*Ni som har två hästar eller fler*

Sidekick

Trådstartare
Hej!

Jag har en fråga till er som har två eller fler tränings/tävlingshästar Hur får ni det att fungera med tid, ekonomi osv? Hur tycker ni det är att ha mer än en häst att träna och tävla? Räcker er tid till?

Jag går i köptankarna och vill gärna veta hur ni har det.

:bump:

Sv: *Ni som har två hästar eller fler*

Jag hade två hästar från hösten 2004 till hösten 2006, två qh-valacker f. 2003 och 1998

Tid:
När unghästen var inriden blev det ganska jobbigt, jag var hemma från skolan ca 16.30, och då ska man äta, fixa ev läxor, och sen åka till stallet (ca 30 min med bil). Och sen rida två hästar.
I min familj är jag den som har mest "ridkunskap" så ingen av mina föräldrar kunde egentligen rida/utbilda unghäst eller träna tävlingshäst.

Ekonomi: Det blev dyrt med dubbel stallhyra, dubbla ridlektioner och tävlingar.

Våren/sommaren 2006 bestämde vi oss för att sälja en av hästarna, pga tidsbrist och för att det blev så dyrt att ha två. En del av beslutet var också att träningen blev lidande på båda hästarna, jag/vi hade varken tid eller ork för en tävlingshäst och en unghäst. Vi sålde unghästen för att han och jag inte passade så bra ihop, och för att han är mer en TR/WP/WH-häst och jag satsar mest på reining. Och han var dessutom bara 3 år och ville jobba, så det bästa för honom var att få komma till någon som hade tid för honom.

Långt (och lite halvflummigt?) svar som kanske inte svarar på allt, men min erfarenhet av två hästar samtidigt iaf.:)

Jag tycker att det är en fördel med två eller tre hästar. Dom jobbar rätt mycket och behöver mycket vila för musklernas skull. Själv hör jag till kategorin som både vill och behöver (för ryggens skull) rida varje dag helst och att bara ha en då är lite taskigt;)... mina ridpass är i stort sett aldrig kortare än 1,5 timme oftast blir det 2,5 timmar... För dagen har jag bara en unghäst och ett föl men unghästen kommer att få öka sin träningsdos till 3 ggr i veckan i höst och 4 ggr i veckan i vår...sen är det bara att vänta in fölet så att jag kan varva med dessa två...:)

Kostnadsmässigt är det bara marginellt dyrare för min del. Har egna marker och stall så jag har inga resor eller så. Har bra jobb som ger utrymme för träning varje dag utan att det frestar på den familjära biten.

Hej

Vi har 4, två tävlingshästar och två unghästar. Även om unghästarna inte rids alltid utan kanske jobbar med markarbete eller så, tar de tid. Nu är vi två om dem, min man och jag. Men vi rider en häst per dag och ibland två....Klart att det tar tid, men det handlar om prioritering....
Kostnadsmässigt är det väl skoningen som är dyrast...vi har egna hagar och eget stall och köper foder till mkt bra pris, så visst lite mer är det ju men som sagt vi prioriterar hästarna framför mycket annat.

Jag har i nuläget 10 hästar (varierar), men då är ju inte alla ridhästar. Det är avelsston, föl, unghästar, hingstar och några lite äldre. Men alla tar ju tid... fölen ska hanteras, unghästarna ska tränas, de äldre sättas igång/hållas igång. Utöver det är det betäckningar och en massa pyssel med stona osv.... Just nu har jag två ettåringar som tränas, en treåring, en fyraåring samt två äldre varianter som ska sättas igång.

Jag är i princip själv med hästarna. Jag har stor hjälp av min sambo vad gäller runtomkringarbetet tex köra vatten till alla beteshagar osv.

Detta kanske inte är att jämföra med att ha två (?) rid/träningshästar igång men har du dom inackorderade och planerar samt följer din planering är det inga problem, även om det kanske inte blir så mkt tid över till annat! ;)

Jag hade givetvis aldrig rett ut det om jag inte hade eget ställe samt jobbade med det.
Som mest har jag haft fem hästar inackorderade, varav tre hingstar. Två var egna, tre hästar som stod i träning. Det var tuffare, för jag var tvungen att åka som en tätting, samtidigt hade jag ett tvåskifts heltidsjobb. Men det gick det också, det mesta går om man VILL!

Och nu är jag nyfiken...VAD ska du köpa??? PM:a gärna... :banana:

Jag har i nuläget 10 hästar (varierar), men då är ju inte alla ridhästar. Det är avelsston, föl, unghästar, hingstar och några lite äldre. Men alla tar ju tid... fölen ska hanteras, unghästarna ska tränas, de äldre sättas igång/hållas igång. Utöver det är det betäckningar och en massa pyssel med stona osv.... Just nu har jag två ettåringar som tränas, en treåring, en fyraåring samt två äldre varianter som ska sättas igång.

Jag är i princip själv med hästarna. Jag har stor hjälp av min sambo vad gäller runtomkringarbetet tex köra vatten till alla beteshagar osv.

Detta kanske inte är att jämföra med att ha två (?) rid/träningshästar igång men har du dom inackorderade och planerar samt följer din planering är det inga problem, även om det kanske inte blir så mkt tid över till annat! ;)

Jag hade givetvis aldrig rett ut det om jag inte hade eget ställe samt jobbade med det.
Som mest har jag haft fem hästar inackorderade, varav tre hingstar. Två var egna, tre hästar som stod i träning. Det var tuffare, för jag var tvungen att åka som en tätting, samtidigt hade jag ett tvåskifts heltidsjobb. Men det gick det också, det mesta går om man VILL!

Och nu är jag nyfiken...VAD ska du köpa??? PM:a gärna... :banana:

Problemen är ju först och främst min skola, visserligen har jag all tid i världen på kvällarna, så det är inte heller olösligt, även om min umgäneskrets som redan klagar på all tid Allie tar, skulle sura ihop.. Men då får dom göra det!
Sen är det inackorderingen.. Det blir DYRT varje månad med två, jag som inte har jobb. Det skulle vara om jag hittade ett ställe där jag kunde få ha dom mot att jag jobbade där kvällar och helger, typ ridskola. (Tro det eller ej, jag kan rida engelskt också :D)
Och som du säger , allt går om man vill.. Och gissa om jag vill! Men förmodligen får det hållas och spekuleras på tills jag fyller 18 om ett halvår, så jag kan skaffa jobb, egen ekonomi och körkort, så mamma min slipper köra land och rike runt i jakt på häst :angel:

Och vad jag ska köpa, ja det vet jag inte än! Jag vet vad jag vill ha. Och det är ett sto, lite äldre och mer utbildad än Allie. Kanske i fyra-femårs åldern. En stor dam, pleasure, först och främst. Helst helt Mörkbrun :angel: Jag har helt ärligt inte tittat runt något än, vet bara att jag vill ha sto som jag senare kan betäcka om det skulle vara aktuellt. PM'a om du har någon kul idé :angel::D

Nu kan ni gärna få hjälpa mig spinna vidare på hur man kan lösa det bra, för att ha två hästar!

Åh, bra tråd! Jag vill oxå ha två hästar. Håller på att tillverka en till :D

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
512
Senast: MiniLi
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
367
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
939
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka