Sv: Ni som har krubbitare el "luftsnappare"
Enligt nya forskningar så handlar det inte om tristess utan det handlar faktiskt om att de gör så för att lindra besvären de känner från magen. De har alltså problem med magen på något sätt.
Vad har ni varit med om med era krubbitare?? Hittat magproblem?? Testat något som gjorde att magen blev bättre?
Visst finns det hästar som får underliga beteende av magproblem men man kan inte säga att krubbitning beror på magproblem eller att en krubbitare lättare skulle få magproblem.
Det trodde man förr och man avrådde därför folk från att köpa krubbitare eftersom man resonerade som så att de förr eller senare ändå skulle dö i kolik.
Jag förstår att du inte gillade mitt svar i din andra tråd och därför skapar en ny men kanske skulle du prova mina tips istället för att läsa forskningsresultaten så knasigt, forskningen har faktiskt aldrig ens sagt att all krubbitning alltid beror på magproblem eller att krubbitning skulle ge magproblem.
Du har nog läst den forskningsrapporten lite slarvigt, läs om den och fundera sedan ut hur du kan hjälpa din häst på bästa sätt.
Är det genom en gastroskopi så utsätt hästen för det, är det att ge hästen ett så naturligt liv som bara är möjligt så ge den det.
En häst med magproblem tappar vikt och gör din häst det så hoppas jag att den får hjälp för det.
Det är orealistiskt att tro att krubbitning skulle vara annat än ett sätt för hästen att utlösa endorfiner i kroppen som gör att hästen mår bra.
Själva bitningen (eller vävningen eller luftsnappningen eller boxvandringen eller annan ovana) utlöser alltså en reaktion som gör att belöningscentrum i hjärnan stimuleras och endorfiner löses ut, precis samma endorfiner som utlöses i våra kroppar när vi tex äter choklad, när vi får massage eller annat som får en att må bra för stunden.
Endorfiner är väldigt beroende framkallande och därför fortsätter hästen med sin ovana även efter att stressmomentet är borta.
Ibland kan man bryta vanan om man genast efter att hästen har börjat kan ge hästen lugnet och välmåendet på annat sätt, men tyvärr är det ofta en livslång ovana.
Det behöver inte bero på att man har gett hästen för lite grovfoder eller för lite utevistelse, det kan också bero på att hästen inte trivs med sina kompisar eller får för lite stimulans .
Jag vet en häst som blev krubbitare på sommarbetet, förmodligen eftersom hon fick för lite stimulans då hon som ettåring gick med gamla icke lekfulla hästar.
Hon började krubbita på saltstenen.
Om du tror att din häst har magproblem så ska du givetvis be din veterinär göra en gastroskopi på hästen.