Ni som har klämt en vid tvillingar, har det lyckats för er eller inte?

korneva

Trådstartare
Mitt ena sto blev kollat idag o va dräktig med tvillingar så dom klämde ena idag. Hon ska kollas på fredag igen för att se om det lyckades eller om båda rök:crazy:

Hur har det gått för er som oxå gjort detta???

Sv: Ni som har klämt en vid tvillingar, har det lyckats för er eller inte?

När vi klämde kastade hon allt och vi fick börja om :cry: men det löste sig och i juli kommer fölet.

Nar mamma betäckte sitt sto (för några år sedan),hade hon tvillingar,de klämde ena och 11 månader senare föddes ett vackert stoföl (fölet föddes 2002):love:

Mitt sto hade tvillingar o vi avvaktade en vecka o sen hade hon resorberat ett foster så vi klarade oss utan att klämma. våren efter kom ett vackert hingstföl som idag är 4 år.

ett utav mina ston har fått tvillingar klämda 2 ggr. Ena gången lyckades det och andra gången misslyckades det.

mitt sto hade två och det ena klämdes men hon resorberade även det andra och jag fick stå med lång näsa våren därpå, det var hemskt. För hon kollades på 90dagars och vet sa Javisst är hon dräktig! Men det kan ha varit stoets egna hjärtljud hon hörde sa en annan vet efteråt.
Så jag råder dig att ULa eller ta blodprov senare så att du är säker på att dräktigheten går normalt...

Tack alla för att ni delar med er av era erfarenheter:)

Va nyss på seminstationen o levererade sperman till mitt tredje sto och då pratade jag med henne mer ingående då sa hon att fosterblåsorna låg ifrån varandra men när veterinären klämde den ena så flyttade sig den andra bredvid den dom klämde o la sig precis intill, så oddsen va väl inte så jättebra. Vi får väl säkert börja om. SUCK!!

Kan man inte se om stoet är på väg att släppa två ägg? Håller tummarna att hon inte resorberar. Jättekul att Korneva är dräktig med QB nu!:banana: Jisses..vad ska det bli!:eek::love::love:

Vid ett tillfälle klämdes det på 2a semineringen. Det såg ut att gå vägen men så släppte det. 3e semineringen tog det sig med 1 ägg och allt såg fint ut hela tiden. Kollades en extra gång på 90 dagar för att jag hade en dålig känsla och visst var hon tom. Så hela det året var ett stort hål av utgifter. Vad värre var att det var sista året som hingsten var i livet och jag hade gärna haft det fölet.
Vid ett annat tillfälle klämdes det ena ägget, och den pållan debuterar snart!
mvh

Kan man inte se om stoet är på väg att släppa två ägg? Håller tummarna att hon inte resorberar. Jättekul att Korneva är dräktig med QB nu!:banana: Jisses..vad ska det bli!:eek::love::love:

Jo men man väljer oftast att seminera ändå, chansen finns ju att bara det ena tar sig.

Min 6 åring hade två ägg på första brunsten vi kollade förra året, dock hann hon släppa innan vi hann få hit sperma eftersom det var nån helgdag då, nästa brunst släppte hon också 2 ägg och tog sig då på båda, vetten lyckades klämma den ena och stoet höll kvar den andra.

I år hade första stoet två ägg, hon seminerades och det ena tog sig iaf, den andra är vi lite fundersamma på, det kan vara en cysta som dykt upp eller en cysta och en fosterblåsa avvaktar ny koll imorgon och då ska vetten försöka klämma en om det är två.

Fullblod sägs ha lättare för att släppa två ägg och det stämmer ju iaf på mina ston :grin:

Hon kanske fick "släppa dubbla ägg-genen" från hans halva då!
:D

För mig gick det bra, den avkomman är i dag två år.

Usch, vill inte tänka den tanken ifall ngn av dom inte tar sig. STORT HÅL i plånboken dåifall:crazy:
Vad trist att det inte gick vägen för dig med den hingsten:(

Vad kul:)
Hoppas det går lika bra för mig.

Mitt sto seminerades i år på ett ägg med en liten varning på det andra (seminerades en lördag), ovulerade det första under helgen och seminerades därmed inte mer. Dock ovulerade hon det andra någon gång efter kollen på måndagen och hade sen tagit sig på båda vid 16-dygnskollen...fertiliteten är det då rakt inget fel på...

Klämningsförsök gjordes utan att lyckas helt, så nu har hon stått kvar på stationen och kollats varannan dag ända sedan dess för att besluta om bortsprutning av båda (till dygn 32 som är idag då hon kollades för sista gången) beroende på utvecklingen av dräktigheten. Äggblåsorna har hela tiden varit rejält olika i storlek och det har varit den lilla som klämningsförsöken gjorts på, dock har de legat för nära varandra för att lyckas helt.

Den lilla har dock inte växt mer än minimalt (har mätts till 13 mm - 13 mm - 15 mm - 17 mm - 14 mm - 18 mm (sista bilden togs i maximalt "utdraget" läge vilket de andra inte gjorde) under totalt 2,5 veckors tid) och visar inte på några hjärtljud eller något liv men finns där brevid den stora som nu är ett litet foster med jättefina hjärtslag, som vuxit massor och är stor och fin.

Så beslut har nu tagits om att behålla dräktigheten då risken för tvillingar bedöms som mycket liten i o m att inget liv syns i den lilla och den stora som blivit ett fostret är så stor och fin och välmående. Samtliga tillfrågade seminveterinärer (3 st) samt stationspersonalen har rekommenderat att ta beslutet att behålla trots allt och trots att man naturligtvis aldrig kan lämna några garantier, så jag gick efter mycket noja på deras inrådan, de är mycket kunniga och rutinerade.

Väldigt nervkittlande dock, det lär bli extra nervöst mot slutet även om risken för tvillingar skall vara minimal!

Senast ändrad:

Är dom säkra på att den lilla inte är en cysta? Isåfall kan det ju ara svårt att klämma bort den...;)

oj, så dramatiskt! Då får du förvarna om 11 månader så att vi alla kan hålla tummarna

Gud vad nervös jag skulle vara. Håller tummarna för dig. Ska du inte göra ett till ultraljud runt 90 dygn?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 084
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 274
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
564
Senast: Emma-pemma
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka