Sv: Ni som har medryttare...
CosmicQueen skrev:
Betalar dom och hur mkt isf?
Hur många dgr/vecka rider dom? Får som rida hur dom vill? Får dom träna och tävla?
Vad måste dom göra vad gäller skötsel, dvs mockning, foder mm.?
Jag ska köpa häst, men kommer dock inte skaffa någon medryttare.
Men jag har i alla fall varit skötare, medryttare osv. vid flera tillfällen.
Har varit skötare på ridskolan, har då mockat lördag och söndag.
Fick rida lördag lite lätt om jag ville (hästen gick max en lektion då),
söndagen (inga lektioner) och måndagen (inga lektioner). Hästarna går lektioner tis, ons, tor o lör. Ev. är de med på hoppträning varannan måndag. Och de går i regel max 2 lektioner om dagen, vid enstaka tillfälle (ytterst sällan!) har det hänt att en häst gått 3 lekitoner. Lektionerna är 45-60 min.
Som skötare åt ridskolehäst har man en till två fodringar i veckan i regel, beroende på hur många det är som är skötare. Passen är något av fre kväll, lör kväll, sön kväll, mån kväll, lör el. sön morg, lör el sön utsläpp, lör el. sön, lunch, lör el. sön insläpp.
För hästarnas skull försökte jag alltid pallra mig ut i skogen minst en gång under veckan, jag själv tycker även det är skönt att få komma ut. Dock så är man tvungen att alltid vara minst 2 pers ute och den ena måste alltid vara över 16 år. Ibland har det även hänt att de över 18 år fått rida ut själva.
Fungerar väldigt bra med det systemet tycker jag. Nu har vi även försökt ha skötaraktiviteter en gång i månaden. Senast (fast ja är i of inte skötare o har inte varit på månader
) var det tacokväll hemma hos mig. Vi har även haft pizzakväll, ska bowla, julpyssla i stallet osv. Skötare på lektionshäst har varit gratis.
Har även varit skötare åt en gäng hästar samtidigt förut, åt ett åttaårigt fbl sto, tioårig hbl valack (msv dressyr), fyraårig valack och ettårigt hbl. Då gjorde jag och hästägaren upp ett schema som jag följde, red mestadels då, men ibland longerade jag, gick ut o gick osv. också. Red mest hbl valacken, men även fbl stoet en del. De andra hästarna pysslade jag bara om. Tog i princip hand om de varje dag, mockade, borstade, red, longerade osv. Betalade ju ingenting, fick ju rida då jag hjälpte till. Tog även någon fodring då och då ibland. Fick mycket frihet och kunde välja om jag ville rida ut, eller på banan, eller i ridhuset. Fick även mkt hjälp av hästägaren och startade även en klubbtävling på valacken, då körde hon honom till tävlingen osv. Ska ha min häst i det stallet nu