Ni som har medryttare...

CosmicQueen

Trådstartare
Betalar dom och hur mkt isf?
Hur många dgr/vecka rider dom? Får som rida hur dom vill? Får dom träna och tävla?
Vad måste dom göra vad gäller skötsel, dvs mockning, foder mm.?

Sv: Ni som har medryttare...

Hej!

Min medryttare betalar inget. Jag har tidigare tagit betalt av andra medryttare, men då det inte är nödvändigt ekonomiskt gör jag det inte längre. Just den här medryttaren vill jag också verkligen ska stanna hos mig, hon är guld värd och ställer upp i alla väder :D

Hon rider 2-3 dagar i veckan. Tränar för tränare (som hon bekostar själv) och har f ö h stor frihet, även om jag inte skulle tveka att säga till om jag tyckte något var galet.

Vi har mockning på veckorna, men hon hjälper mig att mocka om hon rider helg. I övrigt ingår all service i stallhyran, så hon har inga stalltjänster att utföra. Däremot vet jag att jag alltid kan be henne om hjälp om det skulle vara något extra. Det upplever jag som en av fördelarna med att inte ta betalt. Jag känner större frihet i att be om extra hjälp av henne...

Däremot, tycker jag inte det är fel att ta betalt av medryttare, det är upp till var och en och så länge båda parter är nöjda med överenskommelsen är det bara att tuta och köra ;)

/Rapid

Har förut haft medryttare på hästen/hästarna och de har fått betala vad hästarna kostar/dag.
Vissa begränsningar har det varit,och då framförallt ej ngn hoppning.
En period,ingen galopp i ridhuset,bara utomhus på stor yta.
Och beroende på,hur många dgr så ska det även varvas med uteritt,så inte bara ridhus/paddockridning,gäller detsamma för de som för mig juh.. ;)

Det har också varit sagt,att de ska fixa med mockning och maten,men oftast så har jag gjort det själv ändå.. ;)

Min medtyttare betalar ingenting, är bara glad att nån pysslar om och rider hästen! :)
Jag är nog ganska hård med hur hon får rida :crazy:
Fast det beror förstås på att hon nyligen haft en hovbensfraktur.
Dom enda övriga krav jag har är att boxen mockas och att hösäckar fylls om det inte är gjort av någon annan.

Min betalar 1000 kr i månaden. Hon gör vad hon vill dessa dagar hon rider. Får rida 2-3 dagar i veckan, dessa dagar väljer hon själv när det passar henne.
Då vi inte hoppar och hon är mest intresserad av hoppning så sköter hon den biten på det sätt hon tycker är bäst.
Hon får gärna rida för tränare om hon vill.
Ibland åker vi ut tillsammans, då hjälper jag henne när hon hoppar, bygger hinder och släpar bommar och så. När hon har hästen så ingår naturligtvis all skötsel den dan, mocka fixa mat etc. Men hon har inget ansvar för något annat i stallet, fodringar etc.
Vi står på en stor anläggning utanför Sthlm med stort ridhus, utebana och fina ridvägar.

Jag har ingen nu, men har haft olika under åren. Oftast mycket lyckat!

Betalar dom och hur mkt isf? Nej, jag anser att jag får hjälp av denne.
Hur många dgr/vecka rider dom? så många dom vill har varit två dagar i veckan oftast.
Får som rida hur dom vill? Nja, så mycket som hästen klarar. Får dom träna och tävla?Träna ja, tävla har inte varit aktuellt pga häst.
Vad måste dom göra vad gäller skötsel, dvs mockning, foder mm? Det jag skulle ha gjort om jag hade varit där. Mockat, tagit in hästar, fixat foder, smörjt läder mm.

CosmicQueen skrev:
Hur många dgr/vecka rider dom? Får som rida hur dom vill? Får dom träna och tävla?

Jag ska köpa häst, men kommer dock inte skaffa någon medryttare.
Men jag har i alla fall varit skötare, medryttare osv. vid flera tillfällen.

Har varit skötare på ridskolan, har då mockat lördag och söndag.
Fick rida lördag lite lätt om jag ville (hästen gick max en lektion då),
söndagen (inga lektioner) och måndagen (inga lektioner). Hästarna går lektioner tis, ons, tor o lör. Ev. är de med på hoppträning varannan måndag. Och de går i regel max 2 lektioner om dagen, vid enstaka tillfälle (ytterst sällan!) har det hänt att en häst gått 3 lekitoner. Lektionerna är 45-60 min.

Som skötare åt ridskolehäst har man en till två fodringar i veckan i regel, beroende på hur många det är som är skötare. Passen är något av fre kväll, lör kväll, sön kväll, mån kväll, lör el. sön morg, lör el sön utsläpp, lör el. sön, lunch, lör el. sön insläpp.

För hästarnas skull försökte jag alltid pallra mig ut i skogen minst en gång under veckan, jag själv tycker även det är skönt att få komma ut. Dock så är man tvungen att alltid vara minst 2 pers ute och den ena måste alltid vara över 16 år. Ibland har det även hänt att de över 18 år fått rida ut själva.

Fungerar väldigt bra med det systemet tycker jag. Nu har vi även försökt ha skötaraktiviteter en gång i månaden. Senast (fast ja är i of inte skötare o har inte varit på månader ;) :p) var det tacokväll hemma hos mig. Vi har även haft pizzakväll, ska bowla, julpyssla i stallet osv. Skötare på lektionshäst har varit gratis.

Har även varit skötare åt en gäng hästar samtidigt förut, åt ett åttaårigt fbl sto, tioårig hbl valack (msv dressyr), fyraårig valack och ettårigt hbl. Då gjorde jag och hästägaren upp ett schema som jag följde, red mestadels då, men ibland longerade jag, gick ut o gick osv. också. Red mest hbl valacken, men även fbl stoet en del. De andra hästarna pysslade jag bara om. Tog i princip hand om de varje dag, mockade, borstade, red, longerade osv. Betalade ju ingenting, fick ju rida då jag hjälpte till. Tog även någon fodring då och då ibland. Fick mycket frihet och kunde välja om jag ville rida ut, eller på banan, eller i ridhuset. Fick även mkt hjälp av hästägaren och startade även en klubbtävling på valacken, då körde hon honom till tävlingen osv. Ska ha min häst i det stallet nu :)

CosmicQueen skrev:

Min "medryttare" (citationstecken pga hon är den enda som rider hästen då jag har honom kvar hos mina föräldrar och bor 25 mil bort) är ute i stallet ca 4 ggr/vecka och de dagarna motionerar hon hästen, gör iordning mat, fodrar om hon är ute när det är matdax, ryktar, pysslar, kollar så han är okej - det som jag själv skulle gjort om jag varit där alltså. Hon har även ansvaret för hans utrustning så hon smörjer och så också när det behövs.
Mamma mockar då det är hon som släpper ut honom och tar in honom, vi har bara en häst så det går fort, tycker även att det är fräschast att mocka direkt på morgonen så att det hinner stå och vädra ut under dagen när hon ändå har tid med det då, sen fodrar hon de gånger som medryttaren inte gör.

Medryttaren betalar inget för detta, jag skulle inte kunna ha hästen kvar om jag inte hade henne. Har haft honom hos fodervärd tidigare men fick hem honom i somras och vill inte att han ska behöva flytta runt mer i sitt liv (han är 25 år). Det är inga stora pengar han kostar mig i "drift", vi har eget hö och egen halm och eget stall så det är bara mineraler, kraftfoder och hovslagare som eg är det han kostar.

Medryttaren köper utrustning om hon tycker att hon behöver något mer förutom hans "basutrustning".

Det är ingen tävlingshäst så tävling är inte aktuellt, inte heller rider hon för tränare utan i skogen, ibland på vårt gärde som fungerar som paddock och så tömkör hon ibland oxå.

Senast ändrad:

Tack så mkt för era svar. Intressant att höra hur olika alla gör. :)

Funderar själv på att skaffa medryttare till min ena häst och vill ju höra lite från andra håll... ;)

Jag vågar inte ha medryttare mer, det är så trist när hästarna är förstörda när man ska ut å tävla :mad:

Jag har medryttare till min häst och hon rider honom entill två dagar i veckan beroende på hur jag jobbar. Lite olika, ibland kan det bli mer också eller inte alls... Hon betalar ingenting för det. Men de dagar hon har gör hon i ordning foder och mockar med. Tycker jag räcker som betalning!

Jag hade gärna ställt upp som medryttare åt dig om jag inte redan hade en medryttarhäst. Fast håller han på som han gör länge till får ägaren nog leta efter en annan medryttare :angel:

P.g.a. graviditet har jag nu inte längre möjlighet att rida min häst alls själv. Därför har jag länge letat efter bra medryttare, men det visade sig inte vara helt lätt.
Nu till slut har jag i alla fall fått tag på två jättebra tjejer som rider hästen 2 dagar var per vecka. :bow:
När de har hästen gör de allt som jag skulle gjort - mockar, fixar iordning foder och tar hand om hästen samt rider. Båda tjejerna rider mycket bra och arbetar hästen rätt, vilket är jätteviktigt för mig!
Utan dessa tjejer skulle jag vara tvungen att antingen sälja eller lämna bort min häst helt och hållet, och det känns inte som något roligt alternativ. Med andra ord är jag helt beroende av den hjälp jag får och jag tar därmed inget betalt av dem.

Den ena tjejen har egen häst i annat stall, så hon åker och rider min häst bara för hon är så oerhört snäll :bow: :) ! Med andra ord har hon inget behov av att träna eller tävla min häst.
Den andra tjejen däremot får gärna träna och även tävla om hon skulle känna för det, men ännu så länge har det inte varit aktuellt.

Mvh
Tillis

Jag tycker det ska vara ganska självklart att medryttaren sköter de dagliga stall sysslorna den dagen h*n har hästen.
Annars måste ju ägaren ändå åka till stallet gör få det gjort å meningen med medryttare är väl avlastning?

Endel medryttare får tävla hästen men det brukar ofta vara så att ägaren är tävlingsintresserad å vill tävla hästen själv istället, vilket jag kan förstå.

Det är oxå viktigt att sätta upp klara gränser för hur ägaren vill att hästen ska ridas.Det ska ju vara själv klart att inte tok galoppera hästen i 2 timmar i sträck men sånt händer tyvärr för att medryttaren inte har erfarenhet eller kunskap om hästens hälsa , utan bara vill ha kul(kanske hörs att jag råkat på några trista exempel).

Hursomhelst så ska man skriva ner allt man kan komma på å lite till så blir det inget bråk sedan för att medryttaren gjort ngt h*n inte fick men inte visste om tex.

Min medryttare betalar 1000:-/månad för 3 dagar i veckan. Hon får göra det mesta hon vill hoppa, dressyr, rida i skog eller för tränare. Det enda är att jag vill veta vad det är för tränare innan.
Mockning är det enda hon behöver göra.

Kan svara för mig själv, då jag själv är medryttare :D

Betalar dom och hur mkt isf? Jag betalar för maten, dvs cirkus 500 kr/månad.
Hur många dgr/vecka rider dom? 3-4 dagar/vecka
Får som rida hur dom vill? Ja, men det har blivit så att jag sköter dressyrträningen och ägaren konditions/galopptränar, eller busar med honom
Får dom träna och tävla? Ja. Får också gå kurser om jag vill det.
Vad måste dom göra vad gäller skötsel, dvs mockning, foder mm.? Jag gör det som behöver göras. Blandar foder, mockar, hämtar hö, strör nytt i boxen, bytar vatten. Smörjer brukar jag göra nån gång i veckan.

Jag är medryttare på ett halvblod. Jag betalar halva stallhyran = 1000 kronor. Ägaren betalar försäkring, skoning m.m. Jag rider minst hälften av dagarna i veckan och Harr "rätt" till en helgdag. Dvs får rida lördag eller söndag. Jag får träna och tävla om jag vill. Foder ut- och insläpp ingår i hyran på vardagarna på helgerna sköter vi det själva. Jag åker dit på morgnarna eftersom jag bor närmast stallet. Då mockar jag oftast även om jag inte ska rida.

Jag tycker det är helt OK.

Hälsningar Valborg

Jag funderar lite på att skaffa en till medryttarhäst men det är en så länge bara funderingar. Får se hur det blir till våren.

Av ren myfikenhet undrar jag vilken av dina hästar du funderar på att skaffa medryttare till?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar