ni som har sega hästar

blizz

Trådstartare
ni som har häster som av naturen är av det lite mer sirapsaktiga slaget, vad gör ni för att få dem att vakna till?
Hur rider ni dem, ger ni dem kanske något foder som gör att de blir"uppåttjackade":p ?
ge mig lite tips!

Senast ändrad:
Sv: ni som har sega hästar

Jag hade en väldigt långsam häst som dessutom när han var spänd blev ännu långsammare och segare... :crazy:
När jag sedan hittade Powermix från Spiller blev han riktigt fin! Det är ett foder för främst trav och galopphästar men det passade honom super :love:

En sån har jag! Så lite hjälper som möjligt. Och lyssnar inte hästen så blir det kraftig hjälp, för att sedan återgå till så lite som möjligt.
Rida med spö så lite som möjligt. (dvs hela ridpass utan spö) o varva med spö nån gång då o då istället.
Min lyssnar dessutom på rösten vid behov.

Min är seg som sirap :o Han har alltid varit lugn = lat, och blev ännu värre efter Erlichiainfektionen.
Jag har provat ALLT! och nu har jag hittat lösningen.....

hjulsporre1.jpg

Jag har in i det sista varit emot "hjälpmedel" för jag tycker att det borde gå ändå. Spö funkar men då blir han beroende av det så det slutade jag med helt för ett år sen.
Energimat hjälper inte :crazy: han blir inte pigg, bara tjock :p

Varierande träning med konsekventa hjälper tillsammans med hjulsporrar har gjort honom till en häst som tar hjälperna direkt.
Jag använder inte sporrarna varje dag, utan lite då och då.

Tänk på att alltid vara noga med att hästen ska ta hjälperna. Var snabb i din egen tanke och hjälpgivning så brukar man kunna få hästen att reagera snabbare.

Ge dig ut och galoppera, gärna med sällskap som får ge sig av lite i förväg, lägg dig bakom och låt din häst ligga på lite. Det brukar kunna väcka den segaste häst.

Jag har också en siraps häst :)
Ska jag rida på banan så börjar jag alltid med (efter att ha skrittat fram) temopväxlingar. T.ex. trav 20steg, skritt tre steg, galopp en långsida, trav kortsida, galopp långsida... etc. Går att variera i det oändliga och får min lilla pålle att kvickna till.

Använder m,ycket bomar, koner etc i min träning. Då händer det lite och pålla måste vara lite alert.

För mig har det gjort Enorm nytta att fokusera på att faktiskt ha honom Framför skänkeln. Sedan skall jag väl erkänna att jag lyckas mer eller mindre bra, men när han (oftast med hjälp av annan ryttare skall erkännas) blivit ordentligt igångstartad kommer jag ibland på mig själv med att sitta och tänka "men luuuugn, ligg inte på så förbaskat". :D

De där åh så hemskt svåra avstämningarna är A och O på honom, att han tar halvhalten men utan att stanna upp utan hela tiden skall driva framåt, då har bjudningen kommit på min också.

Annars kan man alltid fuska och ställa fram ett hinder... :rofl: Då jävlar. ;)

ja såna har jag också..förutom att jag har lite större rullskiva och inte lika många taggar. mina taggar är större och "mjukare".

Lite havre, mycket ridning på stora ängar, mkt hoppning:D

Är evigt tacksam för ägaren till vallarna som låter oss rida på dem:love:

håller helt och hållet med Vimsan. Använder hjulsporrar på min, varierar mellan släta och taggiga. och används bara vid ridning på banan, både hopp och dressyr och det blir inte allt för ofta....

Jag har haft en häst som av naturen var lite lat och snabbt blev seg snarare än pigg om ryttaren är inkonsekvent, som lätt tappade bjudningen om något blev tungt osv. Men lat var den egentligen inte, fick den bränna på lite utan krav så var den så glad så! :angel:
Red den helt enkelt väldigt konsekvent och mest för sitsen men lår och underskänklar som förstärkning. Hade alltid spöet med i beredskap bara för att kunna påminna om den inte svarade direkt på skänkeln för att det inte skulle bli en ovana - men använde det väldigt sällan. Största träningen gick ut på att skola mig själv att bli konsekvent nog och inte ge motstridiga signaler vilket jag behärskade rätt bra på slutet.
Att försöka få hästen tycka övningarna var enkla och inte lika jobbigt som han fått för sig att det var, att försöka hålla hästen i bra balans och "lätthet" i hjälperna, inte sitta och ge hjälper i onödan utan se till att få ett ordentligt svar för varje hjälp. Att låta hästen trava på lite snabbare (vilket just den hästen tyckte var enklare) i första travövergången för att när den väl fått upp ångan och bjudningen kunna kräva lite mer jobb och balans.

Men när den väl lyssnade bra på hjälperna tyckte jag ändå den var guld. Hästar "ska" vara lite lata av sig i grunden tycker jag. Det behöver inte märkas nämnvärt om man rider dom bra, men jag har hellre en häst som gärna står still och vilar än en häst som knappt klarar stå still.. :angel:

Hästar kan vara lata på olika sätt, de kan gå framåt men slinka undan arbete och fuska eller bara helt enkelt stå emot och sega, vilket jag antar att du menar?

Min gamla valack kunde vara åt det hållet på ridbanan emellanåt, men inte särskilt extremt utan egnetligen en väldigt alert häst (bara lite väl styrd av lustprincipen:cool:)
Jag har inte ridit nån riktigt seg sen jag vet inte när, var min första tanke, men sen kom jag på att en av dem jag rider nån gång ibland är en oerhört seg och lat valack med noll motor i början av varje pass. (Den är mycket speciell i psyket så jag rider den utan både sporrar o spö).
Det enda sättet är att aktivera redan från början med halter - igångsättningar i skritt redan, många många och beröm när den svarar framåt. Efter en stund blir den då lite mer alert och börjar vänta på signalerna. Det är det enda sättet som fungerar och som nån annan skrev också ang övergångar, så tror jag att det är det bästa sättet, att få hästen mentalt aktiverad och med i ridningen, man måste ju få igång den egna motorn hos hästen och viljan framåt.

Jag är lite skeptisk till "konstlade" sätt som att behöva lägga ut bommar, rida ute på gärden, extrema sporrar osv, man sitter fortfarande med samma grundproblem, dvs att hästen inte är engagerad riktigt. Jag ser det som till stor del en mental fråga.

Men alla hästar är olika och jag har som sagt inte mycket erfarenhet av såna alls så det är bara mina tankar om det hela.

kl

jag hade en seg häst som inte ville jobba, som bara krullade i hop sig o drog benen efter sig.
min metod är att gobba initialt, dvs att jag ger ett komando som hästen ska efterfölja och sedan bibehålla tills nästa komando kommer.

detta gör att hästen inte blir avtrubbad, tungriden samt att den lär sig jobba för egen maskin.

jag jobbar med precistion, jag har iofs långa sporrar med hjul, men därför att jag har förlamningar i benen.

Jag tror framgången heter BELÖNING! inte bestraffning, bestraffning kan avbryta ett beteende eller korrigera, men jag tror inte man får ärlig bjudning och vilja att arbeta av att man är på hästen.

om hästen ignoererar en hjälp får den en påminnelse om att den ska utföra min vägledning, när hästen korrigerar sig måste detta efterföljas av en belöning för att man inte skabehöva ta till större korrigeringar efter hand.

på en häst jag tränar att jobba initialt kan jag ibland även belöna att hästen tänker utföra det jag ber den om. på det sättet får jag fram villiga tempoväxlingar, villiga ställningar, villiga eftergifet mm
vilket jag tycker är det viktigaste i all ridning.

vill hästen bli riden, vill den samarbeta?

en häst som väljer att inte sammarbeta har ju oftast en orsak. och här tycker jag många ryttare saknar ANALYSFAS, de bestraffar utan att egentligen veta om det verkligen är hästen som felar.

Att en häst blivit seg, tror jag har mer med omständigheter att göra än lynne, för ofta kan sega hästar bli typ otroligt pigga i tex hagen, eller i full kareta över ett gärde.

När jag tittar på en häst som jag upplever som seg, filmar jag o sätter sedan ner hastigheten, kollar bandet om o om igen. och där finns nästan 99% av svaret varför. medan jag kanske i ridningens allvar tappar tålamodet o snärtar till en häst och därmed kanske gör den ännu mera seg inför nästa pass.

Som instruktör blir jag vansinnig på folk som bankar o står i på sina hästar. de spöar och har sedan massor av negativt att säga om sina hästar. när man försöker komma med tips får man ofta till svar Ja men det funkar inte på min häst , för han är så lat, istadig, tjurig mm jag måste bli arg på honom för att han ska lyda.

Men när man får frågan, varför gör han så här, då blir man glad, för då är det ett öppet sinne som är mottaglig att verkligen gå in i analysfasen, när kan hästen pinna på,varför gör den det då, är hästen helt fräsch, vad har hästen för förväntningar på passet mfl tankeställningar.

en Bra ryttare är den som kan analyser orsak o verkan, och som kan ta till sig och förändra sig. en dålig ryttare skyller på hästen

Mitt genomsnitts måtto när jag tränar är "man fångar fler flugor med honung än med vinäger"

ni som har häster som av naturen är av det lite mer sirapsaktiga slaget, vad gör ni för att få dem att vakna till?
Hur rider ni dem, ger ni dem kanske något foder som gör att de blir"uppåttjackade":p ?
ge mig lite tips!

Min lilla pålle har varit lite seg förr och vi har varit både hos veterinären och allt möjligt för att kolla om det var ngt som satt fast. Det var bara det att han blev "överhettad" av värmen på sommaren och klarade inte av att jobba och blev siraps seg!! Nu har vi klippt honom och ökat på havre ransonen, det var det som hjälpte honom upp på benen igen. Även ett hinder och vallsgalopper gör susen

Letar även efter ett fodermedel till spända och upphetsade hästar men som inte är dopingbegränsad. Min tränare rekomenderade mig det men har inte fått tag på det ngnstans ... Ngn som vet ngt ? :)

Senast ändrad:

ang extrema sporrar (tänkte kanske att du menade ovan visade bild) så vill jag bara tillägga att just såna sporrar fungerar utmärkt även på en het häst. Min andra häst som är lite för het av sig istället fungerar lika bra på dessa sporrar. Om inte bättre än vad han gör på vanliga sporrar. Så jag tror inte direkt dom kan användas just enbart för att "få fram en seg häst" utan för att hästarna många ggr helt enkelt uppskattar dom bättre (tack vare att dom rullar)

Min ena häst är väldigt lat av sig. Han jobbar gärna inte, om han inte måste.:grin: Man får knappt ta i honom alls, för då riskerar man att tappa hans framåtbjudning. (Han har inte ont eller så, han är bara väldigt lat av sig - anledningen till att han skulle till slakt då han inte ville springa fort på travträningen)
Men han har blivit mkt mer framåt sen jag köpte honom. Ett tag så busade vi mkt i skogen & hade kul - gjorde helt enkelt träningen till nåt roligt. Detta gjorde att han blev mkt mer framåt även på banan!
Jag använder inte spö eller sporrar - gillar inte sånt...
Och nu för tiden så är han för det mesta väldigt framåt, & då & då får man nästan göra tvärt om -
hålla tilbaka honom lite!:laugh:

Senast ändrad:

lägger till mig själv, men har blivit lite piggare sen jag började köra honom med vagn. Jag kör inga långa pass,,,men han lär sig att tänka framåt mer av sig själv genom att han drar vagnen.

Ja jag menade stjärnsporrar egentligen, det blir ju skarpare, men ang rullar så tror jag absolut vissa kan föredra det.

Jag menade inte helller att man inte ska använda sporrar, självklart, utan att egentligen tror jag bara inte problemet sitter där så att säga utan mentalt. Hästen har inte framåttänket, och då tycker jag själv att det är bättre med ett spö som påminnelse i så fall om den inte tar skänkeln, och många många övergångar som får den mer alert.

Jag anser att det är bättre att ta på sig stjärnsporrarna och kunna rida "fint" på en häst som lyssnar, istället för att kämpa och jobba på en betongkloss.

Igår var min åbäke seg när jag red ut. Vi red bort till sandgropen och klättrade, övade på övergångar hela vägen tillbaka skritt-trav-galopp-trav-galopp-skritt osv och avslutade med en slingrig stig med mycket naturliga benlyft. När vi var tillbaka i stallet var jag inte nöjd, han lyssnade inte framåt alls så jag gick upp på ridbanan.
Där la han i handbromsen helt. Jag kämpade i 10 minuter sen gick jag och hämtade sporrarna.
Jag behöver inte använda dom, det räcker att han vet om dom.

Vet inte hur man ska lösa detta utan sporrar och tro mig, jag har försökt ALLT!

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
514
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 026
Senast: Freazer
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
810

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat

Omröstningar