Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Sv: Ni som har provat HF- iallafall ngt liknade

Jag tar det från skritt. Glömde skriva det.

Fredrik: Man sliter inte och drar eller håller fast med väld därför ingen risk för att ngt skadas heller mer än med vanlig stretch från backen i så fall. Som jag skrev går det inte om det blir motstånd, som med all stretch tar man så långt det går och kan sakta få mer och mer allteftersom.

:bow:Självklart sliter man inte och drar. Det vore väl fruktansvärt motsägelsefullt att förespråka en sådan "flexning" när man anser att hästar ska ridas bakifrån och fram och med lätt hand.

Om det är jobbigt för hästen kan man återgå til lden klassiska svaga öppnan på böjt spår, och ställa igenom lite mera än man ska, så har man en stretching och en flexning.

Jag brukar växla mellan öppna o förvänd sluta- för att få med alla delar- så att det inte fuskas.
Det avslöjar sig ganska bra då.

Jag tror att jag måste börja i skritt o sen inte bli frustrerad om det tar emot, utan gå tillbaka till skritt- börja om.

Jag som t o m satte upp min kompis för att hon skulle få känna på en häst som gick att lägga i vilken form som helst, men det var ett bra tag sen- har tappat det totalt.

Det tror jag med.
Om den sitter fast någonstans, så blir det ju bara försvar från hästen om man blir frustrerad, och då kommer den inte vilja sänka sig. Jag tror också på att börja om, och ta lite pauser.

Nu vet ju jag att du kollat munnen för ett tag sedan, men det kan vara så att de reagerar om de blivit lite vassa.

Det är dags för återbesök.:idea:
Kan se att tänderna vuxit ut igen, men inte om de går upp i gommen:crazy:

Jag har också försökt, senast efter Helgstrandclinicen. Men jag fick motsatt effekt - självklart beroende på att jag gjorde fel.

Som svar på din sura smiley, Axel.

Dessutom, inte för att det spelar någon roll, men den övningen jag beskrev görs i grimma på en häst i gången. Den drar inte huvudet varken ner eller åt sidan. Den ger hästen lite stöd och sen tar man bort stödet, som en halvhalt ungefär. Men självklart vet du bäst själv vad din häst behöver! (det är alltid svårt att via internet förstå vad folk vill ha för svar och vad de har för frågeställningar. Jag missuppfattade nog din fråga, jag trodde du ville ha hjälp med hur man kan lossa spänningar i nacken)

Vaddå sursmiley:confused:
Har inte använt ngn sdn!

Men stretching i stallet gör jag ogärna- eftersom jaG INTE KAN.
FICK EN SENVARNING PÅ 80-TALET NÄR DET BLEV MODERNt ATT UTFÖRA sdnt, så numera passar jag mig noga- även att linda benen.
'kom åt versalknappen*

KL
På min andra har jag testat i skritt- nema problema.

med ganska lång tygel o leder ner den o eftergift- så kommer det.

Senast ändrad:

Vaddå sursmiley:confused:
Har inte använt ngn sdn!

Men stretching i stallet gör jag ogärna- eftersom jaG INTE KAN.
FICK EN SENVARNING PÅ 80-TALET NÄR DET BLEV MODERNt ATT UTFÖRA sdnt, så numera passar jag mig noga- även att linda benen.
'kom åt versalknappen*

KL
På min andra har jag testat i skritt- nema problema.

med ganska lång tygel o leder ner den o eftergift- så kommer det.

Joho, när du frågade om ingen annan hade försökt.. :D

Jag har inte försökt.. jag har hamnat där utan att det var meningen. Min häst bjuder NOLL motstånd och kan hyperflexas hur lätt som helst när han inte är genom kroppen.. skitläskigt! Däremot när jag har sug så vette tusan, då brukar klantarslet på ryggen vara "snäll" och följa med hästen framåt i stället = hamnar på bogarna/i framvikt.

Jag har dock börjat lära mig nu att bibehålla min egen position :smirk:

:eek:

I skritt kan jag dock rätt enkelt med ledande tygeltag leda ned honom långt ned utan att tappa "connection"

Senast ändrad:

Jag tar det från skritt. Glömde skriva det.

Fredrik: Man sliter inte och drar eller håller fast med väld därför ingen risk för att ngt skadas heller mer än med vanlig stretch från backen i så fall. Som jag skrev går det inte om det blir motstånd, som med all stretch tar man så långt det går och kan sakta få mer och mer allteftersom.

men vem har sagt något om slita och dra :confused:
Inte heller något om att hålla :confused:

I vissa lägen och under vissa omständigheter är muskler väldigt sårbara. Då krävs inte ngt våld utan bara "one false move"

Detta har med kropens skyddsmekanismner att höra och handlar om proprioceptorer och skyddrefelxer bla.

Men jag lägger ned så får ni komma överens själva

Senast ändrad av en moderator:

Det är dags för återbesök.:idea:
Kan se att tänderna vuxit ut igen, men inte om de går upp i gommen:crazy:

Min valack, får inte hakar, men blir vass på utsidan av tänderna, jag måste kolla honom ca 4 ggr/år.

men vem har sagt något om slita och dra :confused:
Inte heller något om att hålla :confused:

I vissa lägen och under vissa omständigheter är muskler väldigt sårbara. Då krävs inte ngt våld utan bara "one false move"

Detta har med kropens skyddsmekanismner att höra och handlar om proprioceptorer och skyddrefelxer bla.

Men jag lägger ned så får ni komma överens själva

Du kankse har lagt ner, men jag undrar i alla fall över en sak. Jag håller med om att muskler är sårbara och man måste vara försiktig.
Framförallt om muskeln är i ständig "kramp" och i värsta fall blivit statisk där.

Men en del som arbetar med muskler säger ju att det är bra att först "irritera" muskeln lite, innan manstretchar.

EX.
Min valack är ju ibland benägen att använda sitt hb på ett för honom bekvämt sätt.
Innan jag stretchar hans bakben, så håller jag upp det som om man ska kratsa hovarna, och masserar insidan av låret i upplyft läge.
Efter det ställer jag ner benet, och sedan så stretchar jag det frammåt och innåt.

Jag kan säga att jag ibland böjer igenom mer än vad som anses vara lång och låg, detta för att jag känner att hästen kanske älgar iväg eller inte alls är med på noterna, särskillt på mitt sto som annars kan bli väldigt stark i sin nacke, henne börjer jag igenom rätt ofta. Unghästar undviker jag det på, de är inte så pass stadiga då de kanske fastnar där, då kan jag böj lite bara..

På nya hästen som gärna stelnar till när han är rädd och också gärna fastnar där uppe så kan jag också använda det lite på, men inga långa perioder, bara lite då och då. Han har svårt att komma ner och komma upp med ryggen då hjälper detta mkt bra.

Hoppas det löser sig med din!

*KL*

Även jag har faktiskt använt det, på valacken. Som gärna spänner till och då blir (för) hög och stel och låst.

Om jag då en kort stund rider honom väldigt rund och djup så slappnar han av, ryggen kommer upp och han släpper igenom, och sen kan man plocka upp igen.

Faktum är att jag sen någon sa att hästarna faktiskt har 'inbyggt' att mentalt slappna av när de går lång och låg (inte nödvvis HF/rollkur alltså, utan vanlig lång - låg framåt ska räcka), och att om man 'mekaniskt' kan få dem att göra det i en spänd situation så slappnar de av.

Säkert sant, kruxet för mig med valacken var att jag inte kunde få honom lång och låg om/när han spände till mentalt och det avspeglades i kroppen (bättre ryttare hade säkert lyckats). Istället blev det djup och låg. Men det fungerade med, till viss del säkert för att då SER han inte lika bra och letar inte lika många spöken.

Har på 'rent kul' provat det med pulsmätare på också, och på flera olika hästar, och faktiskt så om de ser något läskigt eller är spända mentalt (och kroppsligt, det hänger ju ihop), och man rider dem djup och låg, så sjunker pulsen.

Dock, det fungerar INTE med fbldonnan, om hon är spänd så skulle man få TVINGA ner henne djup och låg, och det skulle knappast ge någon direkt positiv effekt (dessutom är hon en sån som är mer avspänd om hon får se det läskiga, reagerar negativt om mans täller henne från det läskiga med).

Men, på en hyfsat skolad häst som man kan 'lägga ner' så använder jag det i vissa fall, för att komma ur en 'spänd cirkel'. Men jag skulle aldrig med 'kraft' dra/tvinga' ner.

Och jag gör det sällan i annat än skritt, har hänt några enstaka steg i trav och galopp, men de är sällsynta. Känner att jag inte är tillräckligt duktig för att verkligen kunna se till att det inte bara skulle bli bogtungt kajko av det i trav/galopp.

Svara på en fråga kan jag :)

Det finns ju flera olika stretchingmetoder - den vanliga ballistiska (tror jag det heter har man gått ifrån på humansidan) Den handlade ju om att stretcha i ytterläge. Vilket innebär en enorm skaderisk även vid ringa "tryck" - just pga av ovan nämnda proprioceptorer ( stavn)

Det finns också andra metoder och den du är ute efter lär jag mig aldrig vad den heter :o men det är ett växlespel mellan att kontrahera och stretcha, och det är ett sätt att komma runt proprioceptorernas signaler - nu är jag ute på hal is - jag förstår det men kan inte förklara bra utan att läsa på)

Men dessa pro... _känner av_ var kroppsdelarna är i förhållande till varadra.

I ryggradens multifidus ( hållningsmuslerna närmast kotpelaren) tex finns det många sådana propiroceptorer som både skickar och tar emot signaler.
- utifrån informationen 'var kroppen är' så sker små justeringar i dessa hållningsmusklers anspänning som regrarar hållningen .

tänk lindansarnas små 'manövrar' fast mycket mer osynligt/omärkbart eftersom hästen inte går på lina :D

Vid överböjningar av halsen slår man ut det här systemet - eftersom vissa leder hamnar i ytterläge finns inte plats för finjusteringar.

För dessa finjusteringar krävs ocksp en ganska stor röreslefrihet i halskotpelaren - som ju är en förlängning av ryggkotpelaren

För att dessa skall kunna jobba naturligt så måste hästen vara korrekt på hjälperna - och då är den också av bara farten - motståndslös

Sedan att det är svårt att komma dit - är en annan femma

( källa föreläsing ; hästens förutsättningar för arbete, av Cris Johnston exp på ryggens rörelser. Samt min egen rumpa)

Senast ändrad av en moderator:

Precis i de lägena vill jag använda mig av det, men i dagsläget skulle jag vara glad om jag bara fick den lång o låg.

känns som ett kassaskåp att rida runt på vissa da´r.

Ska åka till min tränare o hon får försöka att rida igenom den- fast hon är ganska liten o hon har fullt sjå:crazy:

Min är inte tittig direkt. Hon tycker bara att det är himla kul o har så bråttom.
Det är ju positivt- bara man är i rätt läge. annars blir det bara en belastning- som nu:cry:

skulle verkligen vilja kunna att bruka all den energin som finns- sätter hoppet till att min tränare fixar till det.

Okej, jag är med så långt, jag vet inte helelr vad allt heter, orden kan du bätter än mig, jag har inte läst igenom CJ arbete, men pratar ofta med en vän som är hovis, som har en del dialog med CJ.

Men när vi här pratar böja hästens hals, menar du då frammåt a`la HF med nosen i bringan, eller halsen åt sidorna?
Min uppfattning är att om du böjer för mycket åt sidorna eller nedåt med nosen i bringan så tappar hästen balansen, och då har man misslyckats.

Ibland räcker det med 5 cm, ibland kanske kan får ställa igenom 20 cm.

Det där med lindanserska, jag har en övning jag gör i stallgången med min pålle som jag fått av min ET. Min häst lägger i bland inte ner lika mycket tyngd på båda fram, är nog rätt vanligt.

Jag ställer mig på ex höger sida vid hans manke, en armslängd ifrån, lägger fingarna på manken, så jag känner kotorna, sedan drar jag handen mycket löst emot mig och får då hästen att stretcha vänster fram + de muskler som följer bogen upp mot manken.

Det visar hur otroligt lite kraft som behövs för att förflytta kropssvikten på ett så stort djur.

Fast det du beskriver är väl inte HF, utan lång, låg och rund?

Jag menar nog låg o rund egentligen.
Kan inte föreställa mig att jag skulle klara att få in nosen vid bringan.
En annan är ju upplärd med det där med att näsan inte får vara bakom lod. så det är svårt.
Gör det nog på den andre i början o slutet- alltså djup o rund+ låg- när den var frisk.
tränade för ett par veckor senast:o

Fast det du beskriver är väl inte HF, utan lång, låg och rund?

JAG tycker det är låg och rund ja, men jag vet andra som tycker det är HF/rollkur. Och jag har hitills inte hittat någon som kunnat tala om mer specifikt var gränsen går. Men därför jag skrivit låg och rund.

Om man ska försöka avgöra exakt mer 'var' så nosen någonstans mellan nederkant av bringan och framknäna, jag är inte så kinkig med vilket i just de lägena, utan det jag är ute efter är faktiskt att få ner nacken och in med näsan.

Men som sagt, ja jag kallar det låg och rund och det är kanske just det, men eftersom tolkningen var det 'går över gränsen' till HF/rollkur är ganska oliak mellan personer så är det nog upp till betraktaren att bestämma vad man vill kalla det? För mig går det lika bra vilket som (fast som sagt det skulle vara intressant om man kund enas´om/specificera var gränsen mellan 'de olika benämningarna' går? För mig är det en solklar gräns mellan lång - och låg och 'annat'. Lång och låg ska inte vara bakom lod, men så snart det är bakom lod är det ju luddigare med benämningarna, från förböjd till rollkur egentligen, och flytande gränser?

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
821
Senast: malumbub
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 051
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar