ni som har sega hästar

Sv: ni som har sega hästar

KL

Min häst är seg, lyssnar inte alltid på hjälperna kan gå emot och svarar inte på en gång.
Min lösning har blivit spöet, först ber jag henne trava med fina hjälper hon får 2 försök på sig.
3:e försöker får hon en kraftig skänkel pluss förstärkning av spöet för att markera HEJ vakna lyssna på mig!
Sedan har jag tagit in henne från betet hon vart otroligt loj och seg när de var varmt ute och gick ute dygnet runt.
Sedan har ajg börjat att proppa i henne ren energi tävlingsfoder havre och jag säger bara de
OJOJOJ vilken skillnad på häst.:love:

Ju bättre kondis en häst får ju mer energi den får = piggare häst
En fet sommarhäst som inge kraftfoder får(energi) blir= seg

Ja jag menade stjärnsporrar egentligen, det blir ju skarpare, men ang rullar så tror jag absolut vissa kan föredra det.

Jag menade inte helller att man inte ska använda sporrar, självklart, utan att egentligen tror jag bara inte problemet sitter där så att säga utan mentalt. Hästen har inte framåttänket, och då tycker jag själv att det är bättre med ett spö som påminnelse i så fall om den inte tar skänkeln, och många många övergångar som får den mer alert.

Jag säger tvärt om. Tag en sporre av varje sort, en med rullande trissa och en "vanlig" och dra den mot din underarm.
Jag föredrar sporrar med trissa. Trissan rullan mjukt över skinnet, medans den vanliga sporren har en tendens att "haka fast" om man drar för hårt. Sedan får man välja om man vill ha sporrar som är vassa, eller med rundade och mjuka "taggar".
(Ja, jag har sporrat mig själv stenhårt med mina sporrar, och det gör inte ont)

håller med dig där. Även min heta häst älskar dom sporrarna. Men vanliga långa sporrar blir han nästan vansinnig av. Så jag tror dom finner hjulsporrarna behagliga.

*knapplån*

Jag fick en ögonöppnare när jag för några år sen blev filmad ett långt skrittpass. Hade känt det som sirap i skritten - men så ser det inte ut! Hästen har en bra skritt, långa steg stort övertramp, skrittar genom hela kroppen. Men takten är långsammare än min gamlings var, långsammare än de flesta andra hästars... så jag blev stressad och trodde att han drog benen efter sig. När jag försökte påverka blev allt fel.

Nu har jag börjat om och rider i hens takt. MYCKET trevligare, och känns inte längre segt. :banana:/:cool:

Jag säger tvärt om. Tag en sporre av varje sort, en med rullande trissa och en "vanlig" och dra den mot din underarm.
Jag föredrar sporrar med trissa. Trissan rullan mjukt över skinnet, medans den vanliga sporren har en tendens att "haka fast" om man drar för hårt. Sedan får man välja om man vill ha sporrar som är vassa, eller med rundade och mjuka "taggar".
(Ja, jag har sporrat mig själv stenhårt med mina sporrar, och det gör inte ont)

Ok, det är möjligt, jag menar dem med taggar som väl är avsedda att vara skarpare gissar jag:confused: de med trissa är ngt annat. Jag har alltid varit skeptisk till sporrar med trissa eftersom jag tänker att det kan fastna det kan komma smuts emellan och då är de inte så snälla.....Men jag har ingen erf av såna så jag vet inte.

Hästen har en bra skritt, långa steg stort övertramp, skrittar genom hela kroppen. Men takten är långsammare än min gamlings var, långsammare än de flesta andra hästars... så jag blev stressad och trodde att han drog benen efter sig. När jag försökte påverka blev allt fel.

Det där känner jag igen! :p
Om jag på liknande häst försökte påverka skrittempot för mycket så släppte ryggen direkt och det blev mer passtendens, hästen föll isär... Om den fick jobba i "sitt" läge så blev det mycket mer harmoniskt och den fick bättre energi och bjudning i längden av att klara hålla ihop kroppen även om det stundvis kändes som att man satt på en snigel! :crazy:

ni som har häster som av naturen är av det lite mer sirapsaktiga slaget, vad gör ni för att få dem att vakna till?
Hur rider ni dem, ger ni dem kanske något foder som gör att de blir"uppåttjackade":p ?
ge mig lite tips!

min räknas nog inte till de lataste nog mer till smitarkung men jag har längre sporrar som jag "klickar" med nästan hela tiden för att få fram den reaktionen jag vill ha sedan när jag vill ha extra energi så öker jag till ett mer energirikt foder och är de "extrem" fall så ger jag hästarna ett special foder med 19 MJ energi. Det fodret jag ger mina hästar är egen impoterat och räknas därför som reklam om jag sklriver vilket det är!

*KL*

Jag kanske inte passar in, då min häst inte är seg längre.
Men han har varit, och det var inte lite heller :eek:
Tänk er en snigel med som kryper fram i sirap, och sänk farten med ytterligare 90% :rofl:

Jag fick lära mig en ny nivå av att vara konsekvent. Svarade han inte med hjälperna direkt- spö! Peta vid skänkeln/bogen så fort han inte lyssnar. Och inte SLÅ, peta!
Men det fick jag göra EFTER att jag sett över träningsschemat. Min kille var en häst jag köpt från ridskola, dvs, han gick mycket inne på ridbanan. Jag fick ändra allting drastiskt och helt enkelt rida ut i en månad, SEN börja arbeta dressyr. Att göra träningen rolig, klurig och uppfinningsrik gör mycket för hästen.

Lycka till! :banana:

vad ger ni för energifoder? jag skulle behöva lite mer enegri i min ena ponny,¨som alltid varit seg och ingen framåtbjudning alls. driver man inte då står hon still-asså driver man bara lite då och då stannar hon så fort hon
kan. tips på energifoder? har hört talas omKraft sport ska vcar abra för sega hästar . havre funkar väl bra men jag våga rinte ge mer än 0,5 kg havre.

Min häst är latare än någon annan jag någonsin ridit.
Jag har testat havre, vilket bara gjorde honom tittig. Galoppera flera minuter för att elda igång honom, vilket bara gjorde honom "trött". Konsekvent med frammåtdrivande hjälper, men efter ett halvår fungerar det fortfarande inte, utan kan man slippa så gör man det.
Han är en gammal räv som tar varje tillfälle man inte är där och är på honom. Och nej, han har inte ont, han är bara otroligt lat, och vet hur man ska slippa.
Jag har nu gett upp, och ska låta honom gå som skogshäst. Tycker det är viktigt att vi ser vad hästarna är lämpade för, och inte klämma in de i ett fack där de inte passar eller trivs.

tycker det låter lite skumt ändå...även en lat häst går att väckas upp imellanåt.

har du verkligen kollat så allt är rätt? magkatarr kanske?

:bow::bow:

rider en häst som är super ute! Han är sådär lagom pigg, okej, visst ibland kan han få för sig att dra. Men är helt perfekt ute med framåtbjudning och så.
Men direkt när man bara skrittar in på en paddock så dör han!
Jag försöker göra tempoväxlingar, bommar, hoppa små hinder.
Men han är helt död!:crazy: Han går ju framåt, men det är inge tryck i honom.

tycker det låter lite skumt ändå...även en lat häst går att väckas upp imellanåt.

har du verkligen kollat så allt är rätt? magkatarr kanske?

:rofl: :rofl:
Magkatarr är nog det han har ja. Gnäggar aldrig på mat, äter inte alls, blir aldrig tjock på sommaren :rofl: Så magen är helt klart ur balans ;)
haha, klart han går att väckas upp. Men inte inom dressyren. Han vaknar när han är på hemväg eller när han får galoppera på en åker. Men det är inte riktigt det jag vill hålla på med i min ridning varje dag, och inte det jag kalar dressyr heller. Han är 18, och gått mesta delen av livet på ridskola, då lär man sig sina knep när det blir för tråkigt och jobbigt.

njae...man kan ha god matlust även om man har magkatarr. Många ggr kan man även ha alldeles för god aptit istället.
magkatarr behöver aldrig synas utåt. Det är vanligare på hästar än vad man tror..men det är sällan ngt man går och tänker på.

Haha. Han som stressar så mycket menar du ;)
Om jag jämför med min magkatarr, så tror jag inte riktigt att min häst ligger i riskzoonen. Haha!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar