Ni som har riktigt små hagar

Sv: Ni som har riktigt små hagar

Hagstorleken är en avvägning mellan faktorer som pris, avstånd, faciliteter etc.
delvis kl

Håller med.
För oss handlar det om pengar . Hade jag kunnat hosta upp oemotståndligt mycket pengar hade nog även närliggande bonde skulle kunna tänka sig att sälja sin åker som ligger angränsade till vårt hus. Eller arrendera.

Men för tillfället har vi inte så mycket pengar, utan det får vänta något år. Tills dess går hästarna (två) i en liten hage på ca 2500 kvm.
Sommarbete i stora rejäla hagar däremot.

Kommer nog sätta upp en liten skogshage så att hästarna kan få lite ombyte. Men den blir inte stor alls, gissningsvis 25x25 m, mest för att de ska kunna gå runt och plocka lite bland buskar och träd, den är inte vettig att galoppera runt i.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Hade jag haft eget stall hade jag nog dock satsat på en bra åretrunt hage och i värsta fall tagit betet som sekundär tillgång..i vår tid måste inte en häst ha bete årligen, de nöjer sig om de har tuggbehovet uppfyllt så har man en riktigt bra hage året om kommer hästen att vara nöjd och glad ändå för näringsbrist pga avsaknat bete kan jag garantera att vi inte har..det brukar snarare vara tvärtom. Betet idag är också det endast en bekvämlighetsfråga för våran del, det finns inget annat vi tjänar på det och är ju inget som vi egentligen ska se som att "ge igen" för resterande tid av året i tråkig hage precis.
Altså, jag hade hellre prioriterat en stor bra hage som kan funka året runt men utan bete i värsta fall, än små vinterhagar för att kunna ha bete 2-3 månader om jag haft möjligheten att välja. Hästarna nöjer sig nog med handbetning tex.

Min häst är absolut mest nöjd när hon har god tillgång till bra bete, hästen tjänar definitivt i trivsel på att gå på bete och det kan mycket väl kompensera för sämre hagar under andra delar av året. Jag ser det dock inte som en kompensation utan en naturlig del av livet för en häst. Visst klarar den sig utan men det är definitivt inte av bekvälighet jag vill att hästen ska få gå på bete. En riktigt bra hage inkluderar för mig bete eller åtminstone en del gräs och annat att tugga på runt halva året.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Givetvis är det något naturligt för hästen vilken häst säger nej till bete? Men det är inte ett måste för hästens överlevnad idag. Förr var bete ett sätt att spara på foderresurser, hålla landskap öppna och ge hästen möjlighet att stoppa i sig näringsämnen som inte tillfördes i större delar på vintern bland annat, det behöver vi inte idag i samma utsträckning då vi har maskiner och tillgång till foder året runt.

Jag har alltid haft årligt bete och är något av årets höjdpunkt.
Bete för mig innebär inte bara gräs i hagen, utan det ska vara näringsmässigt bra gräs också, så bra att man inte behöver fodra med grovfoder på sidan av utan hästarna ska kunna leva av det. Många hästar kan få behovet uppfyllt ändå med andra ord om man kan erbjuda gräs, sly mm i hagen men att det inte kan klassas som bete..därav min input att man måste inte kunna erbjuda sommarbete tex om man har bra förutsättningar för att kunna vara utan det eftersom att hästens behov kommer att fyllas väl ändå.
Hästen nöjer sig med att kunna plocka och ha födosök. En tråkig hage kommer alltid att vara en tråkig hage liksom, oavsett om där växer mängder med gräs eller inte.

Ett bete i större hagar ska inte ses som enbart kompensation tycker jag mot att hästen resterande tid på året står i liten tråkig hage egentligen utan för mig är det då bättre att dem har bra hagar året om men att man kanske får hoppa över betesgången 2-3 månader/år i värsta fall men att hästarna har bra hagar året om.

Det jag menar är att hade jag haft egen mark och tvingas välja så hade jag valt stora, fina året runt hagar och skippat bete framför små vinterhagar för att erbjuda bete begränsad tid på året. Många är i den sitsen att de måste välja pga marktillgång och pengar (mark är dyrt!) och jag hade tänkt tvärtom mot vad många gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Det jag menar är att hade jag haft egen mark och tvingas välja så hade jag valt stora, fina året runt hagar och skippat bete framför små vinterhagar för att erbjuda bete begränsad tid på året. Många är i den sitsen att de måste välja pga marktillgång och pengar (mark är dyrt!) och jag hade tänkt tvärtom mot vad många gör.

Beror ju lite på hur nära man har beteshagarna också :)
Har man dem angränsande till gården så hade jag nog också funderat över samma lösning som din. Men många , inkl mig, har inte beteshagen i direkt anslutning till hus/stall utan de ligger en bit bort.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Förutsatt att de hagarna jag pratar om är i anslutning till gården ja, blir svårt annars :)

Men det är det vanligaste förekommande jag varit med om hittills i alla fall och jag har tänkt i dem banorna att jag hade gjort tvärtom, eller vänt på steken och kanske haft "minimala" gräshagar i stället tex.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Nej, det är för all del inte ett måste att hästen går ut ur boxen över huvudtaget, den överlever 24/7 i mörker i en trång box om det skulle vara så. Ingen har väl påstått att en häst måste beta för att överleva? Hur näringstätt bete hästen behöver beror på arbete och hur lättfödd hästen är, det finns en del som bokstavligen blir tjocka av att titta på gräs medna nadra inte klara sig på ett bra bete om de inte blir stödfodrade.

För mig handlar det inte om överlevnad utan om livskvalitet, man kan givetvis beredda god livskvalitet på annat vis och ha olika prioriteringar och göra olika bedömningar men det är ett högt pris för en häst att betala om den aldrig får beta.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag tycker inte 20x60 är oskäligt för en vinterhage om den inte består av lera, och inte är full med hästar ?

Ser ingen som skrivit att 20x60 skulle vara oskäligt i sig ?
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Får jag fråga vad beta innebär för dig då?

Jag har aldrig nämnt att hagen nödvändigtvis enbart måste bestå av grus heller. Har hästen gräs i någon form och kanske sly i sin hage så uppfylls behovet.
Att beta är = födosök där hästen plockar i marken och tuggar.
Har man då en riktigt stor hage som året runt hage som innebär att hästen får alla sina grundbehov fyllda, förutom att släppas i en ny hage sommarvis med absolut nyvuxet/nyrört gräs förstår jag inte hur hästen skulle få försämrad livskavlitet då den fortfarande får alla sina behov uppfyllda.
Här tror jag att det är vi människor som mår bäst av sommarbete, altså om man jämför dessa förutsättningar.


Att jämföra detta mot att stänga in hästar i en box dygnet runt känns ganska så fel eller hur?

Återigen, jag har alltid haft sommarbete men hade jag haft så lite mark så hade jag hellre prioriterat i frågan att göra en stor, bra året runt hage än att trycka in hästarna i mindre hagar till majoriteten av året bara för att spara på en uns bit mark som ska ge gräs en kort period på året och sen får hästarna stå i tråkig hage, igen..För mig hade vägt över att de skulle ha det bra majoriteten av året än bara en bråkdel. Vad är vitsen om inte att ge tillbaka tid för dåligt samvete?

Jag kan erkänna att min får bete idag till största anledning till att kompensera, det känns bra efter de förutsättningar vi har men är absolut inte det optimala heller.
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag håller med dig här . Fast "beta" skulle jag kanske gissa att lobelia menar som du och att ni bara missförstått varandra ?

För mig betyder inte bete att hästen måste gå till kotorna i gräs . Det räcker gott med kort minigräs , alternativt vintertid vissnade tuvor lite här och där . Finns det ovanpå det skog, träd, sly osv så finns inget problem frågar du mig .

Däremot grusad hage och inget annat än giva grovfoder då och då - ja visst de klarar sig och mår bra även utifrån det rent fysiskt och många även fixar det allmänt utan problem . Men det var väl inte det varken du, jag, eller lobelia riktigt snackade om som grund .
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Din förklaring kanske var bättre och att vi har olika syn på vad ett bete innebär.

Men som du säger, finns där lite gräs så att hästen faktiskt kan beta så räcker det gott och väl. I många fall så är det ju många hästar som skulle må bra av att skippa nåt års sommarbete eftersom att majoriteten blir kraftigt överviktiga under betessäsongerna av vad jag ser numer
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Var skrev jag att hästen nödvändigtvis behöver byta hage för att beta? Det är dock önskvärt med hagbyte med tanke på parasittrycket, det är svårt att mocka en stor hage på ett bra vis och förutom det så bör man skydda betesmarken från att blir upptrampad under lersässongen. Har man en riktigt stor hage som även räcker till bete så är det väl knappast några problem att dela av den förresten.

På vilket sätt skulle bete vara så bra för människorna förresten? En del får det säkert lindrigare medan det för andra innebär merjobb. Jag har exempelvis bytt 10 minuters mockning mot 20-30min att hämta hästen och andra får längre körsträcka eltrrnativt en mass jobbatt sätta upp och underhålla stängsel.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Om en hage bedöms som stor eller liten beror väl i mångt och mycket på hur många hästar som vistas där?

Jag har min häst i en liten hage. Han går ensam (alla hästarna gör det på denna anläggning, vi har dock tillåtelse att öppna upp mellan hagarna om vi vill ha gemensamma).

Jag skulle säga att hans hage är liten även om man har i åtanke att det enbart vistas en häst där. Jag är inte ngn höjdare på ögonmått men 6*20 kanske(?). Tidigare (på samma anläggning) har han gått i en som var mer 4*30 hållet.

Första hagen var hårdgjord och jag behövde aldrig ens spola benen på honom trots skitväder till skillnad vad jag behövt på andra ställen i stora hagar (där de ändå trängs vid grinden) då han haft lera upp till öronen. Nuvarande hage (bytte för han behövde gå mjukt) är sandad och påminner starkt om en bra paddock. Han får alltså blöt sand på benen om det regnat kraftigt men vid normalt höstregn så är det ingen fara där heller. Man kan alltså dränera bort lerproblematiken.

Anledningen till att han går i liten hage är alltså för att de inte har större på anläggningen. Det är också det enda minus som denna anläggning har (som i övrigt är världens bästa :D) och jag bestämde mig för att testa helt enkelt och se vad han tyckte.

På andra ställen har han gått i normalstora till stora hagar med kompisar men han verkar ändå trivas betydligt bättre där vi står nu. Trots hagstorleken. Min högst subjektiva åsikt är att detta beror på att han för första gången har ett öppningsbart fönster i boxen som han bara älskar. Han står med huvudet ute i alla väder och är supernöjd. Hans fönster var således det som stängdes sist nu när det blev kallt och kommer vara det som öppnas först till våren.

Jag kan dock tillägga att de har något större sommarhagar (fortfarande enhästars) om ca 5*60m. Dessa används från maj till mitten av oktober (var det i år iaf) så fort det är torrt alltså.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Jag i min tur blir chockad över att du tycker 20*40 är en bra hage!
I min värld är det en sjukhage.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

En sjukhage är en hage hästen inte kan utöva sitt fria behov av gångarter rent ytmässigt .
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Låter miserabelt . Även om hästarna som sagt alltid anpassar sig .
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Var skrev jag att hästen nödvändigtvis behöver byta hage för att beta? Det är dock önskvärt med hagbyte med tanke på parasittrycket, det är svårt att mocka en stor hage på ett bra vis och förutom det så bör man skydda betesmarken från att blir upptrampad under lersässongen. Har man en riktigt stor hage som även räcker till bete så är det väl knappast några problem att dela av den förresten.

På vilket sätt skulle bete vara så bra för människorna förresten? En del får det säkert lindrigare medan det för andra innebär merjobb. Jag har exempelvis bytt 10 minuters mockning mot 20-30min att hämta hästen och andra får längre körsträcka eltrrnativt en mass jobbatt sätta upp och underhålla stängsel.

I min Erf så har man tillräckligt stora hagar och vettig belastning på hästar i sig så finns inte parasit problemet så gravt . Kräver dock som sagt större hagar och bra skötsel av hagar men mocka i sig behöver det inte innebära om man klipper och sprider gödslet via maskin på rätt sätt rätt schema och att hagarna får vila rätt period efter det .

Parasit tryck får man inte i sig om ovan fungerar .
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Låter miserabelt . Även om hästarna som sagt alltid anpassar sig .

Jo det är ju inte optimalt direkt :cautious:
Tyvärr så är det en vanlig syn där vi bor nu (där vi bodde innan fanns det större hagar). Eller jag skulle nog nästan vilja påstå att i jämförelse med de andra stallarna runt omkring så är nog våra hagar t om stora :o + att vi har sommarhagarna. Tragiskt men markägarna vill gärna bruka superb jord själva.

Och när man står på en anläggning så får man ju ett "paket". Här är det hagarna som drar ner det lite. Åh andra sidan så är allt annat rena drömmen för både mig och hästen så det överväger ju en hel del.
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

förut så stog jag i ganska små hagar. de två äldre funkade det ganska bra men den äldre blev som en vildhäst och tänkte vid flera tillfällen hoppa över staketet. som tur var så fick vi en stor kuperad sommarhage också som de fick gå i sålänge vädret tillät. just nu står jag med fyra hästar, två stora unghästar och två små gamla ponnys, och de har det riktigt bra nu. de kan leka och sen sova i vindskyddet.
om du har en unghäst skulle jag rekomendera en större hage då vissa unghästar blir helt galna med små.
när jag stog i de små hagarna så mockade vi noggrant varje dag samt skötte hovvården extra noggrant. en rekomendation är att om det blir dåligt underlag är att vara riktigt noggran med hovvården (hovarna kan bli torra när hagarna är sandade, och mjuka när det är lerigt) håll även extra koll så det inte finns vassa stenar då chansen ökar om det är en liten hage att de trampar på någon vass sten.
hoppas det hjälpte!:)
 
Sv: Ni som har riktigt små hagar

jag är ingen skogsmullenisse på ngt sätt, och vill ha ridhus och gärna bekvämligheter osv. Men oavsett utifrån det så aldrig att jag hade köpt ett paket på premisserna att min häst stod i sjukruta hela hagvistelsen. som förmodligen dessutom innebär rätt kort utevistelse? aldrig.... om inte annat utifrån min tröskel utifrån god djurhållning så hade jag tackat ja till såna förhållanden så hade det inneburit att jag själv måstat slå knut på mig själv att utöver de förhållandena absolut motionera aktivera hästen kvällstid som kompensation för hagvistelsen och stall vistelsen.

att hästar mår bättre utifrån de förhållanden du redovisar för att ett fönster finns i boxen blir väldigt ledsamt i mitt perspektiv. men som sagt, de köper ju det mesta och anpassar sig.

Nyttjar du verkligen alla bekvämligheter? jag har fattat det som att din häst varit skadad permanent i flera år och aldrig gåttt riktigt fullt ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Ni som har riktigt små hagar

Skrittmaskinen nyttjas dagligen kan jag meddela. Danne avskyr att stå i stallgången (drar ner allt han kan komma på och han blir typ 10m lång) och älskar att gå i skritten. Han gillar att ha koll så han går där och spanar :) medan jag fixar och donar

Solarium nyttjas inte dagligen.

Ridhus nyttjades när jag red (du har helt rätt. I 3 år har han varit sjuk/ halt. Dock med en månads uppehåll här och där) vilket nu sist var för 10 dagar sedan

Paddock samma som ridhuset (beroende på väder såklart)

Det faktum att alla fodringar samt in-/utsläpp ingår är rena drömmen för mig

Mockningsservice har jag köpt till ett par gånger då jag varit sjuk eller bortrest eller bara haft ont om tid

Skrittmaskinsservice hade jag i somras dagligen

Allt ovanstående är givetvis toppen men det som gör det här stallet till världens bästa är stallägarna. De har full koll. De vet exakt hur våra hästar rör sig, uppför sig och ser ut när de mår bra och upptäcker således även direkt om ngt är fel. De är hemma hela dagarna och har koll. Blåser det t ex får hästarna lunchen inne och släpps ut sen igen så att de har en chans att få i sig höet utan att det blåser iväg.. De fixar och donar och ställer alltid upp om det är ngt.

Iom Dannes sjukdom så är det extra skönt att det hela tiden finns ngn som har koll på hur mycket han har druckit hur han verkar osv.

När jag flyttade Danne så hade han precis stått på ett annat ställe här i trakten som inte funkade alls. Ngt större hagar, ridhus och paddock men ägarna var fruktansvärda och alla hästarna var så oerhört stressade. För att inte tala om oss ryttare som hela tiden gick på tå och ville därifrån :yuck:

Innan vi köpte hus stod jag många år på ett kollektivstall med stora hagar och med hagkompisar. Utevistelse som minst 9 timmar som mest 16. Även om jag tror att Danne trivdes där så är det nog ingen därifrån som hade känt igen honom nu (lite över ett år sedan) för han har blivit så oerhört mycket lugnare. Han går lugnt ut och in från hagen. Han är lugn i boxen och verkar övht väldigt harmonisk. Och jag tror faktiskt att fönstret har väldigt mycket att göra med det. Just för att han vill ha koll. Han verkar vara en häst som vill ha väldigt mycket mental stimulans vilket man även märker när man rider.

På nuvarande stall går de ute ca 8-9 timmar nu på vinterhalvåret och drygt 10 timmar under sommarhalvåret.
 

Liknande trådar

Anläggning Upplever att det är ungefär så de flesta hästgårdar häromkring (norra VB) ser ut. Små rutor till hagar och någon enstaka liten gräshage...
2
Svar
30
· Visningar
633
Senast: Mia_R
·
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 236
Senast: L(i)FE
·
Anläggning Går i tankarna att byta arbetsplats och flytta till Uppsala från Norrland och vill så klart i såfall ta med min häst. Hur ser det ut...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Oknytt
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 059
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp