Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Sv: Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Lång och låg kan vara bakom lod anser jag.

Det finns massor av trådar som beskriver HF/rollkur, men som jag uppfattat HF så har hästen halsen ganska högt, och nosen i bringan, eller mot ryttarens fot.

Säkert kan vi få lite bilder om det redan inte finns i de andra trådarna.

Jag menar nog låg o rund egentligen.
Kan inte föreställa mig att jag skulle klara att få in nosen vid bringan.
En annan är ju upplärd med det där med att näsan inte får vara bakom lod. så det är svårt.
Gör det nog på den andre i början o slutet- alltså djup o rund+ låg- när den var frisk.
tränade för ett par veckor senast:o

Då räcker jag upp handen - har ju fått i uppdrag att "omforma" hästen och skulle konsekvent rida låg och rund en längre tid. SVÅRT!! Med en häst som är byggd som en sjöhäst.

Så det har jag gjort mycket, och rider fortf i en låg - och rund form men inte fullt lika låg längre.

Jo, jag skrev för mig, så har jag en väldigt klar gräns mellan lång - låg och 'resten'. Inte nödvändigtvis en 'vedertagen' gräns.

Men tillbaka till rund och låg/HF/rollkur, så nyss när jag beskrev tyckte du det var rund låg, samtidigt som du tycker att rollkur så är halsen högre, och nosen i bringan/ryttarens fot, dvs där näsan på min herre befinner sig ibland (jag kan som sagt släppa den lägre med, men inte under knäna i det där förbjda läget).

Det jag menar, det är svårt säga 'där går gränsen' (Och bilder underlättar alltid ja, men eftersom jag inte har någon på valacken när han går 'sådär' så är det jus vårt att få något att jmf med)

Jag menar både och - Mankan ju spänna hela pilbågen mer, men då håller hela hästen ihop sig (samlar sig) och kan fortfarande vara fri i sina halsrörelser, men om man överböjer halskotpelaren fram så blockerar man ryggrörelserna.

Vi verkar rätt eniga :)

Du har också då tippat tornutskotten :D :)

det kan och bör man ju göra uppsuttet också - för att se till att fördelningen mellan frambenen blir rätt i det svåra varvet :o

Just det där med hovarna - jag kan tänka att din häst - med din snedhet som du beskrivt den tidigare = motsatt min belastar vä fram mer.
Annars så belastar de flesta hästar höger fram mer - det är detta jag menar med rakriktning till viss del ( man måste ju kontrollera vikten mellan bakbenen oxå )
Om en häst belastar hö fram för mycket i höger varv - kommer den att kännas kärv - får man över vikten mer till det yttre så; voila.

En korrekt ställning flyttar ju vikten mellan framhovarna..

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Då har jag prövat det isåfall - eller inte bara prövat jag använder mig av det ibland! På min 6 åring som inte vill böja sina knäleder i bak om han slipper! Fast jag visste inte att det kallades HF min tränare säger bara gör så och så (naturligtvis varför oxå, oftast:p).

Jag fick rida på en ganska liten volt och rida ner nacken så att manken var högsta punkt, när han var avslappnad där fick jag trycka på honom ganska rejält - och vips! böjde han fint sina knäleder:)

Skulle dock inte gå att ha manken som högsta punkt och näsan långt inne på t.ex den av mina häster som går svårklass (ja, jag älskar att säga det:rofl:) då hon har alldeles för maffig nacke, då skulle jag nog behöva dra en del i stången och då är vi ju inne på nått annat som jag inte håller på med!;)

Intressant att höra att det är så många som använder sig av denna "metod" men jag kan nog erkänna att jag skulle kanske tänka mig för både en och två gånger innan jag gjorde det på en framrdning t.ex Man vet ju vad många anser!

/Z.

Jag måste erkänna att när jag läser dina inlägga kan jag inte låta bli att tycka att det låter överdrivet avancerat! (inte menat som elak kritik) Har du utbildning inom hästens anatomi eller så? Du diskuterar verkligen på en "högnivå"...!! Jag har aldrig i hela mitt liv tänkt i dom banorna som du pratar i:D

Jag har prövat och det ger verkligen resultat, extrema resultat.

Utvecklingen av hästen blir enorm, en sån skillnad att det inte går att beskriva. Det var inte min mening men hästen blev en dag så extremt lösgjord att den gjorde det själv och jag övade just den dagen på en annan sak så jag struntade i vad den gjorde med huvudet och övade vidare på det jag gjorde.Minns att jag störde mig på att den gick sådär, kände mig hemskt dålig som ryttare.

Hästen gick bättre och bättre och bärigare och bärigare, det kändes som att dansa.

Så jag fortsatte träna så och min knepiga häst har på kanske 1 månad blivit av med alla rörelsestörningar som han haft bak. Han har kommit upp med sin saknade rygghalva och han känns som Briar typ :D
Dock ska tilläggas att jag aldrig kräver det själv utan jag gör det de dagarna som hästen bjuder på det själv och det gör han när man ridit honom totalt lösgjord.Jag strävar efter att länga ut honom och det är viktigt att inte på några villkors vis tänka bakåt med handen, jag har typ ingen vikt i handen men hästen tänker ändå extremt mkt framåt.
En mm längning av handen ger en omedelbar swung framåt.
Jag upplever det som att han bjuder mig på detta för att litar på mig för jag riktigt känner hur hela hans nacke ligger i min hand och hur jag med mkt små medel kan tillfoga honom stor skada i nacken. en ganska obehaglig känsla, fast underbar ändå.
Och givetvis, tänk på att inte göra det länge, inte kräva det utan tacka när man får det.

Senast ändrad:

Jo, jag skrev för mig, så har jag en väldigt klar gräns mellan lång - låg och 'resten'. Inte nödvändigtvis en 'vedertagen' gräns.

Men tillbaka till rund och låg/HF/rollkur, så nyss när jag beskrev tyckte du det var rund låg, samtidigt som du tycker att rollkur så är halsen högre, och nosen i bringan/ryttarens fot, dvs där näsan på min herre befinner sig ibland (jag kan som sagt släppa den lägre med, men inte under knäna i det där förbjda läget).

Det jag menar, det är svårt säga 'där går gränsen' (Och bilder underlättar alltid ja, men eftersom jag inte har någon på valacken när han går 'sådär' så är det jus vårt att få något att jmf med)

Det är svårt att beskriva, men jag tror att du rider lång och låg/rund, inte som de extrema bilderna på HF.
Men egentligen spelar det ingen roll.

Japp, han stampar ner mera med VF, samtidigt som han spänner sig i bringan på den sidan.
Jag ska prova det när jag sitter på och ser vad som händer.

Tack för att ni svarar så himla bra.
Det finns många aspekter av detta o även som Alex var inne på- ett svart- vitt med en massa färger emellan. Skriver inte grått:devil:

det måste ju finnas en anledning till varför många riktigt duktiga hästar rids i Hf eller ngn liknande form.
Inte tror jag att det blir ngn form av kuvning direkt- visst. Om det görs fel.

Ser en del hästar som rids samlat / eller kort hela tiden, som om de läggs ner- kommer igång med hela kroppen, även ryggen- får helt plötsligt utstrålning.

Tror att det kan vara bra för elasticiteten i rumpan o dess leder att inte bära mer vikt- hela tiden.

måhända lite i framvikt, men att den blir mer rörlig- inte så statisk.
Kan nog sen röra sig bättre även med vikten bak om man varierar.

Spånar som ni märker.:angel:

det jag brukar säga - att man skall tänka att man flyttar ut skärpet (i ditt fall åt höger) det tar ju med sig hela tunnan = roterar bröstkorgen med tornutskott och allt.

Du kan känna var han vill ha dig för att bli fri i Vä fram

OT
Kul att du var på Carde :)

Jag skulle ha åkt, men min hund har legat inne på Strhlm för stor operation, så jag orkade inte.

Kanske ses nästa gång

Jag måste erkänna att när jag läser dina inlägga kan jag inte låta bli att tycka att det låter överdrivet avancerat! (inte menat som elak kritik) Har du utbildning inom hästens anatomi eller så? Du diskuterar verkligen på en "högnivå"...!! Jag har aldrig i hela mitt liv tänkt i dom banorna som du pratar i:D

Man lär sig det man måste.

Jag har varit tvungen att lära mig mycket om biomekanik rent allmänt för att inte bli en grönsak = vårdpaket

Jag har också haft mycket hälp av min häst för att komma till rätta med en skadad kropp. På den vägen har jag också lärt mycket om hästens. En del är samma annat lite annorlunda

Jag har haft många bra lärare i hästbiomekanik.

Just här refererar jag till en kurs. Sedan finns det en del bra litteratur.
Jag har ju också en grundmedicinsk utbildning iom att jag är hovslagare. Och som sådan redan fixerad vid rörelse...

Biomekanisk kunskap är ju från veterinärernas (forskarnas) sida till för att hjälpa hästar till en bättre diagnosticering rehabilitering osv.

För en tränare kan det hjälpa snabbt till att förbättra koordinationen på ekipage och därmend prestationen.
(ungefär som rörelseanalys inom andra idrotter)

Sedan kan det vara bra att ha lite teoretisk kunskapsbank. Det hjälper en att sålla mellan tro och vetande - så man inte tror att det bor små flodhästar inne i väggarna, som kryper fram på natten och äter smulor och badar ( om du sett den reklamen)

Senast ändrad av en moderator:

Djurjoren och andra:
Handen får inte verka bakåt, visst är det riktigt. Men hur gör ni för att aldrig verka bakåt med handen?

Det handlar återigen inte om att dra, utan att leda/ visa vägen.

Men visst är den minsta lilla förhållning bakåtverkande.
Ska man inte få göra det?

Förhållningarna/halvhaltena är viktiga i denna typen av arbete då de inte bara är förhålande hjälper utan även uppsamlande. Utan förhållningarna landar hästen så småningom alldles på framdelen.

Jag tror att alla ryttare har hållit på med vad som idag kallas hyperflexion el. rollkur i alla tider. Det har bara kallats att "ta igenom" el. överböja tidigare. Tycker att det har varit en vanlig syn på alla framridningar till hoppning de senaste 15 åren och i de dressyrstall jag har jobbat i har det böjts friskt också. Detta är mao inget nytt fenomen.

Som Djurjouren beskrev tycker jag också att det kan vara nyttigt, känslan blir verkligen att hästen är fullständigt lösgjord och mjuk i kroppen. Helre att man böjer och fixar än att man rider i en statisk form-det borde rimligen vara mer skadligt.

Mm, det är intressant! Kan inte låta bli att "imponeras" över vilken högnivå du ändå dikterar med tanke på att de allra flesta här inne har svårt att uttrycka sig förklarligt i text:D

Det måste säkert bero på vilket intresse man har för hästar oxå. Jag har inte det intresset av att diskutera och analysera och söka den formen av kunskap. Hoppas att du inte tog det som någon kritik från min sida? Insåg när jag hade skickat inlägget attd et kanske kunde tolkas så:smirk:

/Z.

Om man bakåtverkar i det läget så tror jag att hästen fullständigt mister förtroendet för en för det känns som att det blri verkligt otrevligt i hästens nacke då.
en icke bakåtverkande förhållning...Hm, svårt att beskriva, man sätter sig i en förhållning, kramar tygeln istället för att backa handen, släpper kramet vid minsta reaktion från hästen. eventuellt kan man lyfta handen en mm uppåt.

Nej jag tog inte illa upp.

däremot har jag tänkt idag - att med just denna rörelseanlays - kan man på ett ganska enkelt sätt lösa de flesta problem som beskrivits i tråden - utan en kortare tygel

Hur menar du då? Typ lösgörande på långtygel? Jag är nog inte alls inne på samma bana som du, men det är mkt intressant att höra din åsikt och vad du menar!

KL*
Har inte läst igenom alla inlägg utan skummat lite snabbt.

Jag tar hjälp av en lång och låg variant med mycket böjning i början av mina pass, i både skritt och trav. Kan nog inte räknas till HF men tanken är ditåt.

Men då böjer jag hela hästen inte bara halsen, och jag börjar försiktigt och ökar böjningen succesivt.

Detta kan jag göra mitt i ett pass ibland också om vi tränat på något väldigt jobbigt eller något som lätt bygger spänning.

Alla hästar jag ridit på detta sätt verkar ha uppskattat det.

Jag drar inte i någon tygel utan visar vägen ut och fram med handen,sedan kan jag återgå till ursprungspositon med handen.

När jag sedan vill att hästen ska bli mer komprimerad i formen styr jag in den i en slags öppna och samlar i hop den.

Svårt att förklara, men jag hoppas att det låter någorlunda begripligt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar