Sv: ni som har sega hästar
Hästar kan vara lata på olika sätt, de kan gå framåt men slinka undan arbete och fuska eller bara helt enkelt stå emot och sega, vilket jag antar att du menar?
Min gamla valack kunde vara åt det hållet på ridbanan emellanåt, men inte särskilt extremt utan egnetligen en väldigt alert häst (bara lite väl styrd av lustprincipen
)
Jag har inte ridit nån riktigt seg sen jag vet inte när, var min första tanke, men sen kom jag på att en av dem jag rider nån gång ibland är en oerhört seg och lat valack med noll motor i början av varje pass. (Den är mycket speciell i psyket så jag rider den utan både sporrar o spö).
Det enda sättet är att aktivera redan från början med halter - igångsättningar i skritt redan, många många och
beröm när den svarar framåt. Efter en stund blir den då lite mer alert och börjar vänta på signalerna. Det är det enda sättet som fungerar och som nån annan skrev också ang övergångar, så tror jag att det är det bästa sättet, att få hästen mentalt aktiverad och
med i ridningen, man måste ju få igång den egna motorn hos hästen och viljan framåt.
Jag är lite skeptisk till "konstlade" sätt som att behöva lägga ut bommar, rida ute på gärden, extrema sporrar osv, man sitter fortfarande med samma grundproblem, dvs att hästen inte är engagerad riktigt. Jag ser det som till stor del en mental fråga.
Men alla hästar är olika och jag har som sagt inte mycket erfarenhet av såna alls så det är bara mina tankar om det hela.