Ni som har riktigt små hagar

Sv: Ni som har riktigt små hagar

Nej inte behöver hästarna vada i gräs för att beta, men min gillar det ;), inte för att det blir mycket av den varan, lättfödd som hon är.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Du skrev att det är ett högt pris en häst får betala om den aldrig får beta.
Jag kontrade då med att en hage kan erbjuda något att beta på ändå utan att räknas som ett bete/att man släpper på sommarbete i hage med orört gräs, dvs behöver ej bestå av endast grus eller sand.

Håller man hagar rena och mockar regelbundet så är parasittrycket i princip lika med noll.
Har man dessutom en större hage där djuren inte vistas kring träck hela tiden så minskas trycker där också.

Många använder sommarbetet som ren bekvämlighetsfråga/att ta semester, inte alla, men man slipper i många fall utfodringar, in/utsläpp, flera besök om dagen osv.
Även jag njuter av sommaren på så vis faktiskt.

Men jag tror hur som helst att vi båda två anser att bete är en viktig fråga som hästarna bör ha tillgång till, men för min del så kan det finnas fall där man kanske får överväga vad som är mest lämpligt utefter den mark man har och överväga vad som är lämpligast när hagarnas storlek ska avgöras.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Med tanke på att vi i tråden generellt diskuterar små grushagar på något/några hundra kvadratmeter så är det inte osannolikt att hästar i den miljön får mycket begränsade möjligheter att beta om de inte kommer ut på regelrätt sommarbete, de hästarna får offra mycket. Det finns många versioner mellan liten grusruta och beten på många ha.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Våra vinterhagar är 30*60 ungefär. De ligger på naturligt dränerad mark, de går två och två. Det finns 6-8 träd i varje hage+ lite sly, hagarna ligger i en sluttning så det är inte alldeles platt. Helt okej för att vara så små hagar tycker jag. Hästarna
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Ja och möjligheten till sommarbete fanns även med i trådens början därav att jag ramlade in på andra alternativ, om det är så att man har begränsat med mark som många säger är anledningen till mindre hagar.

För egentligen är det ju ganska dumt, att minska ytan för hage för majoriteten av året just bara för att kunna avvara större hage till sommaren. Enl mig borde det vara tvärtom, att hästarna ska ha en rejält bra, större hage som året runt hage och sommarbeteshagar som är en kortare period kanske skulle ha varit mindre då i stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Allt ovanstående är givetvis toppen men det som gör det här stallet till världens bästa är stallägarna.


Tyvärr känns det för mig som att stallägarna bara tänker på pengar. En normal människa som är åtminstone lite djurvän hade väl aldrig ens fått för sig att hyra ut en massa hästplatser när det uppenbarligen inte finns bete så det räcker till acceptabla hagar.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Om hästägarna varit djurvänner hade stallägarna inte kunnat hyra ut platser - samma logik som din.

PS. Vill man tjäna pengar så är inte inackorderingsbranschen den första jag tänker på, snarare motsatsen. Kanske behöver man snåla in på marken för att inte gå med brakförlust.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag håller med...

en mening som ofta dyker upp här på buke är att dte inte är ngn rättighet att ha häst....och det stämmer... kan man inte tillgodose hästens behov ska man helle rinte ha ngn häst...punkt

Håller med helt. Ingen liten ruta för min häst om han inte är sjuk.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Tyvärr känns det för mig som att stallägarna bara tänker på pengar. En normal människa som är åtminstone lite djurvän hade väl aldrig ens fått för sig att hyra ut en massa hästplatser när det uppenbarligen inte finns bete så det räcker till acceptabla hagar.

Då skulle halva Skåne vara utan stallar och stora delar av övriga Sverige med. Och därmed skulle vi ha en betydligt lägre hästpopulation i Sverige än vad vi har idag = färre tävlingar och mindre pengar till sporten = troligtvis inte ha några direkta landslag att komma med = en döende sport

Men det är ju tur att ni är sådana djurvänner att ni kan ha era hästar i milsvida hagar... :cautious:

Jag talar ENBART av egen erfarenhet när jag säger att just min häst trivs BÄST där han står idag även om hagen är mindre än han haft innan och även om han inte har lika lång utevistelse som tidigare.

Jag talar även ENBART av egen erfarenhet när jag säger att min häst inte har några som helst problem med att röra sig obehindrat i alla gångarter i sin hage. Tvärtom..

Och jag talar ENBART av egen erfarenhet när jag säger att våra hagar inte direkt kan jämföras med en sjukruta. En parallell som många i den här tråden verkar dra. En sjukruta är mig VETERLIGEN (återigen, jag KAN ha fel) ämnad att inskränka hästens rörlighet och är egentligen tänkt enbart för att hästen ska få frisk luft medan den har vila. De sjukhagar jag har SETT under de 30 år jag haft häst har legat på ca 16kvm dvs 4*4m.

Om hästägandet ska begränsas till de platser där jordbruksmarken inte är den bästa (för den behöver bönderna om det svenska jordbruket ska bestå) eller där tomtpriserna inte är för höga så kommer vi effektivt ta död på hästsporten i Sverige.

Att påstå att vi som inte har tillgång till stora hagar inte är djurvänner tar jag som ett personligt påhopp och jag inleder denna helg med att känna mig oerhört kränkt. Tack för det!

Jag gör precis allt för min häst. Jag ger honom allt jag kan men just stora hagar kan jag inte ge honom så då är jag Vaddå? Djurplågare???????????????

Nä FY
För första gången känner jag faktiskt starkt för att skita i Buke och dess medlemmar för ni gör mig bara less. En diskussion om vad man kan GÖRA om man nu råkar ha mindre hagar spårar ur till "Vi hoppar på dem som inte har samma möjligheter som oss" tråd.

Jag blir så trött
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Tyvärr är det så, allt är inte svart eller vitt i vårt hästsverige eller hästhållning men en del tycker det.

Som jag känner är inte våran hagsituation kanske helt optimal men det funkar eftersom att jag är inhyrd och kan således inte bestämma över allt fullt ut och hagstorlekarna är standard och vad alla har tillgång till som oftast, i alla fall i de stall jag stått i. Min häst lider inte utan trivs med livet och lever loppan i sin hage för glatta livet där han tillåts röra sig i samtliga gångarter.

Har man då inte stor hage så finns det sätt att kompensera det på, tex genom att man motionerar hästen så att den stimuleras och trivs med livet. Att säga att man inte ska ha häst bara för att man inte kan erbjuda en hage på flera hektar året om tycker jag är att sjunka till en väldigt låg nivå, eftersom att man kan få det till att funka. Att ställa hästar rätt upp och ner i stora hagar och aldrig göra något med dem finns det folk som gör också, vilket enligt mig inte är ok, men hästarna lider knappast av det heller..
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Fast halvt knapplån nu.

blir det inte lite galet i sammanhanget att alla drar olika egna definitioner om vad de som säger nej till liten hage, avser med en liten hage, och vice versa: de som säger att de har små hagar, tror att de som säger att små hagar inte är bra, pratar om flera hektar stora hagar till sina hästar?

är ju bara att titta på några av responserna här i tråden, där ngn tolkat det som att folk fördömde en 40x60 hage? vem har sagt det? jag kan inte hitta ngn enda som definierat en sån hage som oacceptabel hage i tråden? vad har jag missat?

likaså så betyder ju inte att man säger att man inte vill ha liten hage till sina hästar oavsett årstid, att man därmed ekvivalerar den enda acceptabla hagen att vara flera hektar stor?
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Spinner vidare lite på ditt inlägg, för min erfarenhet är att många Skånestall faktiskt skulle kunna ha lite större hagar, men folk efterfrågar inte det.

Jag försökte själv aktivt i ett år hitta ett stall utanför Malmö med vettiga hagar. För mig innebar det att hästen skulle slippa lera upp till knäna vintertid, få gå med minst en kompis och kunna röra sig fritt, gärna då med lite att plocka med även vintertid. Det var inte lätt. Jag hittade ett stall till slut, med ridbana och massa bekvämligheter, men de hade en jättestor gräshage med lång utevistelse, vilket gjorde att det enbart stod "skogsmullar" där. Då började jag fundera på om det inte är så att folk är så otroligt rädda om sina hästar att de helt enkelt inte vågar stora hagar. En teori från mitt håll.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Ni som har riktigt små hagar till era hästar, hur stora har ni på ett ungefär? Vad är anledningen till att ni har små hagar? Hur gör ni med sommarbete? Hur sköter ni era små hagar? Vad finns för fördelar/nackdelar med små hagar?
/ Undrar en blivande hästägare med små hagar... :)

Som sagt, vad är riktigt små hagar? Jag har vad jag tycker är små hagar, och grundanledningen (och egentligen den enda fördelen) är för att de inte ska ha gräs i dem. Nu kanske de räknas som stora med andras mått dock?

Den minsta är grusad, den större är grusad vid grinden. Skötsel så ja att mockad dem.

Nackdelarna är ju uppenbara och har redan tagits upp.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Rasthagar a la fyrkant är på tok för litet för att jag skulle vilja ha min häst där. Rasthage efter de senaste minimimåttet 10x30 /häst skulle jag kunna leva med en period till förmån för andra saker.

Närmast huset/stallet har jag 4 hagar, de två mindre är ca 40x40 och de andra två är 50x50-60. De två större har varsin ligghall om 25 resp 20 kvm och är grusade på utsatta ytor. En av dessa med ligghall används bara på vintern när det är fruset av två anledningar; att slippa gegga och fruset vatten.

Några hundra meter bort har jag två större hagar på 0,8 ha resp 1,2 ha med naturbete, träd, kullar och sly att gnaga på. Den större har en ligghall på 30 kvm och är ytterst lämplig som höst och vårhage då det är mest sandjord och naturlig dränering så hästarna slipper stå i gegga. I dessa hagar får man dock räkna med att det är större skaderisk, de busar och kan lätt sticka sig på en pinne osv.

Om sommaren har jag tre hagar om 1,5 resp 1,1 samt en liten på 0,3 ha, De ligger dock längre bort från huset/stallet och används följdaktligen endast till sommarbete.

Folk kan ju tycka att mina hagar är små men de räcker utmärkt till mig. Jag flyttar runt hästarna efter behov, skiljer på sommar och vinterhagar samt vilar någon hage varje år i samband med harvning/plöjning och insådd. Mockar/harvar samt grusar alla grindhål varför alla hagarna vanligen är gröna, utan lera och parasitfria.

Har ingen sjukhage men en rundkorall med rejält trästaket på 16 m i diameter som alltid är torr och fungerar bra till litet allt möjligt.

Jag har två ston varav den ena har ett föl vid sidan.

mvh Eva
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Just glömde,
Anledningen till att mina hagar ser ut som de gör är helt enkelt bara logistik. Närmast huset/stallet finns åkermark som lätt lerar sig och längre bort naturbete och skog där man å andra sidan inte kan hålla vatten frostfritt med mindre än att man drar el 300 meter eller så.

Då stall och boningshus befinner sig i ena kanten av fastigheten så blir det automatiskt längre väg att gå till till de hagar som är större.

Det optimala är ju att man har stallar och boningshus mitt på fastigheten så man kan ha hagar av tårtbitsform runt om och ändå slippa leda hästarna så långt varje dag.

För mig är rådande läge ändå fullt acceptabelt även om det kräver litet mera jobb att hålla mindre hagar fräscha.

Skulle jag haft flera hästar eller inackorderingar så hade jag nog valt att köpa en annan fastighet som var mera lämpad för ändamålet.

mvh Eva
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Då skulle halva Skåne vara utan stallar och stora delar av övriga Sverige med. Och därmed skulle vi ha en betydligt lägre hästpopulation i Sverige än vad vi har idag = färre tävlingar och mindre pengar till sporten = troligtvis inte ha några direkta landslag att komma med = en döende sport

Men det är ju tur att ni är sådana djurvänner att ni kan ha era hästar i milsvida hagar... :cautious:

Om alla Sveriges hästar fick gå i milsvida hagar på bekostnad av landslagen hade jag lätt kunnat leva med det. ;)

En del i det hela tror jag stavas låga kostnader för inackordering på många ställen runtom i landet. Man kan inte ta ut reella kostnader och dessutom lön på det, och därför blir tex dränering lidande och hästarna får klafsa omkring i småhagar för att spara på annan mark. Tyvärr är de ju så anpassningsbara djur att de accepterar att stå i småhagar några timmar om dagen, (i värsta fall) och därmed intalar man sig att de trivs, för sitt eget samvetes skull.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

För mig är riktigt små hagar runt 20 * 20, gärna med lera upp till knäna.
Sånna finns det ett helt gäng av häromkring och det är inte okej för mig.

Nu har jag dessutom en riktigt muntergök med en aldrig sinande energi, han behöver gott om plats för att må bra.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Du har alltså 9 hagar till 2,5 hästar ??? Hur kan du anse det är lite ?
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

För mig är riktigt små hagar runt 20 * 20, gärna med lera upp till knäna.
Sånna finns det ett helt gäng av häromkring och det är inte okej för mig.

Nu har jag dessutom en riktigt muntergök med en aldrig sinande energi, han behöver gott om plats för att må bra.

Med de måtten så är min ena nog godkänd men den andra är tveksam (den är inte rektangulär så svårt sätta exakta mått men..)
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Ja jag har ett gäng med hagar, dock är de jag har inte så stora. Men som jag sa, de får räcka för mig.

Fastighetens beskaffenhet gör ju att jag måste flytta hästarna efter vädret så svålen i dem inte trampas sönder eller att gräset betas ner till rötterna.
 

Liknande trådar

Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
633
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 059
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp