ni som har sega hästar

Sv: ni som har sega hästar

ja men du skulle sett min förra veckan! matte har sagt att han ska sova ute på nätterna vilket gör en loj häst ännu lojjare...(minst insekter då) och vi skulle ta oss en körtur med vagnen...vi hann bort i 10 min, när det kom en backe så ställde han sig i mitten av backen med vagnen på o sov typ! ja men hallå...tror ni inte vagnen rullar bakåt igen då...med en backande icke pigg häst. :o

funderar starkt på RED-BULL :devil: (ironi)

Nej, jag vet inte, jag har så svårt att föreställla mej det, eftersom jag inte kan känna igen riktigt, jag har helt enkelt inte haft nån betongkloss någon gång:o Inte på det sättet som ni beskriver. Jag är inte rätt person att lägga mej i diskussionen, tror jag, helt enkelt.
Visst har jag suttit på sega hästar men det har inte varit mina att arbeta med dagligen, om man säger så och det blir ju en annan sak.

Min sover inne men det är nog sömnmedel i gräset.
Han är oftast lite piggare när jag kör men inte på ett bra sätt utan han blir mer som ett ånglok :o (aldrig är matte riktigt nöjd :grin:)

Får du chansen så prova en "betongsugga" :rofl:
Jag brukar låta tänaren rida en sväng för att känna hur det känns när han är som värst för det ser inte lika segt ut som det känns.
Ibland känns det som att skrika till en döv (medans de magiska sporrarna är som en hörselapparat :idea:)

Min sover inne men det är nog sömnmedel i gräset.
Han är oftast lite piggare när jag kör men inte på ett bra sätt utan han blir mer som ett ånglok :o (aldrig är matte riktigt nöjd :grin:)

Men... varför har ni kvar dessa hästar? Tycker ni att det är roligt, trots segheten? :o

Dom har sina ljusa stunder ;)

Sen är ju min är inte alltid seg.
Het kommer han aldrig bli men det blir faktiskt bättre och bättre för varje år
Ibland när jag rider ett krutpaket så kan jag till och med sakna min lugna trygga häst, men han har varit till salu ett par gånger :angel:

KL*
Min häst är väl inte seg. Men hon har blivigt rätt mycket lugnare sen hon fick gå ute om nätterna och bara gick på gräs. Nu kan man trycka med vaden så går hon fram. Istället för att man bara råkade ändra sin position lite, då började hon rusa. Så det är väl positivt nu kan min syster även låna henne ibland. Dock tror jag hon kommer bli lite hetare till vintern då hon sover inne och får kraftfoder.

Om hon är extra seg en dag rider jag ut lite lätt bara. Kräver inte för mycket. Så brukar hon piggnat till, till nästa dag..^^

det roliga är att man lär sig rida dom. Tycker på ngt sätt dessa hästar blir personliga på ngt sätt. Man får verkligen lära sig o läsa av dom hela tiden. Det tråkiga är att om bjudningen inte finns på tävling...(om man gillar o tävla) så kan det kännas...komplicerat.

Det var på grund av att jag ville tävla som jag slutade rida med spö helt. Innan kunde han gå kanon bra på framridningen men när jag släppte spöet så gick luften ur.

Tro det eller ej men under detta "spö-lösa" år har vi höjt resultaten med 10 % :bump:

Hästar kan var väldigt lata fast dom springer iväg framåt också:angel: Såna har jag erfarenhet av:cool:

ja precis..därför rider jag också sällan med spö.
(använder det ngn enstaka gång då o då vid behov)
men allra bäst är det om man rider så mkt som möjligt utan.

med rätt träning slutar ju hästen vara slö!!
och då har man ju fått en rolig utmaning dessutom, jag älskar utmaningar jillar dessa hästar man köper i underläge som sedan förvandlas till topp hästar, det är ju det som är roligt med ridningen, att smöråka är inte min still, när mina kan för mycket o svarar på varje hjälp, tappar jag gnistan o det slutar med en försäljning.

det finns inget roligare än att följa förvandlingen att bläddra igenom en bilddagboko se vad som häner, wohow vad kul.

visst är det mysko att en som jag som inte har känsel i mina ben kan rida en fd seeeg häst, som har rykte om sig att inte vilja arbeta i dressyren, har nu en häst som säger ska vi trava nu, ska vi galoppa nu, släpp mej, släpp mej...

för mej är det det ridning handlar om att lära sig komunicera med just denna individen, lära sig förstå och fr fram det bästa ur 2 individer.
"när 2 blir en" brukar jag skämtsamt säga om dressyr.

för min del gillar jag heldre dessa grinollar än sprinmärtor.
jag tycker oftast att de ger mera när deras spärrar väl släpper, men smaken är som baken

jag tycker oftast att de ger mera när deras spärrar väl släpper, men smaken är som baken

Vissa släpper ju tack vare god ridning och en bra balanserad form, att man får igång motorn bak. Om det är på det viset tycker jag de kan vara riktigt roliga.
Om det är tvärtom, att de "dör" när det börjar ta emot och bli jobbigt, då är det inte lika kul. Att få en seg häst så snart man vill ha lite till.

Jag har ju aldrig haft någon tokseg häst men den andra varianten, "dör" när man kommer åt den. Jag tyckte det var trevligt med en häst som hellre stannade än brände iväg och som kunde stå stilla och vila länge utan att bli rastlös osv, tryggt liksom och jag som ryttare känner att jag hänger med. Men med erfarenhet av den nuvarande f.d. heta så är den grymt mycket roligare att jobba. När framåtandan omvandlas till jobb i ridningen snarare än spring i benen! :)

energimat och känsliga hjälper så klart. men det som har hjälpt mest är att rida mkt omväxlande under samma pass. bli aldrig långrandig utan stimulera din häst hela tiden - övergångar, några bommar, fattningar, volter, skolor etc. allt för att stimulera en seg häst. se också till att hästen faktiskt svarar och att den inte är fet! detta har verkligen hjälpt mig.

du har inte funderat på om din häst kanske inte är riktigt frisk..? du säger ju själv att det blev sämre efter erlichias, och det kan ta år innan kroppen är återställd efter en sån infektion. jag skulle vara väldigt försiktig med att tvinga en sån häst att jobba, han kanske har ont eller känner sig stel.

om det är nåt fel på min häst så märks det direkt på framåtbjudningen.. om han mår bra så är han precis lagom framåt i början och blir hetare och hetare ju mer jag rider, särskilt om han får göra nya/svåra saker, det tycker han är superkul.

sen lite almänt, en häst som är extremt seg/lat på ridbanan tycker nog inte dressyr är särskilt roligt....:p jag tycker det är lite oschysst att tvinga en häst att gå dressyr om den så tydligt avskyr det. då borde man fundera på om den kanske skulle bli hopphäst istället, eller åtminstone ridas ut/hoppas 90% av passen. hästen måste tycka att träningen är kul!:)

Min ponny var seg och stod emot och ville inte alls.
Jag jobbade bort all hennes övervikt, plockade bort spö och sporrar, red ut mycket och motionerade henne ca 2h/dag.
Hästen blev smal, vältränad och fick en fin framåtbjudning och har nu orken och ofta viljan att göra det jag ber om.
Övervikten och styrkan var det som saknades från början.

du har inte funderat på om din häst kanske inte är riktigt frisk..? du säger ju själv att det blev sämre efter erlichias, och det kan ta år innan kroppen är återställd efter en sån infektion. jag skulle vara väldigt försiktig med att tvinga en sån häst att jobba, han kanske har ont eller känner sig stel.

Som jag skrev i tidigare så är han inte alltid seg. Han har gått riktigt bra i år, men som alla andra hästar så han han svackor.
Han har varit väldigt lugn ända sen han föddes, jag har ju haft honom sen han var 4 månader :D
Det är 8 år sen han fick den första Erlichias behandligen och jag tvingar absolut inte honom till något han far illa av.
Jag har däremot märkt att han mår sämre av att vila, då stelnar han till och blir seg.

Med en varierande träning, massage och rätt omvårdnad fungerar han alldeles utmärkt. Jag sitter inte och pressar honom på en ridbana 7 dagar i veckan. Vi hoppar, rider ut, tömmkör, rider barbacka, kör med rockard, longerar, promenerar osv osv..

Jag skulle inte ha placerat mig på tävlingar i år om han inte vore frisk.

sen lite almänt, en häst som är extremt seg/lat på ridbanan tycker nog inte dressyr är särskilt roligt....:p jag tycker det är lite oschysst att tvinga en häst att gå dressyr om den så tydligt avskyr det. då borde man fundera på om den kanske skulle bli hopphäst istället, eller åtminstone ridas ut/hoppas 90% av passen. hästen måste tycka att träningen är kul!:)

Fast det är ju vi ryttare som ska motivera hästen! ;)
Framförallt motivera varför hästen ska göra det vi vill - annars får det konsekvenser för att lära hästen välja den lätta vägen. Är man tillräckligt noga med att avra konsekvent och göra hjälperna logiska för hästen, då upplever jag att majoriteten vaknar och blir mer alerta bara av det.
Och så nästa bit - att få hästen tycka att träningen är stimulerande. Bästa sättet upplever jag är att låta hästen vara "med" så mycket som möjligt och vara pedagogisk. Hästar som känner att dom blir överkörda tappar lätt gnistan.
Sen den där biten som du också pratar om, att de kanske upplever obehag och vill slippa undan det. Också ryttarens/ägarens uppgift att kolla upp och isf försöka rätta till eller sluta rida hästen om det är såpass illa.

Om ryttaren tycker dressyren är roligt och kan uppfylla ovanstående kriterier hyfsat vid behov så tror jag hästarna automatiskt tycker det är "roligt". För att de vill vara till lags! :)

det går inte att motivera någon att göra något man hatar. vissa hästar tycker inte dressyr är kul, samma hur man tränar.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar