är kvar till hösten igen.

Jag har en betalningsfri månad under sommaren om jag har henne i "hemma" sommarhagen. Väljer jag att ha henne på annat bete någon annanstanns betalar jag bara för den tiden jag är i vanliga stallet. Förlust för ägaren, bra för mig!

På de ställen jag stått med helinackordering har jag fått betala kallhyra under de perioder hästen inte varit på plats i stallet. Har jag t ex släppt på bete under ett par månader har jag fått betala kallhyra (vilket i det fallet utgjordes av halva normalkostnaden). Var hästen bara borta kortare tid (upp till en månad) var det full hyra som gällde.

Nu står jag med kallhyra som utgår vare sig jag har hästen där eller inte, vilket jag tycker är helt OK. Självklart betalar jag lägenhetshyra även om jag inte är där...

Liknande trådar

Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 018
Senast: Inte_Ung
·
Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 613
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Suck. Har en hyresgäst som inte fodrar sina hästar ordentligt. Bägge är smala men den ena som är knappa året är mager som ett...
2
Svar
20
· Visningar
5 046
Senast: Klubbisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud