Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Sv: Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

smileys för att det skall bli lättläst....

på rak arm
- utifrån ridning med större kroppskontroll / medvetenhet.

Känner man motstånd i hästen, så har man i 99 % av fallen placerat det där själv.
Går hästen upp med hals och huvud högt så har ofta ryttaren ställt till det
Har man inte kontroll ( någon nämnde det) så beror det å att man inte har hästen korrekt på hjälperna - vilket ofta grundar sig på en felaktig inverkan med sitsen.

Är hästen inte lösgjorde sitter det nästan alltid i ryttarens egen bristande lösgjordhet.

Allt beror ju på från vilket perspektiv man tittar på Dressyr ifrån.
Är hästen en maskin som man hittar knappar och spakar på på - eller är Dressyr en dialog - där hästen sätt att föra sig; är ett svar på Ryttarens inverkan?

är hästens beteende ett beteende, eller ett svarsbeteende
Vad är först - hönan eller ägget. Vad är först - ryttaren eller hästen.

Det går ju inte att svara på, men i vilket fall som hellst är de ju påverkade av varandra i ett ständigt kretslopp :idea:

Så; Är de problemman har grundade enbart på hästens ........, eller är problemen symptom på vad Grundproblemet är.:confused:

Kyra brukar ju säga att får man problem någonstans så är det alltid i någonstans i ABC som det fallerar.

Start stopp och vänd. På en cykel eller en bil - så fixar man fordonet om man har problem med ovanstående, men hästens förmåga till start stopp och vänd är ju helt avhängig av om ryttaren hjälper eller stjälper. :cry:

Ett konkret exempel från Kottas clinic.
Det tränas galoppombyten, Höger till vänster inga problem. Vä till höger alltid efter bak.

Varför?

Förklaring med Kottas ord; Ryttaren har dålig timing, samtliga byteshjälper måste ske samtidigt för att bytet skall bli rent.
Hand skänkel vikt och possitionshjälp måste ske samtidigt.
I det här fallet så flyttar inte ryttaren fram skänkeln tillräckligt snabbt. ( men vad menar Kottas med skänkel......)

Ryttaren som är utbildad i sverige försöker lösa det genom att lägga till den nya innerskänkeln.

Förklaring med susannes ord; Eftersom ryttaren ständigt sitter till höger oavsett galopp, trycker den ner höger farm. ( det går inte i höger galopp, då kommer hästen inte upp)
I höger galopp så måste hästens tornutskott något till vänster för att släppa fram den nya insidan. ( altså mer vikt åt vänster rullar tunnan åt vänster och tar med sig tornutsotten :idea: )

Om ryttaren inte gör så, så släpps aldrig den nya insidan fram i sitsen.
Ryttaren har ju kollapsat i midjan och glidit ned lite åt höger och dragit med sig tornutskotten åt höger - konstant ( been there done that).
Hon tillåter inte hästen att göra tvärtom i bytet
När bakbenen då inte komerm in i första språnget (själva bytet) och försöker igen i språnget, efter så blir de altså jämnfota. Det nya inenr bak släpps inte in (been there done that)

Hästen blir stressad - den skall ju göra ett byte men tillåts inte av hela sitsen. En del kroppsdelar säger si och andra säger så.

Hästen försöker och försöker - men rutttnar till i bland i frustration och hoppar på stället,:devil: särkskilt eftersom ryttaren blir starkare och starkare i handen ( naturlig reflex - been there done that)
Hästen fattar inte vad den skall göra.

Kottas fattar inte varför eleven gör samma fel hela tiden

och eleven tycker.........(vet inte hart inte frågat)

Den bro som Kottas inte kan överbygga är att förklar hur ryttaren måste öppna upp för den nya insidan. Och vad han menar med skänkeln.

ryttaren måste ändra om ställningen i sin egen ryggrad, sitter hon inte alltför snett så kan det räcka med att flytta fram det inre sittbenet. Det är inte underskänkeln som skall fram, utan hela benet och den sidans bäckenhalva (slänger man fram underskänkeln så blockerar man den bäckenhalvan :crazy:)

Sitter ryttaren alltför snett så måste h*n flytta ut vikten genom att aktivt böja om sin ryggrad, så att hästen i bytet - i den nya inre galopsidan kan föra fram sin höft och insida utan att möta massivt motstånd av en Cementsits.

Kottas kan förklarar på sitt vis - men eftertsom vi inte rider med en aktiv sits och med kontroll på sittbenen på samma sätt blir det svårt för att inte säga omöjligt för eleven att förstå.:confused:

Hur mycket Kyra Kyrklund förstår av hur och exakt varför låter jag vara osagt men hon löser det genom att låta ryttaren höja innerhanden i den nya galopsidan. Det flyttar rytatrens vikt bort från innerbogen.

(med en bra kroppskoordination så kan man lära sig att görasamma sak utan att blanda in handen alls):bump:

Att jag är medveten om detta är att jag haft problem och tagit reda på hur och varför för att komam ur problemen - då inte vanlig ridundervisning räckt till. Jag har haft jätteproblem med min högergalopp pga av min kropp. Jag har däremot inga problem med byten, utan lärde mig att förstå detta för att kunna förhindra byten

Så detta inlägg är inte Gud vad folk rider kackigt - utan ridning kräver två dansande partners. Båda måste dansa samma dans samtidigt. :idea:

När det inte funkar beror det i 80 % av fallen på att ryttaren inte själv kan koordinera stegen. Alternativt inte följa hästen rörelser.
I ovannämnda fall var problemet att honiten tillät hästen att flytta fram det inre sittbenet för att det var för kraftigt belastat

Då kan "den mentala bilden" av tornutskotten och hästens bröstkorg som en tunna som måste rullas åt andra hållet, rillsammans med en kortare förklaring på hur hon skall tänka för att få kroppen attgöra tvärtom) - ganska snabbt få ryttaren att släppa in den nya galoppsidan och få rena byten.:idea:

( därmed inte sagt att alla som har problem med bytena har just det här problemet, men har man problem; så kan lite kunskap i hästens och människans biomekanik _identifiera_ grundorsaken till problemet , ge en nyckel till problemet och sedan kan man gå vidare)

I min värld har alla problem en orsak - hittar man den - hittar man också nyckeln som kan låsa upp

Senast ändrad av en moderator:

Varför kom vi in på byten.:confused:
i mitt fall var det svårt med EN häst till vänster o den sista inga problem alls.

det är ingen här som inte tror att deras häst inte skulle gå betydligt bättre med en skicklig ryttare på.
Klart att det mesta beror på ryttaren:confused:

Att man nämner "knappar" är inget som man behöver ta vid sig illa av, det är bara ett uttryck-liksom pilot istället för ryttare..

Det har varit mkt av att bara använda sätet, men det skiljer sig lika mkt där i användningen av det- likväl som en fjäderlätt ryttare kan få svårt att göra sig hörd på en häst som i vanliga fall rids av en betydligt tyngre ryttare som av förklarliga skäl inte är lika snabb kroppsligt.

KL
Skärpte till mig idag o det var riktigt hyfsat o om en v. ska min tränare rida:banana:
Måste filma, lära o äta praliner:angel:

*OT* men är stolt att jag lyckats spruta trots min PC-chockfobi som jag har fått härifrån.:cry:

Sprutade honom i rumpan idag. Han trodde nog att det var en sdn däringa "helikopter" som stack honom.
(blir hästar alltid sjuka på jourtid:mad:)

alla djur blir alltid sjuka på jourtid - det är en lag

ps. jag bara använde just dessa galoppombyten som en illustration för att visa
att många gånger kan ett litet hur och varför hjälpa till vidara på vägen

Senast ändrad av en moderator:

Om man bakåtverkar i det läget så tror jag att hästen fullständigt mister förtroendet för en för det känns som att det blri verkligt otrevligt i hästens nacke då.
en icke bakåtverkande förhållning...Hm, svårt att beskriva, man sätter sig i en förhållning, kramar tygeln istället för att backa handen, släpper kramet vid minsta reaktion från hästen. eventuellt kan man lyfta handen en mm uppåt.

Håller med. Kortfattat skulle jag komplementera din förklaring med att säga att skillnaden mellan bakåt och inte bakåt, är en förhållning med omedelbar och kvick eftergift, jmf med en hand som blir statisk i sin förhållning och då verkar bakåt utan eftergift, eller med en fördröjd eftergift.

Vad bra att det blev bättre när du var mera skärpt.

Det där med sprutfobi, jag har fått transportfobi av att läsa på buke om vad som kan hända + att jag aldrig lär våga betäcka igen.
Sprutfobi hade jag redan innan buketiden, då jag sprutade min unghäst när hon var 1½ år i chock. Men hon överlevde.....
Efter det har jag höjt min vetvårdsförs så hon kan få hippotrim i möjligaste mån.

Jag är imponerad - så enkelt är det. Och då ska du vara medveten om att jag är svååår att impa på!

Jag besitter inte på långa vägar den teoretiska (jag kan inte uttala mig om din praktiska som du förstår) kunskap som du innehar! Men jag lär mig på vägen och jag skyller på min ringa ålder. Det blir lättare ju mer elever jag får och blir tvungen att plocka fram ridkänslan även i ord, det är kul! Jag har heller aldrig varit tvungen att analysera min ridning särskillt mkt då jag alltid (Obs! Inget skryt) varit ett naturbarn (tills jag kom till piruetterna:eek:) Därför blir det så intressant! Jag rider nästan bara på känslan och det är ju oxå en kunskap!

Måste säga att oxå att jag hålle med om allt du skrev, när man läser det så där blir det så självklart!

Ursäkta trådkap, men man får tillfället när det ges:p

(blir hästar alltid sjuka på jourtid:mad:

Tja, minf örra 'husveterinär' hade på 30 år som DV ALDRIG haft en kolik på icke-jourtid iaf. Vi kom att prata om det när hon var på kolik på en gammelponny hos mig. Han fick kolik mitt på dagen en torsdag. Skärtorsdagen närmare bestämt :crazy: Dvs jour.

Och hon hade som sagt aldrig haft en kolik på icke-jour. Till viss del beror det säkert på att folk jobbar ofta på dagarna, och inte märker symptomen förrän det är jourtid, men även de som var hemma hela dagarna, så inte där heller blev det några icke-jourkoliker.

Så man kan ju börja undra.. ;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar