Ni som har två hästar... (långt)

J

jezzscar

... hur gör ni när ni rider den ena? Låter ni den andra vara ute i hagen eller tar ni in den i stallet?

Jag har haft mina två ston i lite på ett år nu, en islänning 16 år som jag rider och ett varmblod 18 år som sällskap. Dom är inte jättebra kompisar men gnäggar efter varandra ibland. Ända från början har jag haft varmblodet ute i hagen medan jag ridit iväg på isisen och det har gått bra. Visst kan varmblodet vara lite orolig, men lämnar man lite hö åt henne bryr hon sej knappt. Kanske sammanlagt 10 gågner på ett år har hon ropat efter oss, och då bara en gång.

Nu till problemet. I måndags släppte vi damerna på sommarbete ca 1 km från stallet, och jag tänkte att det här blir ju perfekt; tar isisen till stallet och sadlar, och kan sen rida i vanliga hagen (perfekt ridbana där nu :D). Meeen... På tisdagen skulle min medryttare rida, och vi åkte och hämtade isisen. Varmblodet blev som tokig, sprang sej dyngsvettig, och skriiade och skriiade. Hon ville minsann inte bli ensam! Och isisen svarade, hela vägen till stallet. Alla andra hästar i hela grannskapet svarade, så det var ett himla liv. :angel: Slutade med att ingen av oss ville rida för isisen var helgalen och försökte vända om till sommarhagen, och varmblodet som sprang längs stängslet över stock och sten. Sen dess har dom fått vara ifred, har bara varit dit och kollat dom några gånger per dag.

Är detta något man kan träna bort eller är det bättre att bara låta dom vara på sitt bete? Isisen har en rejäl tunna, borde motionera alla dar...:eek: Kanske varmblodet känner sej tryggare i den nya hagen nu efter några dagar, att hon klarar av att va själv nån timme?

Sambon föreslog att jag skulle låna en till häst, men det är ju fråga om typ en månad så det känns lite onödigt. Men en till häst kanske man kunde ha... :rofl:

Sv: Ni som har två hästar... (långt)

Vi har två hästar, men skiftar en av dem med jämna mellanrum (tre olika sedan i december). Den som är kvar inne får vackert hålla sig i skinnet. Ute lämnar vi dem däremot inte ensamma, då de har en tendens att stressa upp sig (den ena har hoppat 1,60-staketet tidigare, så varför riskera olycka?).

Alla har varit väldigt trygga i sin box, så där har det inte varit något problem. Väl inne, får de helt enkelt finna sig i att de är själva, boxen ska hålla hästen instängd utan att den kan skada sig även om den blir upprörd...

Mitt varmblod fattar nog inte att hon kan hoppa över tråden...:p Men hon är så klantig så hon kan säkert vricka sej eller slå upp nåt nice sår när hon springer som en galning i backarna!

Mitt problem är att dom är i sommarhagen ca 1 km från stallet, och jag kan inte leda dom samtidigt utan måste ha nån med mej. Och då blir det genast väldigt mycket mer omständigt att komma sej ut och rida... Ska testa om man kan gå iväg och lämna henne ensam en stund bara, och sedan utöka. Det här problemet har vi ju inte när dom är hemma vid stallet, då är det hur lugnt som helst. Men då ser hon ju korna i hagen bredvid (på sommaren), och lite folk som rör sej på gården... Ja, det är knepigt!

Står i inackorderingsstall med cirka 12 hästar så har inte alls det problemet! :D

Det är säkert så att varmblodet inte känner sig trygg ensam i den nya hagen. Kan du inte låna in en häst som behöver sommarbete?
Jag har också två hästar och den ena är ganska bunden till den andra. Men det går en liten shettis i hagen också, så det har inte varit några större problem. Den nya kan ropa några ggr men är förövrigt lugn. Den gamla brys sig inte ett dugg.:)

KL

som sagt, det är en stor skillnad för många hästar att gå ensam på trygga domäner i en hage nära stallet, och en tillfällig eller annan hage långt bort från stallet.

har 8 hästar i vårt stall men bara 2 valacker just nu, så det är min och en annan kille som går själva tillsammans. går utmärkt att lämna endera av dem själv i hagen i vissa av våra hagar - de nära stallet, alternativt när de går i hage där de är relativt nära stoflocken och ser dem. men när vi har en sommarhage som ligger längre från stallet (bara ngra hundra meter) och långt bort från där stona går så går det INTE. de blir för oroliga. skulle aldrig riskera att de springer runt själva och är oroliga, så när de går i den hagen åker den andra in när man rider den andra och vice versa. bägge funkar utmärkt själva inne samt går utmärkt att leda i par till och från hagen, så det är inte ett så jättestort problem även om man suckar lite ibland att man ska släpa bägge vad man än gör. men det finns värre problem i livet :D

skulle försöka få till en kompis så att du kan rida ordentligt medans de går i den hagen. riskera inte att lämna en kvar själv när de blir så oroliga! det kan hända så mkt och de kan skada sig rejält.

Jag är i precis samma situation, ordnade det genom att åka och köpa mig världens sötaste shettis som först åker till hingst sen kommer hon hem och får hålla den som blir ensam kvar sällskap :banana:

Självklart kommer hon inte bara att få gå utan hon körs och hoppar som en liten gud så vi kommer få jättekul tillsammans :D

Lycka till med dina hästar

Mitt varmblod fattar nog inte att hon kan hoppa över tråden...:p Men hon är så klantig så hon kan säkert vricka sej eller slå upp nåt nice sår när hon springer som en galning i backarna!

Mitt problem är att dom är i sommarhagen ca 1 km från stallet, och jag kan inte leda dom samtidigt utan måste ha nån med mej. Och då blir det genast väldigt mycket mer omständigt att komma sej ut och rida... Ska testa om man kan gå iväg och lämna henne ensam en stund bara, och sedan utöka. Det här problemet har vi ju inte när dom är hemma vid stallet, då är det hur lugnt som helst. Men då ser hon ju korna i hagen bredvid (på sommaren), och lite folk som rör sej på gården... Ja, det är knepigt!

denna mening fattde jag inte riktigt i ditt inlägg :confused:
varför skulle du inte kunna leda två hästar på vardera sida i varsin hand :confused::confused:

våran rymmningsbenägna shettis kan inte heller stanna kvar i hagen men får snällt och lydigt följa med i släptåg om jag ska rida och då tar vi en promenad till den sk ridbanan vi har ( gammal hocky rink på en gammal skola) sedan så får han vara där på ridbanan vilket han trivs utmärkt med

Tja, det går inte att släppa dom på bit- eller sparkavstånd från varandra, för då måste isisen berätta vem som bestämmer. Och då vill inte jag vara mitt emellan... :eek: Det är det som är så sjukt, dom är ju inte kompisar, men ändå är det ett himla liv nu mitt i allt att skilja på dom! :crazy:

Jo det hade jag kunnat, men det är för ca tre veckor-en månad, sen ska vi bygga hus där i hagen :banana:

Och eftersom isisen är så dominant känns det så jobbigt att försöka få in en ny häst dit. Men kanske det blir så till slut iaf...

Jo det är nog så det är! Jag ska testa nån gång till att skilja på dom, sen får det nog bli så att varmblodet får hänga med bara. Sambon får ställa upp som ledare bara, han börjar bli riktigt hästvan :love:

Ja det skulle vara det... Har inte plats i stallet sen till hösten, tyvärr! :cry:

Jag tycker du ska pröva att leda båda hästarna samtidigt i alla fall. Säkert är det skillnad nu när dom blivit så bundis med varandra. Jag tror att det skulle funka bra nu faktiskt. Om det skulle behövas får du markera att du är ledaren och att du inte tolererar några bråk mellan hästarna när du leder dem. Var bestämd och låt ingen av hästarna beta eller så. Håll korta grimskaft så dom inte kommer åt varandra. Ibland kan man dock märka att den ena hästen går fortare och att hästarna hellre vill gå efter varann. Då kan man ha den ena hästen i långt grimskaft så att den kan gå bakom. Hoppas du förstår hur jag menar.

Vem av dem är ranghög?

Det är trafikerad väg hela vägen mellan sommarbetet och stallet, skulle inte funka att gå med dom bredvid varandra i vilket fall... Isisen är ranghög, varmblodet går inte så nära henne att jag skulle kunna hålla dom i varsin ände av nåt grimskaft. Hon försöker kicka om hon (varmblodet) kommer närmare än två meter...

Dom är faktiskt inte bundisar, skulle aldrig stå å klia varandra osv... Två meter är minimiavståndet även i hagen, när nån av dom ligger och vilar, eller dom springer och busar eller vad som helst...

Jag tror att det här är lite av ditt problem, att det inte är lugnt i flocken. Leder själv två hästar på asfaltväg genom byn två gånger om dagen. Det har varit mer eller mindre roligt i omgångar. Det dräktiga stoet har i vissa stunder agerat hingst (kan vi gissa att det ligger en hingsting i magen?) och gärna betäckt valacken, försökt slå ut med frambenen, bröstat upp sig (inte så roligt med gigantiskt halvblod med maffig kroppsbyggnad) och fullblodet är som fullblod är mest, d v s med huvudet på skaft beredd att dra iväg om det skulle behövas.

Men det får aldrig vara något problem. Det är JAG som är ledaren, jag bestämmer vem som får göra vad när. Och NÅDE det sto (eh....) som försöker betäcka MIN valack!

Rangordningen måste vara klar, då tror jag att det är lättare att hantera resten av problemställningen.

Jo du har nog rätt i det! Jag har tränat mycket ledarskapsövningar med isisen, och hon testar mej ändå med jämna mellanrum. Jag är ju av den filosofin att det ska vara så säkert som möjligt, både för människa och häst, och därför leder jag dom inte samtidigt. Det är en onödig risktagning anser jag. Mitt varmblod är hyperhispig ändå att leda, utan att ha en hotande liten ettrig sak i andra handen... ;)

Det här är ett problem som jag har för några veckor, sen återgår allt till det normala igen... Och i framtiden, när vårt hus står där och hästarna går bredvid i hagen ska dom väl vara så trygga att man kan lämna henne ensam igen... :smirk:

Håller med Lovisaeleonora. Vi leder våra två hästar ca en km två gånger om dagen och det går bra att leda båda ensam. Hästarna är inte bundis med varann, men om någon av oss människor går mellan dem är det inga problem. Eftersom vi bor vid en väldigt trafikerad väg brukar vi sätta kedjegrimskaft under hakan på dem så man har lite extra handbroms att ta till om det skulle behövas. Vi tar alltid in båda hästarna även om bara en ska ridas. Säkrare att låta den andra vänta ensam i stallet.

Har ju inga hästar nu, men har haft 2 st i eget stall. För det mesta gick den ena i hagen medans jag red den andra, men om jag märkte att den "kvarlämnade" hästen blev orolig under tiden jag borstade/sadlade den andra så tog jag in och gav lite hö.
Har tränat mina från de har varit riktigt små att stå själva både i box och i hage, så det har aldrig varit några problem, men som sagt, det beror på hästens humör för dagen.

Tja, det går inte att släppa dom på bit- eller sparkavstånd från varandra, för då måste isisen berätta vem som bestämmer. Och då vill inte jag vara mitt emellan... :eek: Det är det som är så sjukt, dom är ju inte kompisar, men ändå är det ett himla liv nu mitt i allt att skilja på dom! :crazy:

Träna ledarskap. Hade 2 som slogs som galningar i hagen (inte slogs kanske, men hela tiden strid om vem som var ranghögst), men när jag ledde dem var de hur gulliga som helst mot varann (jag är högst i rang, jag bestämmer)

Här slåss ingen, isisen lägger öronen på nacken och varmblodet springer undan... Skulle jag komma med isisen i grimma och gimskaft finns det inte en chans i världen att jag ens skulle få tag på varmblodet, än mindre leda dom samtidigt. Varmblodet vågar knappt gå förbi isisens box om hon står där inne med örona bak.

I andra sammanhang, t ex på kurser, kan isisen gå jättenära andra främmande hästar utan att reagera annat än lite nyfiket. Och hon faller in i ledet som en riktig islänning, nos i svans, utan minsta problem när jag rider lektion. Hon stod tidigare med två andra varmblod, ett sto och en valack, där var hon kompis med båda, under valacken men över stoet i rang.

Har tränat massor på ledarskap... Och båda lyder jättebra. Men det är bara den här grejen som inte funkar... :crazy: Det är som det skulle vara personkemin mellan dom det är fel på...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka