Ni som har utekatter!

Zuzzi

Trådstartare
Jag bor i ett samhälle... här "nere" är det tätt bebyggt, har hus mitt emot men det är ändå natur runtom.
Vi har aldrig haft problem med räv här med aktiviteten här i husen och just tättbebott. "Våra" rävar här är ju mer skogsrävar med tanke på våran natur runtom.

men nu är det så att en förskräcklig skabbräv smyger omkring runt husen. Antar att den är väldigt desperat och inte mår bra för det är väldigt skabbig! :eek:

igår kväll var Sickan ute... min katt alltså... hör att min kusin ropar uppifrån och frågar om han var inne... nej sa jag...
ja då var det nog han räven jagade!! :crazy: :eek:

ut som ett skott!

sen sa han att en gul katt hade joggat på vägen men det kunde också ha varit Elvis, en annan gul katt. Och strax efter kom räven hukandes och joggade mycket snabbare! alltså hade vem av katterna det nu var inte sett räven! det var nog ren tur att vi flög ut så snabbt så räven blev nog väldigt rädd.

ropade på katterna och då kom Elvis och efter ett tag även Sickan. Båda var lugna så dom hade knappast sett räven alls.

Jag har tidigare skrämt iväg räven när den strök omkring.

men den kommer tillbaka. Nu har sickan varit inne sedan 20.00, jag vågar inte ha honom ute nu när det är mörkt!

så jag undrar hur ni gör med era katter? är ni inte rädda att räven ska ta dom? jag blev alldeles förtvivlad igår och livrädd för att han skulle ha knipit min älskling :cry:

räven är fruktansvärt skabbig.... stackaren.
skulle helst vilja att nån sköt den men hur ska det gå till igentligen? vet inte om folk uppskattar att man skjuter räv nu såna här tider :crazy:

Sv: Ni som har utekatter!

Eftersom det är ett sjukt djur som lider, eller kommer att lida fruktansvärt av sin sjukdom innan han dör (enligt min jaktbok så dör räven av sjukdomen efter ca 3 mån) tycker jag att du skall ringa till polismyndigheten eller jägareförbundet i ditt område. Sjukdomen är ju också smittsam och om man lyckas skjuta den stackars räven så ger man den ett kortare lidande samtidigt som man kanske hindrar att flera djur smittas. Rävskabben kan ju även smitta katt och häst.
Tråkigt när våra vackra vilda djur drabbas av dödliga sjukdomar. Själv har jag en stor vacker räv som jag sett flera gånger i skogen runt mitt hus. Lyckligtvis har jag bara innekatter, så jag njuter bara av att se honom!

Jag har inte varit speciellt orolig för räv här där jag bor, bor i ett tätbebyggt litet samhälle med mest fält i omedelbar närhet och järnvägen nära. Men visst har det säkert hänt här med. Fia höll sig ju nära, så henne var jag inte orolig för.
Nu har jag dock fått för mig att Fia förgiftades av råttgift och att det var därför njurarna lade av, och det är ju nått som är mycket svårt att komma ifrån. Så nu har jag ännu en anledning till att inte släppa ut katter, iaf inte där man inte har stenkoll på var grannarna lägger ut.

När den knappt har nått hår kvar på svansen då borde sjukdomen vara långt kommen va?
jag gillar verkligen inte rävar för jag har kaniner också ute men jag måste hålla med om att det är ett vackert djur ändå.

jag tror jag ringer nån av dom du nämnde... det är ju väldigt synd om räven.

Ja, jag tror att sjukdomen gått rätt långt. Har du kommit såpass nära att du känt om han luktar illa? Det är också ett kännetecken. Bra att du tar kontakt med någon som kan avliva den.

nej jag har inte kommit nära den. Är fruktansvärt skygg och sticker så fort den ser/känner lukten av människor.

Har pälsen börjar falla av har sjukdommen gått långt. Men ring du polis eller jägare så de får skjuta den stackaren. Det går ju inte behandla en räv så att avliva den är det enda rätta.

Har också två av mina katter ute. Det springer en räv här nattetid och min stora hane får gå ut på kvällen men inte min 9 mån katthona. Har en till katthona på ca 6, 7 mån som vägrar gå ut.
Men man blir orolig när man ser rävar i villaområdet.

En skabbräv kan inte ta en frisk katt, knappt en frisk räv klarar det.
En skabbräv är inte skygg utan då får nästan fösa bort den för den reagerar knappt pga sjukdomen.
Jag har haft 2 skabbrävar här och den ena fick jag ta en pinne och fösa iväg från hönsgården
Ringde grannen så han gick på jakt så nu är det fritt från skabbräv för denna gång
Men eftersom 1 har skabb så finns det med all säkerhet fler :cry:

Bra att du ringer så den stackarn får sluta sitt plågsamma liv :D

Om det är en sjuk skabbräv och du var vuxna friska katter tror jag inte du behöver oroa dej speciellt mycket! Katterna kan försvara sig och är räven dessutom sjuk så tror jag katten klarar sig bra!
Min vuxna hanne har flera gånger setts jaga bort rävar från sitt revir å då har rävarna varit friska...

Fiffi1 skrev:
Har också två av mina katter ute. Det springer en räv här nattetid och min stora hane får gå ut på kvällen men inte min 9 mån katthona. Har en till katthona på ca 6, 7 mån som vägrar gå ut.
Men man blir orolig när man ser rävar i villaområdet.

Små kattungar & ungkatter ska man nog låta vara inne om det finns räv om de inte har varit mycket ute och lärt sig alla faror som finns
De kan vara lite disträ och reaktionen kanske inte är den bästa vid fara tyvärr.
Men en stor fullvuxen katt klarar sig garanterat.

Kruxet är väl inte faran för att räven ska ta katterna utan snarare risken för katterna att få skabb om de ger sig på räven?

men den här är då inte mindre skygg trots skabben :crazy:
inte än kanske...

Sickan är en gul hankatt på 3,6 kg, normalt hull.
Hans kompis är också en gul hankatt men väger nog över 4 kg. Kraftig men inte tjock.

ska räven ha svårt att kunna ta såna kissar som dom?

Katt kan alltså få rävskabb om de har närkontakt?
Visserligen är min hane stor men han springer nog hellre hem (är lite feg och rädd av sig) om han skulle höra, se räven.

Min 9 mån hona får som sagt vara inne, är fortfarande alldeles för kaksig och tror hon är oövervinnerlig. Som Mysko säger - har inte lärt sig vad fara är....

Nu har jag slagit upp i min bok om kattsjukdomar.

"Infekterar sällan katt. Om katt blir infekterad har den en annan, underliggande sjukdom."

Så risken är väl inte så stor egentligen.

Risken är som jag ser det EXTREMT liten att dina katter riskerar att bli tagna av räven!

skönt att höra! *pustar ut*

då kan jag nog låta kissen vara ute och leka med sin kompis lite längre på kvällarna.

Absolut! Håll bara extra koll ifall dom skulle bli sjuka av skabben... det känns som en större risk (om än fortfarande liten) än att dom skulle bli "tagna"...
Å ring ändå å försök få den kraken skjuten...

Liknande trådar

Katthälsa Går en skabbräv här väldigt nära oss. Självklart håller vi katterna inne, var en jägare här idag men jag vet inte om räven är hittad...
Svar
1
· Visningar
734
Övr. Katt Hej! Upptäckte på morgonen när jag gick ut på tomten (vi bor intill skogen med några få grannhus runt om) att det låg kattpäls från...
Svar
12
· Visningar
5 473
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Min ena kisse gav sig i torsdags ut och jagade på grannkatten som tydligen hade smugit sig in på hans revir. Olyckligt nog satte dom...
Svar
2
· Visningar
1 288
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt Hej. Inte varit aktiv på flera år men nu är jag helt rådvill och behöver hjälp så vänder mig hit i hopp om hjälp. Jag har alltid haft...
Svar
13
· Visningar
1 635
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka