Ni som har medryttare!

K

Kaweria

Hur har ni gjort upp? Jag funderar på att få tag på en som vill hjälpa till att sköta min häst och samtidigt kunna dra ner på stallhyran. Vad är skäligt att få i ersättning? Halva stallhyran eller ska man vara glad över att någon ställer upp 2-3gr/veckan? Kan man ta mer betalt om man har en dyr häst? (frieser) Tacksam för era svar och åsikter!

Sv: Ni som har medryttare!

Hur har ni gjort upp? Jag funderar på att få tag på en som vill hjälpa till att sköta min häst och samtidigt kunna dra ner på stallhyran. Vad är skäligt att få i ersättning? Halva stallhyran eller ska man vara glad över att någon ställer upp 2-3gr/veckan? Kan man ta mer betalt om man har en dyr häst? (frieser) Tacksam för era svar och åsikter!

Jag har medryttare som rider 1 dag/vecka. Hon betalar 300kr/månaden och då sköter hon hästen helt på sin dag, mockar, packar foder mm. Hade tidigare en medryttare som red 2dgr/veckan, han betalade 500kr. Mina medryttare har stora möjligheter att träna och ev tävla.

Halva stallhyran är väldigt mycket, kolla annonser på tex medryttare.nu så ser du vad folk är villiga att betala. Jag tycker inte att hästens värde kan motivera högre avgift, däremot om den är välutbildad så att medryttaren kan utveckla sin ridning så kan man tänka sig ngt högra avgift.

Vill man bara ha hästen motionsriden i skogen kan man inte ta så mkt betalt osv.
Finns trådar i ämnet, prova att söka!

Jag har egentligen inte här att göra eftersom jag inte har medryttare. Istället tänker jag säga mina tankar utifrån att VARA medryttare.

För det första skulle JAG om jag hade häst inte ta betalt om det inte var pengabrist som gjorde att jag behövde medryttare. Å andra sidan resonerar en del så att pengar gör att medryttaren tar det hela mer på anllvar och sköter "sin del av avtalet" (oavsett skriftligt eller muntiligt) bättre.

Jag tycker att betalning hänger ihop med dina krav som hästägare på mig som medryttare. Ju mer jag betalar, desto mer vill jag vara med och bestämma. En del hästägare säger ju rakt ut till sina medyttare t ex "på onsdag ska jag hoppa, så på tisdag vill jag att du tar det lugnt och rider ut en sväng." eller några liknande order om hur jag ska sköta mina riddagar. Om jag betalar halva din stallhyra vill jag få bestämma själv över hur jag rider på mina dagar (och jag vill inte att detta urartar till en typisk bukediskussion om medryttare som rider sönder andras hästar. Jag menar att om jag är sugen på dressyr så rider jag dressyr, vill jag ut i skogen så får jag göra det). Att komma överens om ett träningsprogram är också det en helt annan sak än att få order från hästägaren.

Angående hur mycket du ska betalt kan det vara vettigt att du kollar vad hästen i snitt kostar per dag och sen har det till grund för vad medryttaren betalar.

Jag håller med Mimmilinnea. Om du ber om pengar från din medryttare så får medryttaren vara med och bestämma. Om du vill ha full bestämmanderätt så ta inte betalt. Jag skulle inte vilja betala för att "bara" få lulla ut i skogen tex.

Jag har själv varit medryttare till två arabhästar (en tävlingshäst - Dybbuc ox - i distans) samt en unghäst (Nowator ox, nu är han 8 år och jag rider honom fortfarande - han gick unghästVM i distas för ett par veckor sedan!)

Jag har hjälpt till ca tre gånger i veckan och var 16 när jag började och sedan 3-4 år framöver - numera rider jag sporadiskt när tiden finns.

Jag har inte betalat något för att vara medryttare och har inte lust att göra det heller. Inte pga. pengarna utan snarare att jag tar mitt fulla ansvar för hästen och allt omkring de dagarna jag tar hand om den. Ägaren kan lämna sitt fulla ansvar och lita på att jag verkligen tar bra hand om hästen samtidigt som jag får rida.

Om man kräver betalt av sina medryttare är det nog lätt att få folk som kommer enbart för att rida - liksom man hyr en häst. Åker man dit utan att betala ser man till att verkligen jobba och hjälpa till för den ridningen man får och bryr sig i huvudsak om hästen. Sen kan man säkert vända på det också.

Ännu en medryttares åsikt.

Jag tror inte på att en betalande medryttare tar större ansvar o de som tror de har nog träffat fel människor.

Jag betalar inte som medryttare o har aldrig gjort det. Jag ställer upp när ägaren inte kan, vilket är ganska så ofta av olika skäl. Och jag kräver inte att jag ska få ha hästen vissa dagar utan ställer upp när ägaren har förhinder. Skulle jag däremot betala för att rida skulle jag kräva att ha hästen vissa dar i veckan o ha mer frihet i vad jag vill göra. Nu har jag ganska så stor frihet o ägarens önskemål är att jag ska motionera hästen o har som mål att den ska bli tömkörd någon gång i veckan.

Här uppe i Norrland brukar det kosta ungefär tre fyra ibland sex sju hundra för att rida hästen två tre gånger i veckan. Jag tycker inte man kan se till hur dyr hästen är, det är väl en kompis o inte en sak man "hyr". Tänk istället på vad som är rimligt att betala o vad skulle du själv betala för att rida någon annans häst ett visst antal gånger i veckan? Utifrån var du bor o vilka stallkostnader som finns.

Jag kan berätta lite om min medryttare/häst/stall.

Medryttaren har haft egen häst i 10 år och är duktig. Hon rider min häst 1dag/veckan. Hästen är 13 år och tävlas i hoppning, men medryttaren rider ut el. dressyr.
I stallet är det nybyggt, allt prydligt och bra! Kostar 5000kr/månaden att stå där, inkl. strö,foder,in,utsläpp. Manege o paddock, står tot. 8 hästar där.

Min medryttare betalar 500kr/måndaden.

Jag har medryttare och är medryttare.
Min medryttare har nu under sommaren ridit tre dagar i veckan (haft körelfeber). Han har betalat 500 kr i månaden. och han är nästan helt oerfaren!
Han går på ridskola inne på sitt andra år nu. men han verkade funka bra ihop med min häst.
Jag sa iaf för ett tag sen att jag vill att pållen bara skrittades för att han inte hade någon kondis (stått någon vecka och han faller ur lätt när han inte har ngn grundkondis vilket han inte har). När jag sen skrev att ja vill du kan du ju börja trava lite nästa gång du rider så srkiver han att han travat på och galopperat nästan varje runda för att han kände att han själv (medryttaren) behövde träna iaf på galoppen. Blev lite snopen då jag ändå sagt att jag ville att han BARA skulle skrittas några veckor. Men svalde de hela.
Sen blev jag av med stallplats osv så nu har han inte ridit på ett tag.
Men funderar på att ha honom kvar som medryttare eller inte, blir inte så glad när han inte gör som jag säger men snäll som jag är så pallar jag inte bråka!
(dock ska han bara rida en gång i veckan isåfall och betala 200 kr i månaden). Svårt val det där!

Andra hästen som jag rider betalar ajg inget för att rida. Har fria händer på honom då ägaren litar på mig eftersom jag har egen pålle!
Rider två gånger i veckan plus varannan helg. Här mockar jag och fodrar osv (ngt som min medis slipper/slapp). Jag trivs med att mocka själv får allt på mitt sätt, dock trivs jag inte med människorna i stallet där medishästen står (stod här själv med min pålle innan).
Erhm nu är ägaren till denna häst gravid så jag tror att jag kommer få rida hur mycket jag bara orkar nästa år!!
Så vi får se hur allt utformar sig = )

Men som sagt tar du betalt vill nog medryttaren har lite mer att bestämma, men vissa grundregler och riktlinjer anser ajg bara är bra!

Som sagt, det beror nog helt på vad man träffar för medryttare. Jag har aldrig blivit tillsagd hur jag ska rida.
Har tränat hästarna efter eget huvud och bevåg vilket har fungerat bra som komplement till ägarens egen träning då jag i första hand har tänkt på hästen och dess träning - inte min egen lust och vad jag behöver träna på.

Det har med andra ord blivit allsidig träning - bana, skog, klättring, pyssel med unghästen osv.

Och då tar jag givetvis hand om hästen på alla sätt, boxen, stallet, fodret och ev. in- och utsläpp som tillhör den dagen i stallet.

Ja klart det tillhör ju, men om du fått riktlinjen att skritta ett par veckor, kan du ju fortf jobba i skritten men just att de hålls i skritten. De jag störde mig blå på. Men men.
Jag tror nog de finns fler bra medryttare än dåliga!

På vissa går nog infon in igenom ena örat o ut igenom andra.. ;)

Jag räknar värdet att kolla över hästen samt mocka och fylla upp vatten till en kostnad på 20:-/dag detta för att det är precis vad det kostar mig om jag själv inte vill åka ut till hästen en dag. Ska skaffa mig en medryttare dels på gruns av tiden men jag kommer även skuta jobba nu i höst och enbart plugga. Har mestadels dålig erfarenhet av obetalande medryttare hellre de som bara vill rida än dig som säger att de har ridit utan att faktist ha gjort det. :crazy:

knapplån.

när jag läser många medryttartrådar undrar jag ofta om jag är för tok för snäll?

min medryttare tränar o tävlar väldigt aktivt. (mer än mig)
hästen tävlas med placeringar så jag antar att den kan räknas som ridbar. rider sällan ut. lånar min transport gratis.
har alltid haft tillgång av ngn form av ridbana eller ridhus.
Betalar ingen medryttaravgift.

Förstår verkligen inte hur man kan ta betalt av sin medryttare och samtidigt säga åt denna att bara skritta! :crazy:

Jag har haft medryttare och betalade 500 :- i månaden. Men då fick hon ju rida hur hon vill i princip och även träning och tävlingsmöjligheter fanns om hon varit intresserad av det.

Men skulle jag vilja ha hjälp med att skritta i gång min häst eller dyl så skulle jag vara glad över att någon vill det över huvud taget. Och skulle inte falla mej in att ta betalt för det.

Tycker inte du "är för snäll" hon gör ju trots allt dig en tjänst som tävlar och tränar din häst. Din häst blir ju "bättre" av det.. så ni gör båda varann en tjänst!

det beror på hur man ser det.
hästen tävlas i en gren som för mig är totalt ointressant.
har själv tävlat på den nivån och gren som hästen tävlas i.

för min egen del kvittar det alltså om hästens ens tränas eller tävlas i den grenen.

Senast ändrad av en moderator:

Hade han sagt till att han inte ville betala för att skritta i ca två veckor, hade han inte behövt de. Men när han säger att klart att han bara kan skritta inga problem alls. Då hoppas man väl ändå att han håller på de?
Eller bara jag som tror på människor när de går med på saker?

Inte så att han skulle skrittas jämt, bara de här två veckorna för att ja dels en liten skada och sen för att han stått.

Hade någon krävt mig på pengarna och krävt att jag skulle skrittat alltså jag hade ju inte heller velat betala med den inställningen, men han vet att han har fått igen de här gångerna han inte ridit alltså rida en dag extra veckan efter eller liknande.
Hade han sagt att han inte ville skritta hade jag letat efter ngn annan de två veckorna. hade han inte velat betala så mycket för att skritta två veckor hade jga sänkt priset.
Men han sa att de va lugnt både med pengar och att skritta ett par veckor då önskar jag iaf som ägare att en medryttare håller vad han sagt.

Kanske bara jag som är sån?

Kan tillägga att han får lektioner av mig när han vill ef tersom att han vill lära sig saker. Och smirre är en bra första häst.
Annars ute rider han ju klart som han vill förutom dessa två veckorna. Trodde jag..

Det handlar väl som allt annat om tillgång och efterfrågan. Finns det t.ex. nån som är kan tänka sig att betala för att bara skritta är det ju så.

Ja alla är vi olika, jag skulle aldrig ta betalt för att ngn skrittade min häst för att jag bestämt det.
Dock så förstår jag ju att du blir arg om han har ridit som vanligt istället för att skritta som du sa, de var ju för hästens skull. Det är ju trots allt din häst, och vill han inte skritta så får han ju säga det ist.

Jo det va så jag tänkte, och han ja kunde sagt att han ville ha pengar tillbaka för de. men de ville han inte.. nåja det hela löser sig = )

Till TS ledsen för trådkapningen, det hela löser sig nog :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 252
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 317
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama