Ni som har lösdrift (vindskyddsfrågor)

Yrja

Trådstartare
Ska ju ev ha min häst på lösdrift i vinter och ska bygga vindskydd själv. Har lite funderingar kring detta.

Utanför hagen finns en lada och bakom den(den sidan som vätter mot hagen) går taket ut en bra bit, och stallägarna förvarar där saker som inte ska regnas på o så. Där är det isf tänkt att väggar ska slås upp och bilda ett skjul för dem att vara i.

De andra har föreslått Plywoodskivor(stavas?). Vad tror ni om detta? Måste man isolera på något sätt? Är det rätt material att använda/billigaste?

Funderar också på underlaget. Såna där ärtor ska tydligen vara bra - ngn som vet varför? Och vad ska man ha på det sen? Halm?
Vad har ni för underlag och vad kostar det?

Sen nämnde en kompis att jag ska kolla så att min häst(som inte har gått med de andra två tidigare) inte blir utstött och får stå utanför skjulet sen. Han är ganska ranglåg. Hon menade att de andra kanske inte tillåter honom komma in och så får han stå ute i oväder. Vad tror ni? Skjulet kommer att ha två utgångar såklart.
Hon föreslog att man kunde ha ett till lite mindre vindskydd ngn annan stanns i hagen - är det ngt som jag borde överväga? Hur ska man bygga det isf.

Min häst har dock alltid varit väldigt omtyckt av andra hästar, men allt är ju möjligt. Bör jag oroa mig?

Vet någon vart jag kan hitta mer information(nätet, böcker, etc) så får ni gärna nämna det.
Andra råd om ämnet är också välkomna.

Tack //ttl :cool:

Sv: Ni som har lösdrift (vindskyddsfrågor)

Man kan väl säga som så...för att ha hästar på lösdrift med vindskydd...så krävs en rejäl yta för att ingen ska känna sej trängd.

Behöver inte isolera...det ska ju vara som ett "vindskydd" dvs vinden ska ej ta sej igenom.

Låt inte utfodring ske i närheten av lösdriftshallen...då kommer hästarna nästan enbart använda den som toalett.

Ska ni göra en till i närheten...så bör den ju ligga i närheten av de andra...för han vill ju ändå vara i närheten av de andra och lätt kunna se dem...annars blir han stående ute i regnet i allafall.Kanske mitt emot den andra öppningen?Sedan går det ju att sätta plankstaket emellan som vindskydd också fast utan tag mellan de bägge sektionerna

Lägg en rejäl markduk och på med grus...det trampas upp en massa gegga utanför portarna.

Har provat alla möjliga strötyper-vilket som går bra.Mest miljövänligt och snabbast nerbrytbart är ju dock torven.

Är torv mest miljövänligt? På vilket sätt tänker du då? Inte är det miljövänligt att förstöra en biotop som tar tusentals år att byggas upp?

Ligghallen ska erbjuda torr liggplats, det ska alltså inte komma in regn eller snö på underlaget (det är bara ytan som är torr som räknas så att säga).

Vadå biotop?Jag vet inte ens vad det är-torvmosse?Exakt vad för negativ effekt har det på miljön då?

Det har ju alltid ansetts som miljövänligt så vitt jag vet när det gäller användning till åkrarna.

Dessutom enligt min veterinär ett mycket bättre ph-värde för hästarna att vistas i än i annat strömedel.Själv föredrar jag dock halm.

Vad i hela friden menade du med;

Ligghallen ska erbjuda torr liggplats, det ska alltså inte komma in regn eller snö på underlaget (det är bara ytan som är torr som räknas så att säga).

Det som diskuterade här var att de hade en lösdriftshall och skulle bygga en till ytterligare...bara att jag föreslog att de även kunde bygga ett vindskyddsplank EMELLAN byggnaderna också för att få det lite mer vindskyddat.

Jag har själv lösdriftshall sedan flera år-jag VET vilka regler som gäller.

Ja, det sista var inte direkt till dig utan till trådskaparen.

Vad gäller torv så förstör man något som tar naturen hundratals upp till tusentals år att bygga upp. När man går ner 5 meter i mossen kan man hitta oförstörda pollen från tusentals år tillbaka. Det är iaf inte något JAG skulle vilja stödja att man bryter ner.

Halm, som ändå är en biprodukt känns för mig mera rätt.

Tänkte först rätta till en sak. Menade Plyfaskivor, inte plywood. :o

Ang. torv så förstör det naturen samt torkar upp marken under vilket den inte får göra. Alltså får man inte använda torv.

Min häst träffade ena tjejen han ska stå med i tisdags när de var ute o srang på gården - efter ca 20 sek kliae de varandra. Så det ska nog räcka med ett skjul. ;) Enl den här tjejen så brukar hennes hästar dessutom aldrig vara i skjulet, ens vid oväder. Hon har haft de på lösdrift innan, och säger att de flesta andra hon sett har gjort likadant.

Vad jag förstår ska vi använda halmbädd i skjulet, vilket jag tänkt från början. Vad man sen ska ha under det vet i inte än, forskar på bra och billigt material så ni får gärna komma med mer förslag.

Och nämn gärna vad ni tror om plyfaskivor för väggar.

Tack för svaren, fler önskas. :bow:

Våran lösdrift för 2 stora hästar är 4x9 m, då ryms båda in där utan problem! Den har tre hela väggar samt två portar på ena långsidan. Portarna är 2,5 m breda. Golvet är betong, med spån som strö, men jag skulle gärna ha halm ovanpå, ska se om jag kan fixa det i år. En sak som jag tyckte att funkade bra, var att vi gjorde en öppning, ca 0,5 m hög, högst upp på bakre väggen (längs hela). Dåligt förklarat, men.... Den öppningen gör att det inte blir ngn turbulens i vinden så det blåser inte in någon snö genom portarna. Vattenförsörjningen har vi fixat med en elvattenkopp från "Nelson".

:idea: Ja och väggarna är brädfodring, och längst ner har vi satt 0,7 ? m höga skivor av vattenfast faner (Plyfa?).

Enligt svärfar snickaren så är plywood och plyfa samma sak (plyfa är ett varumärke). Nåväl, vad jag har hört tidigare så är det bättre att inte ha helt täta väggar, för att det då bildas vindvirvlar som tar sig runt "hindret". Det ska då vara bättre med plankor där det finns små springor så att vinden bromsas upp och silas emellan. Har också sett lösdriftshallar där en eller flera väggar består av någon slags myggnät, samma princip där, att vinden bara bromsas upp. Det blir dessutom skönare för hästarna på sommaren då det erbjuder bättre svalka. Lycka till med din lösdrift, jag är säker på att din häst kommer att trivas och som du säger, ofta går hästarna inte in där. Det är väl våra djurskyddsmyndigheter som anser att de behövs...

Ja, våra hästar använde lösdriften i vintras i princip bara när de låg ner o sov. Nu däremot står de inne i lösdriften 5-6 h/dygn....

Tack båda två! :)
Känns som om jag fått bra svar på de viktigaste frågorna nu. :bow: Vattenförsörjning var ju ännu ett problem men tydligen ska vi ha vattenkar med värmeslingor i - går säkert att hitta något annat också men vi har iaf en budget som klarar en sån utgift. Jag är väldigt mån om att det ska finnas vatten hela tiden. Iof äter de snö, men man vet aldrig.

Plyfa(alias plywood :D ) var tydligen dyrt som F**. Så att man ska ha vanligt plank över låter mkt bra. Dessutom tycker jag att det där med luften låter mkt logiskt.

Vill även tacka lite extra för tipset med hålet som hindrar snön att virvla in. Ska jag genast framföra till de andra. :bow:

Underlaget är fortfarande ett musterium dock. Betong är inte möjligt i vårat fall. Ngt annat förslag? Ska som sagt ha halm på.

Vanligt blandat grus (med "små-kross" i)?

Är det underst i rundcoralen hos mig. När det satt sig blir det hårt, men släpper igenom fukt. Men det behöver ju regnas på/vattnas en del osv för att det ska sätta sig bra.

Det där med risken för att en häst blir utstött. Om man kan bygga så att man har öppningarna på kortsidorna, så inne i skyddet, mitt i, så bygger man en avdelare. De ska kunna se varandra men ändå vara separarerade. För det ska bli 'vattentätt så bör det då finnas totalt fyra utgångar, men tanken är att de ska kunna stå 'tillsammans' i vindskyddet men i olika avdelningar. Används ofta nrär två hagar delar på en ligghall.

/Alexandra - som sitter och förbannar det faktum att unghästen blivit rädd för lösdriften eftersom hon åkt på spö därinne. Av häst som det fungerat utmärkt med innan, men på begränsad yta sket det sig, och ännu mer tyvärr så var det bara en dörr då..

Vi håller på som bäst att bygga lösdrift. vi komemr att sätta plåt längs med två sidor. stommen är av trä. har en öppning på 5 meter och hela utrymmet kommer att bli 5*8 meter. Är beräknat för fyra hästar men vi kommer till en början bara ha två...om ett år utökas det med ett föl

Jag ska ta upp det där med att dela av skjulet. Dela av den till hälften bara så att de kan gå runt och ut på vilken sida de vill. Två utgångar är ett måste, och helst inga fler då jag vill att det ska skydda mot vinden ordentligt.

Min häst är väldigt omtyckt. Han går hellre undan än bråkar och går gärna för sig själv. Han älskar sällskap men är inte beroende av dem hela tiden. Oftast slutar det med att flocken följer honom. Och han har som sagt hälsat på ena hästen vilket gick bättre än nånsin, så jag tror ju att det ska ordna sig. Har adrig varit orolig men just när det handlar om att dela "box" så är det ju viktigt att de kommer överens.

Någon som kan komma me åsikter om psychogrrl's förslag om grus under halmen? För-/nackdelar, kostnader, skötsel?

Själv har jag funderat på att lägga typ trädgårdsplattor under halmen. Det rinner igenom, men trampas inte uppochblir itne geggigt. Vet dock inte om det skulle funka i praktiken. Vi har dock så i hagöppningar och det håller sig torrt och fint, även när hela resten av hagen är helt upptrampad.
Trädgårdsplattor går att få tag på i gratis mot att man hämtar dem eller så. Kolla i tidningen.

Bra ide! Ska genast lägga fram förslaget för de andra. Men trampas de inte upp lixom? alltså att hästarna trycker ner ena sidan så att andra sidan på platan åker upp = sned platta som de kan snubbla på? mest en spontan tanke...

fler förslag, och åsikter om tidigare förslag, är välkomna. :bow:

Nej, du får välta och jämna marken så den ligger i "våg". Sedan får du lägga ner den ordentligt. Och lägg gärna ett lager makadam/singel under. Lägg plattorna I marken istället för PÅ. Så ska det nog gå bra. Då du nog har bädd över, så blir det mycket liten risk att det ska trampas upp. Dock får du nog kolla över plattorna t.ex. när du mockar ur. En liten grej med plattorna, som jag kom på nu, är ju att det blir litelite krångligare att mocka ur med traktor. Men det är ju inget som görs ofta, så att ta sista bottelagret för hand kanske ni kan orka med.
Lycka till du!
Kramar Z :)

Kan ju tillägga att vi har haft plattorna på ren lera vid grinden och då har aldrig nån av våra hästar snubblat på dem och de har heller inte vänt sig. Det är nästan inte möjligt. Om man tänker på fysikens lagar typ.
Har du inget ivägen, t.ex. bara grus, kan jag nog tänka mig att det trampas upp. Fukt sugs också mycket lättare upp i bädden, och det går åt mera strö.

Okej, nä att mocka ut med traktor tror jag nog inte vi tänkt göra. Man får hålla rent och sen mocka ut bädden på våren när hästarna släpps i beteshagen - och man kan stänga till lösdriften. Så kan man dela upp det på flera dagar. Efter som att det är en skogshage så behövs inget vind/solskydd där på sommaren och dessutom är det för lite bete att man bara ställer in dem där när man vill att de ska bantas ner lite om de blivit runda av gräset. Därav namnet = bantningshagen. :angel: Dessutom ska det vara slitit att ha häst, hur ska man annars kunna hålla sig såhär smal. :cool:

Tack så mycket för råden, kom gärna med fler. :D Vill fortfarande ha tips på väggmaterial mm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 709
Senast: jemeni
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel